گروه بین‌الملل- با ورود مدارس هند به جمع تحریم‌کنندگان کوکاکولا و پپسی، موج تحریم این نوشیدنی‌ها در هند وارد فاز جدیدی شد. براساس گزارش آسوشیتدپرس از دهلی نو، روز جمعه یک‌هزار و ۳۰۰مدرسه دیگر نیز فروش کوکا و پپسی را ممنوع کردند. به این ترتیب مجموع مدارسی که فروش این نوشیدنی‌ها را ممنوع کرده‌اند به ۱۰هزار مدرسه رسید.

از ۲۸ ایالت هندوستان اکنون ۷ ایالت خرید و فروش کوکاکولا و پپسی کولا را به صورت کامل محدود کرده‌اند و مجازات‌هایی را علیه فروشندگان و توزیع‌کنندگان اعمال می‌کنند. در این میان، ۱۰ ایالت دیگر هم مقررات‌هایی را برای عدم فروش این دو نوشابه وضع کرده‌اند، اما این مقررات چندان سخت‌گیرانه نیست. اما مشکلی که اکنون وجود دارد این است که دادگاه عالی هند همچنان بر رای خود مبنی بر فاش کردن فرمول تهیه کوکا و پپسی پافشاری می‌کند. از سوی دیگر، ایالت‌های تحریم‌کننده این نوشابه‌ها از بزرگ‌ترین ایالت‌های هند هستند که بخش زیادی از بازار کوکاکوکا و پپسی‌کولا در آنها قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌نویسد: چند وقتی است که موج شکستن شیشه‌های نوشابه‌های کوکا و پپسی کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد این مساله بیشتر به دلیل پایان یافتن شیشه‌های موجود باشد و نه آشتی مردم با این نوشابه‌ها. این شوخی خبرنگار آسوشیتدپرس به خوبی نشان می‌دهد که موج تحریم علیه نوشابه‌ها همچنان ادامه دارد.

ایالت کرالا جدیدترین ایالتی است که به صف تحریم‌کنندگان پیوسته است. بازار نوشابه هند یک بازار ۲میلیارد دلاری است که ۸۰درصد آن در دست پپسی و کوکاکولا بود. اکنون این سهم به نیم کاهش یافته است.