گروه بین‌الملل- بحران نفتی چاد که به دنبال اخراج دو شرکت نفتی فعال در میادین نفت این کشور به وجود آمده بود، رفته رفته به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. دو شرکت نفتی شورون آمریکا و پتروناس مالزی قراردادی را با دولت چاد به امضا رساندند که بر اساس آن این دو شرکت ۲۸۰میلیون دلار از مالیات عقب‌افتاده خود را به دولت این کشور پرداخت می‌کنند. این قرارداد می‌تواند زمینه بازگشت این دو شرکت را به پروژه‌های نفتی چاد فراهم کند.

در ماه آگوست، ادریس دبی، رییس‌جمهور چاد این دو شرکت را به دلیل نپرداختن مالیات به دولت از این کشور اخراج کرد. در آن زمان مجموع بدهی مالیاتی شورون و پتروناس بیش از ۵۰۰میلیون دلار عنوان می‌شد.

همچنین دولت چاد موافقت کرده است که از جریمه مالیاتی ۶۴میلیون دلاری این دو شرکت چشم‌پوشی کند. این یادداشت تفاهم به امضای عباس تولی،وزیر دارایی چاد و مدیر منطقه‌ای آفریقای‌ کمپانی شورون رسیده است.

براساس مفاد این یادداشت تفاهم کمپانی‌های نفتی مذکور باید ظرف یک هفته آینده مبلغ مالیات را به دولت پرداخت کنند تا بتوانند مجوز فعالیت مجدد را اخذ کنند. تحلیلگران عقیده دارند که دولت چاد قصد داشت پس از اخراج این دو شرکت، کمپانی‌های نفتی چین را جانشین آنها کند که پس از شکست این مذاکرات که البته هیچ خبری از آن منتشر نشد، بار دیگر زمینه حضور پتروناس و شورون در این کشور فراهم شد. شرکت اکسون موبیل دیگر غول نفتی فعال در چاد است که ۴۰درصد منابع نفتی این کشور را در دست دارد.