رومانی و بلغارستان به اتحادیه اروپا می‌پیوندند

گروه بین‌الملل- اتحادیه اروپا بزرگ‌تر می‌شود. این خبری بود که دیروز موجی از شادی را در چند کشور اروپایی به راه انداخت. کمیسیون اروپا که مسوولیت مستقیم پذیرش اعضا را بر عهده دارد، دیروز رسما موافقت خود را با الحاق رومانی و بلغارستان به جمع اعضای این اتحادیه اعلام کرد. با این اعلام کمیسیون اروپا، اکنون کارگروه‌های الحاق این دو کشور به خانواده اروپا تشکیل خواهد شد و آخرین مراحل انطباق قوانین و مقررات این کشورها با اتحادیه اروپا انجام خواهد گرفت.

اتحادیه اروپا با ارسال پیام‌هایی به مقامات صوفیه و بخارست به آنها اطلاع داد که از روز اول ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی آنها می‌توانند خود را شهروند اتحادیه اروپا به حساب آورند. در بخش سیاسی و اجتماعی این دو کشور توانسته‌اند به استانداردهای اتحادیه اروپا در زمینه آزادی احزاب، کنترل جرایم سازمان یافته، کنترل فقر و روابط خارجی دست پیدا کنند و در بخش اقتصادی نیز در زمینه کنترل کسری تجاری، کنترل تورم و سیاست‌های پولی و مالی توانسته‌اند استانداردهای اتحادیه اروپا را به دست آورند. اتحادیه اروپا اعلام کرد این ۲ کشور توانسته‌اند مراحل اصلی گزینش را پشت سر بگذارند و تنها اندکی از جزئیات باقی مانده است.

مراحل عضویت این دو کشور از سال ۹۹ میلادی آغاز شد و گفت‌وگوها در این زمینه هفت سال به طول انجامید. این دو کشور قرار بود در سال ۲۰۰۴ میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شوند که نتوانستند خود را به استانداردهای لازم برسانند. طی این سال ۸ کشور به اتحادیه اروپا ملحق شدند.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا در این رابطه به آسوشیتدپرس گفت:‌در سال ۲۰۰۷ تنها این دو کشور به اتحادیه خواهند پیوست و الحاق دیگری دست کم تا سال ۲۰۰۸ نخواهیم داشت. مراحل الحاق به بخش‌های پایانی رسیده است اما ما نگرانی‌هایی از جانب بلغارستان داریم. مساله جرایم سازمان یافته و قاچاق کالا و مواد مخدر، مساله‌ای است که در بلغارستان هنوز با آن روبه‌رو هستیم و دولت این کشور باید هر چه سریع‌تر در این موارد اقدام کنند. البته هر دو کشور در این موارد هر شش‌ماه یک بار گزارش‌هایی را به کمیسیون اروپا ارسال کرده‌اند که نشانگر بهبود شرایط است.

اگرچه بلغارستان و رومانی اکنون در آستانه ورود به اتحادیه اروپا هستند، اما این دریافت چراغ سبز به نشانه پیوستن آنها به حوزه یورو نیست. تحلیلگران عقیده دارند که این دو کشور هنوز تا پیوستن به یورو باید راه درازی را طی کنند و استانداردهای بیشتری را در مباحث اقتصادی خود در نظر بگیرند. اصلاحات اقتصادی یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. خبرگزاری‌های خارجی دیروز گزارش‌هایی را مخابره کردند که نشان می‌داد این اتفاق با استقبال مردم رومانی و بلغارستان روبه‌رو شده است. یک رومانیایی در گفت‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: این خبر خوب است، امسال ما ژانویه دو جشن خواهیم داشت، هم جشن سال نو و هم جشن ورود به اتحادیه اروپا.

تحلیلگران عقیده دارند که الحاق به اتحادیه اروپا برای این دو کشور بسیار سودآور خواهد بود. صنعت توریسم یکی از اصلی‌ترین صنایع این دو کشور است و حضور در جمع اعضای اتحادیه اروپا می‌تواند این صنعت را در بلغارستان و رومانی با جهش روبه‌رو کند.

تولید ناخالص داخلی رومانی بالغ بر ۷۲میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار است. نرخ رشد اقتصادی این کشور هم اکنون ۵/۴درصد است که تقریبا دو برابر میانگین رشد اقتصادی اتحادیه اروپا است. نرخ بیکاری این کشور ۵/۵درصد است که در میان کشورهای اروپایی یک نرخ بیکاری مناسب است. مجموع صادرات غیرنفتی این کشور در سال ۲۰۰۵ بیش از ۲۷میلیارد و ۷۲۰میلیون دلار بوده است. ایتالیا، آلمان و فرانسه اصلی‌ترین شرکای تجاری این کشور به حساب می‌آیند.

بلغارستان تولید ناخالص داخلی برابر با ۲۵میلیارد و ۷۹۰میلیون دلار دارد و رشد اقتصادی آن ۵/۵ درصد بوده است. نرخ بیکاری آن پارسال ۵/۱۱درصد بود که یک نرخ بیکاری بالا و قابل تامل در میان اعضای اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.مجموعه صادرات غیرنفتی این کشور ۱۱میلیارد و ۶۷۰میلیون دلار بوده است و بزرگ‌ترین شرکای تجاری این کشور نیز ایتالیا، آلمان و ترکیه هستند.