هزینه سنگین غرب‌گرایی برای اقتصاد گرجستان

گروه بین‌الملل - کاخا بندوکیزا، وزیر اصلاحات اقتصادی گرجستان گفت: هیچ نشانه‌ای از افزایش تحریم‌هایی که روسیه در قبال گرجستان اعمال کرده است و می‌تواند به رشد اقتصادی این کشور لطمه جدی وارد آورد، وجود ندارد. به گزارش بی‌بی‌سی، وی افزود: تحریم‌هایی که روسیه علیه گرجستان اعمال کرده است، می‌تواند نرخ رشد گرجستان را از ۱۰درصد به ۵/۸درصد کاهش دهد. از اوایل اکتبر، روسیه ممنوعیت حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی و زمینی و نیز پستی را علیه گرجستان اعمال کرده است.

این اقدام روسیه، به تلافی دستگیری افسران روسی در گرجستان به اتهام جاسوسی بود. گرجستان معتقد بود این افسران جاسوس هستند و روسیه اتهامات گرجستان را بی‌اساس و پایه و اقدام این کشور را تحریک‌آمیز دانست. به‌رغم میانجی‌گری بین‌المللی که برای آزادی گروگان‌ها صورت گرفت، کرملین تقاضای اتحادیه اروپا و آمریکا را برای القای تحریم‌ها نادیده گرفت. بوریس گرسیلاو، رییس پارلمان روسیه گفت: در حال حاضر بحث افزایش تحریم‌ها در میان نیست. وی افزود: همه تحریم‌هایی که مورد نظر ما بود هنوز اعمال نشده است اما اگر اقدامات تحریک‌آمیز گرجستان ادامه یابد، احتمال اعمال تحریم‌های شدیدتر و سخت‌تر وجود دارد.

اقتصاد گرجستان شدیدا به روسیه وابسته است به طوری که حدود ۱۵درصد تجارت این کشور با روسیه انجام می‌گیرد. در اوایل سال‌جاری دولت متمایل به غرب گرجستان فعال‌ترین کشور در زمینه اصلاحات اقتصادی نام گرفته است اما با این همه این کشور هنوز یکی از فقیرترین کشورهای کمونیست سابق است.

با توجه به اینکه نرخ دستمزدها در گرجستان پایین و نرخ بیکاری بالا است بسیاری از مردم گرجستان به کمک‌های ملی و پولی وابسته هستند که وابستگان آنها از روسیه برای آنها ارسال می‌کنند. بر اساس آخرین برآوردها، حدود یک‌میلیون نفر از کل نیروی کار گرجستان در روسیه کار می‌کنند.

کل نیروی کار گرجستان ۱/۲میلیون نفر است که با این حساب نیمی از آنها در روسیه کار می‌کنند. ممنوعیت تردد و ارتباطات پستی، می‌تواند بر وضعیت معیشت خانواده‌ها و اقتصاد ضعیف گرجستان آسیب جدی بزند و آنها را از میلیون‌ها دلاری که هر ماه از روسیه ارسال می‌شود، محروم کند.

از آن طرف، روسیه هم با آگاهی از این وابستگی، تلاش می‌کند تا به لحاظ اقتصادی شرایط زندگی را برای مردم گرجی سخت سازد. در مسکو هم پلیس روسیه، برای فعالیت‌های اقتصادی مردم گرجی محدودیت و مزاحمت ایجاد کرده است. مغازه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های اتباع گرجستان را تعطیل کرده است. این اولین تنش میان دو کشور نیست. اوایل سال جاری در اقدامی که انگیزه‌های سیاسی آن مشهود بود، روسیه واردات آب معدنی از گرجستان را ممنوع کرد، محصولی که برای بازار روسیه بسیار اساسی و مهم بود. با توجه به وابستگی اقتصاد گرجستان به روسیه، روسیه می‌خواهد این کشور را به دلیل تمایلات سیاسی غربگرایانه تنبیه کند و غرب‌گرایی دولت را برای گرجستان پرهزینه سازد.