یک چهارم تجارت الماس‌ جهان در دست روسیه

گروه بین‌الملل- روسیه اکنون دومین تولیدکننده بزرگ الماس در جهان است و کمپانی روسی آلروسا توانسته خود را به عنوان یک تولیدکننده بزرگ الماس به دنیا معرفی کند. اما برای کرملین این تازه شروع ماجرا است. روسیه قصد دارد دامنه فعالیت خود را در بخش اکتشاف و تولید الماس از مرزهای روسیه خارج کرده و به عمق صحراهای آفریقا بکشاند تا کربن‌های گران‌قیمت آنجا را نیز به دست آورد.

مقامات دولتی روسیه اهمیت تجارت الماس را در روزگار ما می‌دانند و آن را پنهان نمی‌کنند. الکسی کودرین، وزیر دارایی روسیه به خبرگزاری فرانسه گفت: آلروسا یک شرکت استراتژیک است. این کمپانی در کنار کمپانی گاز پروم که در بخش گاز فعال است، مهم‌ترین بال‌های اقتصاد روسیه هستند.

الکسی کودرین افزود: در حال حاضر بیش از ۲۵درصد از تجارت الماس جهان در دست کمپانی آلروسا قرار دارد و تا پایان امسال قصد داریم این سهم را افزایش دهیم. به همین منظور از این هفته معادن الماس جدیدی در منطقه سیبری به بهره‌برداری خواهد رسید که معدن الماس یاکوتیا در شرق منطقه سیبری یکی از مهم‌ترین آنها است.

این کمپانی در حال حاضر بین بخش‌خصوصی و دولتی تقسیم شده است. نزدیک به ۳۷درصد این کمپانی اکنون مستقیما در اختیار دولت است و۱۰درصد آن نیز در اختیار بانک دولتی و نشتورنک است. به این ترتیب ۳۸درصد آن دولتی به حساب می‌آید که بنا به گفته وزیر دارایی روسیه قرار است این سهم به ۵۰درصد برسد.

در جریان دیدار ماه گذشته ولادیمیر پوتین از آفریقای‌جنوبی قراردادی بین دو طرف به امضا رسید که بر اساس آن کمپانی آلروسا در منطقه الماس‌خیز آفریقای‌جنوبی اقدام به حفاری و استخراج الماس خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند سود شرکت آلروسا را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

شرکت تولیدکننده الماس آلروسا طی سال ۲۰۰۵ بین ۳۰ تا ۳۳میلیون قیراط الماس تراش‌نخورده تولید کرد که ارزش آن بالغ بر ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بوده است. میزان سود خالص این شرکت از این فعالیت نیز پارسال ۵۵۰میلیون دلار بود.