وزارت دادگستری فاش نکرد که چرا به‌دنبال تعطیلی شعبه روسیه آژانس است و به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد. اما به گفته یکی از مقامات آژانس یهود، این وزارتخانه حدود دو هفته پیش نامه‌ای به دفتر این آژانس در مسکو ارسال کرد و آن را به نقض قوانین حریم خصوصی از طریق نگهداری جزئیات متقاضیان مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی در پایگاه داده متهم کرد. این مقام که در جریان رسیدگی قضایی مجاز به صحبت علنی نبود، گفت: «این نامه حاوی یک گلایه غیرمرتبط با ادعاهای حقوقی است و گفته شده است که اسرائیل برخی از بهترین مغزها را از روسیه که خانه صدها هزار نفر یهودی تبار بوده، خارج کرده است.» پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، سرزمین‌های اشغالی به یکی از مقاصد اصلی موج مهاجرت تبدیل شد، مهاجرتی که شامل بسیاری از کارگران صنعت فناوری روسیه شد.

حدود ۱۶ هزار شهروند روسیه از آغاز جنگ به عنوان مهاجر در سرزمین‌های اشغالی ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از سه برابر کل سال گذشته است. ۳۴ هزار نفر دیگر به عنوان گردشگر وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. این مقام آژانس یهود گفت که نارضایتی روسیه از اسرائیل در مورد موضوعات مختلف نیز ممکن است به توضیح فشار جدید روسیه کمک کند. اینها شامل فعالیت‌های نظامی اسرائیل در سوریه و اختلاف بر سر اموال کلیسا در بیت‌المقدس است. مقامات اسرائیلی نیز پس از آنکه در ابتدا تلاش کردند در مسیر دیپلماتیک گام بردارند، به‌طور فزاینده‌ای در انتقاد از جنگ روسیه در اوکراین صریح‌تر شدهاند.

هفته گذشته، اسرائیل پس از توجه نکردن به درخواست روسیه، شروع به ارائه کلاه ایمنی و سایر تجهیزات حفاظتی به نیروهای امداد و سازمان‌های غیرنظامی اوکراینی کرد و یاییر لاپید بیانیه مشترکی را با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده امضا کرد که در آن نگرانی خود را در مورد حملات مداوم علیه اوکراین ابراز کرد. ناخمان شای، یک مقام اسرائیلی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد: «تلاش برای تنبیه آژانس یهود به خاطر موضع اسرائیل در قبال جنگ، تاسف‌بار و توهین‌آمیز است.» آژانس یهود که نزدیک به یک قرن پیش تاسیس شد، در کمک به برقراری رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ نقش اساسی داشت و مهاجرت میلیون‌ها یهودی از سراسر جهان را تسهیل کرده است.

این سازمان خود را بزرگ‌ترین سازمان یهودی در جهان توصیف و برنامه‌های اجتماعی را در اسرائیل و برای اجتماعات یهودی خارج از کشور اجرا می‌کند. این آژانس در اتحاد جماهیر شوروی، جایی که یهودیان زیادی در آن زندگی می‌کردند، تا سال‌های آخر فعالیتش ممنوع بود. حدود یک میلیون مهاجر از شوروی سابق از اواخر دهه ۱۹۸۰ تا پایان دهه ۱۹۹۰ وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. این آژانس اکنون به روس‌هایی که ریشه یهودی دارند کمک می‌کند تا به سرزمین‌های اشغالی بروند و مدارس یکشنبه و کلاس‌های عبری را در سراسر روسیه راه‌اندازی می‌کند.