گروه بین‌الملل- رژه تانک‌ها در خیابان‌های بانکوک سبب نشده است که توریست‌ها از سفر به این کشور خودداری کنند. کودتای نظامیان در تایلند در هفته گذشته، تانک‌ها و سربازان را به خیابان‌ها آورد. در حال حاضر اگرچه به نیروهای نظامی دستور داده شده است که با مردم با احترام و دوستانه رفتار کنند، اما ظاهر خیابان‌های پایتخت، با استقرار تانک‌ها و نیروهای نظامی تغییر کرده است. حکومت نظامی و ممنوعیت اجتماعات مردمی، این ظن را تقویت کرد که صنعت توریسم در این کشور مختل خواهد شد. چه توریست‌ها علاقه‌مند نیستند به جایی بروند که خیابان‌های آنجا به تانک و تفنگ آراسته است، اما آنچه اخبار و آمار و ارقام می‌گویند، متفاوت است.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی در لندن می‌گوید، آنها هیچ برنامه‌ای برای لغو سفرهای توریستی به مقصد بانکوک ندارند، این موضوع مثل همیشه یک کار و تجارت است و حوادث سیاسی در این کشور تغییری در شغل ما ایجاد نکرده است.

صنعت توریسم، صنعت کلیدی برای اقتصاد تایلند است، به نحوی که سالانه ۱۵میلیون نفر را از سراسر جهان به این کشور جلب می‌کند و ۶درصد درآمد ملی این کشور را تامین می‌کند. تداوم رفت‌وآمد توریست‌ها به این کشور خبر خوبی برای مردم تایلند به ویژه آنهایی است که از توریسم امرار معاش می‌کنند. اما در حالی که دولت‌های آلمان و انگلیس معتقدند تایلند برای مسافرت شهروندان آنها امن است و در حال حاضر خطری آنها را تهدید نمی‌کند، دولت‌های استرالیا و نیوزیلند دائما به شهروندان خود هشدار می‌دهند که از سفر به این کشور خودداری کنند.

در حال حاضر برای مردم تایلند این موضوع اهمیت دارد که آیا کودتا در این کشور همان تاثیرات و پیامدهایی را به اقتصاد تایلند تحمیل می‌کند که حادثه سونامی در سال ۲۰۰۴ ایجاد کرد یا خیر. البته باید به این موضوع اشاره کرد که اگرچه کودتا خبر خوبی برای صنعت توریسم در این کشور نیست، اما واقع آن است که به رغم ناخوشایندی آن این اتفاق در فصل مناسبی از سال اتفاق افتاده است، فصلی که کاملا فصل آرام و بی‌جنب و جوش برای توریسم است.

براساس آمار وزارت خارجه بریتانیا در حال حاضر حدود ۲۰۰۰نفر بریتانیایی در تایلند برای گذراندن تعطیلات خود به سر می‌برند، این در حالی است که اواخر ماه نوامبر تا فوریه این تعداد به طور متوسط به ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰نفر می‌رسد. علاوه بر این توریست‌ها معمولا از جزایر و سواحل جنوب تایلند دیدن می‌کنند که فرسنگ‌ها دور از پایتخت و خیابان‌های مملو از تانک آن است. رییس یکی از آژانس‌های مسافرتی در لندن می‌گوید، فقط بریتانیایی‌ها که به بانکوک سفر کرده‌اند تا حدی گرفتار فضای کودتا شده‌اند و البته این افراد باید از آنچه در آنجا می‌گذرد، اطلاع داشته باشند و برای بسیاری از آنها، گذراندن وقت در بانکوک به سرگرمی تبدیل شده است و بیشتر وقت خود را صرف عکس گرفتن از ارتش و تانک‌ها در خیابان‌ها می‌کنند. با این همه وزارت خارجه بریتانیا به اتباع خود اعلام کرده است که آرام باشند و در محل‌های محافظت شده بمانند و از ورود به اجتماعات مردمی اجتناب کنند. زمان به ما خواهد گفت که صنعت توریسم تایلند چه اندازه از کودتا در این کشور آسیب دیده است. با این وجود آمار و ارقام حاکی از تمایل مسافران خارجی به بانکوک است، پس از سونامی و در سال ۲۰۰۵، روند رو به رشد ورود توریست به کشور آغاز شده است و ۱۵درصد مسافرت‌ها به این کشور افزایش پیدا کرده و در مجموع ۳۸/۱۳میلیون نفر از تایلند دیدار کردند. به نظر می‌رسد دولت کودتا از این شاهرگ حیاتی اقتصاد تایلند به خوبی آگاه است و اوضاع را برای توریست‌ها، آرام و امن نگه داشته است.