دنیای اقتصاد- سنای آمریکا سرانجام لایحه جنجال‌برانگیز بوش را در روزپنج‌شنبه تصویب کرد جورج بوش پس از تصویب این لایحه توسط سنا در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه شب منتشر شد، گفت: سنا هشدار جدی خطاب به تروریست‌ها فرستاده است که ما به استفاده از همه امکانات و عناصر ملی برای تعقیب دشمنان خود و نیز جلوگیری از حمله به آمریکا ادامه خواهیم داد. این در حالی است که شدیدترین انتقادات از سوی رقبای دموکرات در سنا و کنگره شنیده می‌شود.

گروه بین‌الملل- سنای آمریکا سرانجام لایحه جنجال‌برانگیز پرزیدنت بوش را در مورد بازداشت و بازجویی از مظنونین به تروریسم در روز پنج‌شنبه تصویب کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، جمهوریخواهان کنگره و سنا موفق شدند تا به انشقاق و شکاف درون حزبی پایان دهند که در هفته‌های اخیر بر سر لایحه پیشنهادی پرزیدنت بوش پدید آمده بود.
این لایحه پیشنهادی به پرزیدنت بوش‌ آزادی عمل بیشتری در برنامه ضدترورش می‌دهد. این لایحه با ۶۵رای موافق در مقابل ۳۴رای مخالف به تصویب رسید و برای امضای رییس‌جمهور به کاخ سفید برگردانده شد. این لایحه برای اینکه تبدیل به قانون شود باید به امضای جورج بوش برسد که احتمالا ظرف دو سه روز آینده انجام خواهد شد.
قبل از تصویب سنا، کنگره نیز این لایحه را با اکثریت 253 در مقابل 168رای به تصویب رسانده بود.
این لایحه ترتیبات نظامی جدیدی برای تعقیب و بازداشت تروریست‌ها از جمله برگزاری دادگاه‌های نظامی در بردارد، اما در عین حال قانون‌گذاران و مجریان را از سوءاستفاده، تجاوز و شکنجه منع کرده است.
جورج بوش پس از تصویب این لایحه توسط سنا در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه شب منتشر شد، گفت: سنا هشدار جدی خطاب به تروریست‌ها فرستاده است که ما به استفاده از همه امکانات و عناصر ملی برای تعقیب دشمنان خود و نیز جلوگیری از حمله به آمریکا ادامه خواهیم داد.
اما تحلیلگران معتقدند با این که سنا لایحه مزبور را به تصویب رسانده است اما شکاف میان سنا و کنگره در مورد برنامه‌های ضدتروریستی رییس جمهور کماکان به قوت خود باقی است.
این در حالی است که شدیدترین انتقادات از سوی رقبای دموکرات در سنا و کنگره شنیده می‌شود.
دموکرات‌ها می‌گویند جمهوریخواهان اقدامات جنجالی این لایحه را به جلو بردند، حال آن که سیاست‌های جمهوریخواهان درباره امنیت ملی ممکن است سخت و جدی باشد، اما اصلا هوشیارانه و عاقلانه نیست.
سناتور رید دونو در مصاحبه خود با خبرنگاران گفت: نسل آینده این لایحه را خطای بزرگ دولتمردان آمریکا خواهند دانست اما جمهوریخواهان در پاسخ می‌گویند، به دلیل تهدیدات جدیدی که کشور با آن مواجه است و کاملا جدی و عیان است، آمریکا باید با تروریست‌های بین‌المللی که خود را متعهد به نابودی شیوه زندگی ما می‌دانند، مبارزه کند. با تصویب این لایحه، پرزیدنت بوش تا انتخابات نوامبر وقت و آزادی دارد تا درباره اقدامات میهن‌پرستانه و جدی حزب خود داد سخن دهد و دموکرات‌ها را به سهل‌انگاری در مورد موضوعات سرنوشت‌ساز امنیتی متهم کند.
لایحه جدید اعتراض سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر را برانگیخته است، زیرا به موجب قانون جدید، دولت حقوق قانونی بیشتری نسبت به گذشته در مورد بازداشت و دستگیری مظنونین به ترور دارد. فعالان حقوق بشر استدلال می‌کنند که این قوانین آزادی فردی و نیز قوانینی را که از حقوق شهروندان خارجی حمایت می‌کنند، در خطر قرار می‌‌دهد.
این در حالی است که تحلیلگران جنگ علیه تروریسم را مهم‌ترین عامل در تشویق و ترغیب دموکراسی می‌دانند. لایحه جدید فرصت خوبی به دموکرات‌ها می‌دهد تا بتوانند با مانور دادن روی سیاست‌های سختگیرانه و ناموفق جمهوریخواهان در مورد مبارزه با تروریسم، رای مردم را در رقابت با آنها به دست آورد. موضع آنها را گزارش 16 بنگاه‌ جاسوسی آمریکا تقویت کرده‌ است. گزارش اخیر جاسوسان ایالات‌متحده بر نظر مخالفان جنگ عراق صحه گذاشته است که «جنگ در عراق»، تروریست‌های جدیدی را پرورانده و شرایط تهدید را بدتر کرده است. اما آیا دموکرات‌ها که به طور سنتی در بخش امنیتی ضعیف عمل می‌کنند، می‌توانند از خبر اخیر، دستاورد‌ی برای خود در انتخابات ماه نوامبر بسازند. شرایط داخلی حزب ایده برد قاطعانه دموکرات‌ها علیه جمهورخواهان با توسل به شکست مبارزه آنها را علیه تروریسم متزلزل می‌کند.
جنگ عراق که همواره توسط دموکرات‌ها تقبیح شده است، موافقت و حمایت عده‌ای از دموکرات‌ها را با خود داشته است که از آن جمله‌اند: هیلاری کلینتون که احتمال نامزدی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ وجود دارد. به نظر می‌رسد که هیلاری کلینتون به اهمیت مواضع سرسخت و باهیاهوی رییس‌جمهور در مورد امنیت ملی و مبارزه با تروریسم پی برده است که دو سال قبل از انتخابات مواضع سختگیرانه‌تری در قبال پرونده هسته‌ای را توصیه می‌کند و از تهاجم آمریکا به عراق هم حمایت کرده است. در واقع برای مردم واقعا این فقط موضع و سخنان محکم رییس‌جمهور است که اهمیت دارد.
به همین دلیل، در انتخابات ماه نوامبر، اینکه حزب جمهوریخواه چگونه عمل کرده است و آیا در قبال تروریسم مواضع تندی اتخاذ کرده است، چندان مورد توجه عموم نیست، هرچند لایحه جدید اختیارات زیادی را برای تعریف و تفسیر مفاهیم مندرج در این قانون برای اقدامات شدید علیه مظنونان و زندانیان دهد ولی ممکن است این لایحه بردی برای دموکرات‌ها در رقابت با رقیب در بر نداشته باشد.
قانون جدید در حالی به تصویب رسیده است که مخالفت جدی سران دموکرات‌ها را با خود داشته است، اما احتمال زیادی وجود دارد که دیوان‌عالی ایالات‌متحده قانون جدید و اجرای آن را به چالش بکشاند.