شاخص‌های سهام وال‌استریت روز جمعه را به‌دلیل احتیاط سرمایه‌گذاران پس از سه روز متوالی سود، با کاهش اندکی به پایان بردند. به گزارش رویتر از نیویورک، روز جمعه بازار اخبار خوش اقتصادی دریافت کرد و سرمایه‌گذاران خیز بلندی برای سه ماهه پایانی سال که به‌طور سنتی یکی از بهترین فصول سال برای آنها است، برداشتند.

به نظر می‌رسد سخنان رییس بانک مرکزی سنت لوئیز در مورد نظارت بانک بر داده‌ها و اخبار اقتصادی برای تعیین سیاست بانک‌مرکزی درباره نرخ بهره، بر جهت و روند بازار در روز جمعه تاثیر گذارد، اما تحلیلگران معتقدند به منظور ورود به ماه اکتبر و شروع سه ماهه آخر سال، سرمایه‌گذاران نیاز به تامل و استراحت دارند و دلیل کاهش شاخص‌ها در روز جمعه بیش از آنکه سخنان ویلیام پول باشد، احتیاط سرمایه‌گذاران در آستانه آغاز فصل آخر سال است.

روز جمعه وزارت بازرگانی ایالات‌متحده گزارشی درباره هزینه مصرف‌کنندگان منتشر کرد. براساس این گزارش، هزینه مصرف‌کنندگان در ماه اوت ۱/۰درصد تنزل پیدا کرده است که درواقع از سپتامبر ۲۰۰۵ تاکنون بالاترین میزان کاهش در هزینه مصرف‌کنندگان است. درآمد افراد در ماه اوت فقط ۳/۰درصد افزایش پیدا کرده است که بدترین رقم در نه ماه اخیر به شمار می‌رود. مجموعه اخباری که وال‌استریت درباره اوضاع اقتصادی در روز جمعه دریافت کرد، به لحاظ تاثیرگذاری در تصمیم بانک‌مرکزی در مورد نرخ بهره، اخبار خوبی تلقی می‌شود، هر چند، شاخص هزینه مصرف‌کنندگان که به نوعی میزان تورم را در ماه اوت منعکس می‌کند، فاصله چندانی با «محدوده امن» بانک‌مرکزی نداشت و این احتمال را تقویت می‌کند که بانک در مراحل بعدی نرخ بهره را افزایش دهد. به هر حال وال‌استریت بدترین فصل خود در سال را با سود به پایان برده است و در آستانه فصلی خوب و پررونق قرار دارد، این همه به لحاظ روانی تاثیر مثبتی بر روند بازار خواهد داشت.

روز جمعه شاخص سهام مرغوب داوجونز ۳۴/۰درصد کاهش پیدا کرد و با وجود این کاهش شاخص هنوز در بهترین وضعیت خود از ۱۴ ژانویه تاکنون قرار دارد. شاخص سهام نزدک در همین روز ۵۱/۰درصد از دست داد و شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۵/۰درصد کاهش یافت. شاخص‌های سهام وال‌استریت هفته را نیز با افزایش به پایان بردند. داوجونز دفاتر خود را با ۴۹/۱درصد افزایش برای هفته بست.

استاندارد اند‌پورز ۶۰/۱درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷۸/۱درصد به دست آورد. به‌رغم وضعیت بد شاخص‌های سهام در طول فصل تابستان، شاخص‌های مهم وال‌استریت فصل را نیز با سود به پایان بردند. شاخص سهام داوجونز ۷۴/۴درصد به دست آورد، استاندارد اندپورز ۱۷/۵درصد و شاخص سهام نزدک ۹۷/۳درصد افزایش یافت. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر در مقابل ارز‌های رقیب یعنی ین و یورو رسید. گزارش بانک مرکزی در مورد افزایش تورم در ماه گذشته سبب افزایش ارزش دلار شد.

روز شنبه هر یورو به ازای ۲۶۵۹/۱دلار در نیویورک معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز پنج‌شنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۲۷۰۳/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌داد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین، به ازای هر دلار ۱۱۸ ین بود، حال آنکه روز پنج‌شنبه هر دلار به ازای ۸۱/۱۱۷ین معامله شده بود.