ایسنا - اتحادیه سراسرى نهادهاى فعال در کمک‌هاى عمرانى جهان غرب (کنکورد) از پارلمان‌هاى اروپایى خواست که براى انجام تعهدات دولت‌هاى خود، در زمینه افزایش بودجه کمک‌هاى عمرانى، بر آنها فشار بیاورند. فراخوان کنکورد در آستانه تشکیل نشست مشترک نمایندگان اتحادیه اروپا و مجالس ملى این قاره در بروکسل منتشر شد.

در این نشست نمایندگانى حضور خواهند یافت که برنامه کمک‌هاى عمرانى در حوزه کارشان قرار دارد.

کشورهاى عضو اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۰۵ میلادى توافق کردند که سهم بودجه کمک‌هاى عمرانى را، تا سال ۲۰۱۵ به تدریج به ۷/۰درصد تولید ناخالص ملى خود افزایش دهند. تنها در این صورت است که سازمان ملل متحد خواهد توانست اهداف توسعه هزاره خود را تحقق بخشد. به نصف رساندن فقر مطلق، مبارزه با ایدز و بیمارى‌هاى واگیر، ایجاد شانس سوادآموزى براى همه کودکان و تامین حقوق برابر براى زنان، عمده‌ترین هدف‌هاى این برنامه بزرگ است.

طرح اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۰۰ میلادى به تصویب کلیه کشورهاى عضو این سازمان رسید. اما تا به امروز، صرفنظر از سوئد و یکى دو کشور دیگر، بقیه کشورها به تعهداتى که براى تحقق این اهداف سپرده‌اند عمل نکرده‌اند.

همین غفلت، زمینه ساز نشستى بود که با حضور نمایندگان بلندمرتبه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۵ تشکیل شد. در آنجا همه کشورها تعهد سپردند که سهم کمک‌هاى عمرانى خود را قدم به قدم افزایش دهند، اما به این تعهد نیز عمل نشد.

مشکل کشورهاى اروپایى آن بود که نمى‌دانستند هزینه‌هاى اجراى این طرح را از کجا تامین کنند. چندى بعد، کوفى عنان دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد کشورهاى صنعتى، مالیاتى بر بلیت پروازهاى هوایى ببندند و درآمد آن را به مبارزه با فقر در کشورهاى فقیر جهان اختصاص دهند. این پیشنهاد، در اجلاس وزراى خارجه اتحادیه اروپا به تصویب رسید. دولت فرانسه، از آغاز ماه ژوئن امسال، دریافت این مالیات را آغاز کرد، چند کشور دیگر اروپایى نیز، تصویب این مالیات را در برنامه کار خود قرار دادند. اما تاکنون فرانسه در این زمینه تنها مانده است.

در آخرین روزهاى سپتامبر امسال، مجلس فدرال آلمان به بحث در زمینه پیشنهادى پرداخت که احزاب چپ و سبزها براى دریافت مالیات مذکور ارائه داده بودند، اما پس از یک بحث طولانى آن را رد کرد. مخالف اصلى این طرح حزب دموکرات آزاد بود. گیدو وستروله، ‌رییس این حزب، بعدا به خبرگزارى آلمان گفت: این تصور غلطى است که خیال کنیم با دریافت مالیات پرواز مى‌توان بر بودجه کمک‌هاى عمرانى افزود.

هایکه هنزل، ‌سخنگوى حزب چپ در امور مربوط به کمک‌هاى عمرانى، در این خصوص گفت: دولت آلمان خودش را به لحاظ بین‌المللى منزوى مى‌کند و وقت را براى انجام تعهدات جهانى خود از دست مى‌دهد.