شما انتخاب نمی‌‌کنید، بلکه انتخاب می‌‌شوید

سلست والاندر، معاون امور امنیت بین‌‌المللی وزیر دفاع آمریکا، نادیا شادلو، معاون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که دارای کرسی در کمیته هدایتی برگزیده بیلدربرگ است نیز در اجلاس واشنگتن حضور داشت و در کنار آنها کریستیا فریلاند، معاون دارای تبار اوکراینی و نخست وزیر کانادا هم شرکت داشتند. این یک نشست دیپلماتیک بزرگ است که امسال مانند همیشه سیاستمداران ارشد ترانس آتلانتیک، از وزیر بازرگانی آمریکا گرفته تا رئیس شورای اروپا، در آن شرکت کردند. چهار مقام ارشد اطلاعاتی فعال دیگر شامل رئیس ستاد ارتباطات دولتی انگلیس، مدیر آژانس اطلاعات خارجی فرانسه، رهبر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در این مراسم شرکت کردند. دیوید پترائوس (مدیر اسبق سیا) و جان ساورز، مدیر اسبق سازمان MI۶ از اعضای هیات‌مدیره بیلدربرگ و بریتیش پترولیوم هستند  و در این نشست حضور داشتند.

نشست بیلدربرگ نام خود را از هتلی به‌‌همین اسم در هلند گرفته است؛ جایی که اعضای آن برای اولین‌بار به دعوت شاهزاده «برنهارد» هلند گرد هم آمدند. در نشست سالانه بیلدربرگ از زمان آغاز به‌‌کار خود در سال ۱۹۵۴، انجمنی برای گفت‌وگو‌‌های غیر رسمی سران اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی بوده است. هر سال تقریبا ۱۳۰رهبر سیاسی و کارشناس در حوزه‌های صنعت، دانشگاه، رسانه و اقتصاد به این نشست دعوت می‌‌شوند. حدود دو سوم آنها از اروپا و بقیه از آمریکای شمالی هستند؛ چون جلسات خصوصی است، هر شخص با اسم خودش شرکت می‌‌کند و مقام سیاسی و رسمی افراد مطرح نیست. به‌‌همین دلیل، افراد ملزم به رعایت مواضع و قرارداد‌‌های کشور خود نیستند. در این جلسه هیچ دستور کار دقیقی وجود ندارد، هیچ قطعنامه‌‌ای پیشنهاد نمی‌‌شود، رای‌‌گیری و بیانیه‌‌ای صادر نمی‌‌شود. اعضای گروه همگی توسط کمیته انتخابی برگزیده می‌‌شوند. یعنی به‌عنوان یک عضو بیلدربرگ، شما انتخاب نمی‌‌کنید، بلکه انتخاب می‌‌شوید.

بسیاری این نشست را یک «داووس» قدیمی‌‌تر و کمتر پر زرق و برق که هر سال توسط صندوق جهانی اقتصاد برگزار می‌‌شود، می‌‌دانند. بیلدربرگ تا حدودی به‌‌دلیل ارتباطش با جامعه اطلاعاتی فراآتلانتیک پوشش خبری کمی دارد. این کنفرانس تحولاتش را محرمانه و دور از چشم رسانه‌ها نگه می‌‌دارد و مطبوعات جهان نیز از تلاش برای کسب اطلاعاتی اجمالی از آنها صرف نظر کرده‌اند. حاضران در این نشست از افشای هرگونه جزئیات این نشست بر اساس قوانین آن منع شده‌‌اند و با اینکه در برخی از این نشست‌‌ها افراد مرتبط با رسانه‌ها هم حضور داشته‌‌اند، آنها نیز هیچ نکته‌‌ای از نشست بیلدربرگ را در رسانه‌ها بیان نکرده‌‌اند.سازمان‌‌دهندگان این نشست می‌‌گویند دلیل این ممنوعیت، نه رازداری بلکه حریم شخصی مدعوین است. حاضران در این نشست آزادانه و بدون حضور رسانه‌ها و بدون هیچ محدودیت و معذوریتی درباره تحولات مختلف به اظهارنظر می‌‌پردازند.

این اظهارات ممکن است در تضاد با موضع‌‌گیری‌‌های رسمی این افراد باشد و به‌‌همین دلیل چنین ممنوعیتی وضع شده است.موضوعات کلیدی نشست سال جاری، شامل موضوعات اصلاحات ژئوپلیتیک، چالش‌‌های ناتو، چین، آرایش مجدد هند- اقیانوس آرام، رقابت چین، آمریکا و روسیه‌‌، تکه‌‌تکه شدن جوامع دموکراتیک، تداوم دولت و اقتصاد، اختلال در سیستم مالی جهانی، اطلاعات نادرست، امنیت انرژی و پایداری، سلامت پس از همه‌‌گیری، تجارت و جهانی شدن و اوکراین بود. اوکراین از محورهای این نشست بود و در عین حال گمانه‌‌زنی‌‌هایی به موجب این نشست مطرح شد مبنی بر اینکه غرب احتمالا در حال برنامه‌‌ریزی برای جنگ‌‌افروزی‌‌های بیشتر در ماه‌های آینده است.فراماسونری یک سازمان جهانی با سابقه طولانی و پیچیده است. اعضای آن شامل سیاستمداران، مهندسان، دانشمندان، نویسندگان، مخترعان و فیلسوفان بوده‌‌اند. بسیاری از این اعضا در رویدادهای جهانی مانند انقلاب‌‌ها، جنگ‌‌ها و جنبش‌‌های فکری نقش برجسته‌‌ای داشته‌‌اند. فراماسونری از سال۱۹۵۴ جلسات دولت جهانی خود را در مکان‌‌های مختلف در سراسر جهان برگزار کرده و یک کنفرانس سالانه است که برای تقویت گفت‌وگو بین اروپا و آمریکای شمالی طراحی شده است.

فراماسونری علاوه بر اینکه قدیمی‌‌ترین سازمان برادری جهان است، بزرگ‌ترین سازمان از این دست در جهان است و تخمین زده می‌‌شود که حدود ۶ میلیون نفر در سراسر جهان عضو آن باشند. همان‌طور که از نام آن پیداست، یک سازمان برادرانه سازمانی است که تقریبا فقط از مردانی تشکیل شده است که برای منافع متقابل دور هم جمع می‌‌شوند، اغلب به‌‌دلایل حرفه‌‌ای یا تجاری. البته امروزه زنان نیز می‌‌توانند فراماسون باشند. به‌‌دلیل خصوصی بودن جلسه، شرکت‌‌کنندگان به عنوان فردی و نه در هر مقام رسمی شرکت می‌‌کنند و از این رو به مواضع از پیش توافق‌‌شده متعهد نیستند. هیچ دستور کار دقیقی وجود ندارد، هیچ قطعنامه‌‌ای پیشنهاد نمی‌‌شود، هیچ رای‌‌گیری صورت نمی‌‌گیرد و هیچ بیانیه سیاستی صادر نمی‌‌شود.نشست بیلدربرگ در نیم قرن گذشته سوءظن‌‌های بسیاری را در جهان درپی داشته است. برخی با اطمینان ادعا می‌‌کنند شرکت‌‌کنندگان در حال طراحی نظم نوین جهانی هستند.

اعضای بیلدربرگ در طول سال‌ها با چنان مهارتی از حریم خصوصی خود محافظت کرده‌‌اند که حدس زدن از آنچه در جلسات گذشته و نتیجه‌‌گیری شده، واقعا دشوار است. با این حال، گروه‌های چپ‌گرا و راست‌گرا، هر دو معتقدند رهبران بیلدربرگ مخفیانه برای برنامه‌‌ریزی رویداد‌‌هایی که بعدا اتفاق می‌‌افتد، دیدار می‌‌کنند.در سال۲۰۱۹، آخرین باری که نشست بیلدربرگ در شهر مونترو سوئیس برگزار شد کنفرانس با موضوعات خوش‌بینانه «یک نظم استراتژیک باثبات» و «بعد برای اروپا چه خواهد شد؟» آغاز شد. در آخرین نشست و «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز به‌‌رغم آنکه دعوت نشده بود، حاضر شد و سخنرانی کرد. «جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا نیز از دیگر مقامات آمریکایی بود که در این نشست حضور داشت.