به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، یکی از مقامات حزب‌‌الله که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به سوال این شبکه تلویزیونی که آیا حزب‌‌الله اطلاعاتی درباره ضارب نویسنده موهن، یعنی سلمان رشدی دارد یا خیر، گفت: «ما جز آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، چیزی درباره این موضوع نمی‌‌دانیم. ما هیچ نظری نداریم.» او با اشاره به مظنون، هادی مطر گفت: «ما چیزی درباره این مرد نمی‌‌دانیم.» رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که مطر یک شهروند لبنانی است که واجد شرایط رای دادن در لبنان است. سی‌‌ان‌‌ان نتوانسته است به‌طور مستقل این موضوع را تایید کند. مشخص نیست که او تا به حال به لبنان رفته است یا خیر؟‌رشدی قرار بود در یک سلسله سخنرانی به میزبانی موسسه چاتاکوآ در ۷۰ مایلی جنوب بوفالوی نیویورک سخنرانی کند.

شاهدان گفتند که مردی در حین این مراسم به روی صحنه پرید و شروع به مشت و چاقو زدن به این نویسنده مرتد کرد. یکی از شاهدان به سی‌‌ان‌‌ان گفت که تا قبل از فرار، به خاطر ترس از جانش، شاهد ۷ تا ۱۰ضربه چاقو بوده است. به گفته پلیس نیویورک، رشدی از ناحیه گردن و شکم زخمی و به بیمارستانی در منطقه منتقل شد. مظنون به سرعت بازداشت شد و پلیس ایالت نیویورک او را هادی مطر ۲۴ساله شناسایی و معرفی کرد. الجزیره گزارش می‌‌دهد که در حال حاضر نویسنده موهن آیات شیطانی که در بیمارستان بستری است، کمی بهبودی داشته و دیگر نیازی به دستگاه تنفس مصنوعی ندارد.

همچنین گفته می‌‌شود که به‌‌عکس روز شنبه می‌‌تواند حرف بزند. یکی از منابع مطلع می‌‌گوید: «یک روز پس از حادثه، وی را از دستگاه تنفس مصنوعی خارج کردند و اکنون می‌‌تواند صحبت کند.» رشدی، ۷۵ساله، روز شنبه با جراحات جدی در بیمارستان بستری شد؛ اما نویسنده همکارش به نام «آتیش تاسیر» در توییتی نوشت که او از دستگاه تنفس مصنوعی خارج شده است و صحبت می‌‌کند. اندرو ویلی، نماینده رشدی این اطلاعات را بدون ارائه جزئیات بیشتر تایید کرد: «اوایل روز یکشنبه، مردی که متهم به حمله به رشدی در روز جمعه در موسسه چاتاکوآ، یک مرکز آموزشی غیرانتفاعی بود، در اتهامات سوء‌‌قصد به قتل و حمله، به جرمی که یک دادستان آن را یک حمله «از پیش برنامه‌‌ریزی شده» خواند، اعتراف کرد.»

وکیل مظنون، هادی مطر، در جریان محاکمه در غرب نیویورک از طرف او وارد دادخواست شد. پس از اینکه جیسون اشمیت، دادستان منطقه به او گفت که مطر ۲۴ ساله اقداماتی را انجام داد تا عمدا خود را در موقعیتی قرار دهد که به رشدی آسیب برساند، قاضی دستور داد که او بدون وثیقه بازداشت شود. اشمیت گفت: «این یک حمله هدفمند و از پیش برنامه‌‌ریزی‌شده به رشدی بود.» ویلی عصر جمعه گفت که این نویسنده از کبد آسیب دیده و اعصاب بازو و چشمش قطع شده است. احتمال از دست دادن چشم آسیب‌دیده وجود داشت. نه مقامات محلی و نه مقامات فدرال جزئیات بیشتری درباره این تحقیقات در روز شنبه ارائه نکردند. پلیس روز جمعه گفت انگیزه این حمله را مشخص نکرده است. در این میان پلیس این نکته را هم تصریح کرد که «رالف هنری ریس» ۷۳ساله که همراه با رشدی روی صحنه بود، در جریان حمله از ناحیه صورت آسیب دید؛ اما بعدازظهر جمعه از بیمارستان مرخص شد.

شاهدان عینی می‌‌گویند ضارب به سرعت روی صحنه رفت و از پشت به رشدی نزدیک شد و کار خود را کرد. نویسنده کتاب آیات شیطانی پیش از این نیز تهدید به قتل شده بود. کتاب موهن او احساسات مسلمانان را بسیار جریحه‌‌دار کرده بود. همچنین کتاب رشدی قبلا در هند، پاکستان و جاهای دیگر ممنوع و سوزانده شده بود.