آخرین گام ویتنام برای الحاق به سازمان تجارت جهانی

گروه بین‌الملل- تیم کاری ویتنام برای الحاق به سازمان تجارت جهانی هفته آینده راهی مقر این سازمان در ژنو می‌شود تا آخرین نشست این کار گروه را برای الحاق به سازمان تجارت جهانی برگزار کند. وزیر بازرگانی ویتنام به رویتر گفت: ما راه سخت و پیچیده‌ای را تا اینجا طی کرده‌ایم و اکنون آماده‌ایم تا آخرین مرحله را نیز طی کنیم. ما در آستانه سال ۲۰۰۷ به سازمان تجارت جهانی ملحق خواهیم شد و اگرچه برای این منظور راه‌ طولانی را طی کرده‌ایم، اما حاضر نیستیم هر قیمتی را برای آن پرداخت کنیم.

ویتنام در پایان ماه مه ‌توانست موافقت آمریکا را برای حمایت از این کشور در فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی جلب کند. سازوکار الحاق به گونه‌ای است که هر کشوری که قصد پیوستن به این سازمان را دارد، باید حمایت یکی از سه کشور آمریکا، ژاپن و کانادا و یا اتحادیه اروپا را جلب کند. نشستن امضای ایالات‌متحده بر پای درخواست الحاق ویتنام توانست بسیاری از راه‌ها را برای این کشور باز کند. دو کشوری که نزدیک به ۳۰سال پیش یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های قرن بیستم را انجام داده بودند، حالا در قامت ۲ شریک تجاری که یکی از دیگری حمایت می‌کند، ظاهر شدند. دو ماه بعد و در اواخر ماه جولای بود که کمیته الحاق سازمان تجارت جهانی رسما اعلام کرد که به زودی مجوز الحاق این کشور به جمع اعضای سازمان تجارت جهانی صادر خواهد شد.

اریک گلن، نماینده تجاری نروژ در سازمان تجارت جهانی اعلام کرد: شورای عمومی اعضای سازمان تجارت جهانی طی روز‌های ۱۰ و ۱۱ اکتبر تشکیل جلسه خواهد داد و طی این گردهمایی رسما چراغ سبز برای ورود ویتنام روشن خواهد شد.

وزیر بازرگانی ویتنام گفت: ما برای آماده‌سازی مسیر الحاق به سازمان تجارت جهانی اصلاحات اقتصادی را در بدنه نظام تجاری ویتنام انجام دادیم. اصلاحاتی که از تعرفه‌ها تا یارانه‌ها و حتی مالیات‌ها را در بر می‌گرفت. ما طی یک گردش کار ۵ ساله توانستیم خود را به استاندارد‌های سازمان تجارت جهانی نزدیک کنیم.

پوشاک و پارچه یکی از اصلی‌ترین صنایع ویتنام است. مخالفان عقیده دارند که پیوستن به سازمان تجارت جهانی می‌تواند صنایع نساجی این کشور را به ورطه نابودی بکشاند و همین مساله کافی است تا دولت وظیفه داشته باشد از ورود به WTO جلوگیری کند.

دیروز ویتنام یک قدم دیگر به پیوستن به سازمان تجارت جهانی نزدیک شد و اتحادیه اروپا نیز چراغ سبز دیگری را برای این کشور روشن کرد. کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد حاضر است طی ماه آینده حمایت رسمی خود را از ویتنام برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی اعلام کند و همکاری‌های لازم را برای پیوستن این کشور انجام دهد.

کار گروه الحاق ویتنام هفته آینده با شرکت در اجلاس ژنو آخرین گزارش خود را از وضعیت کارگران، مالیات و تعرفه پوشاک به مدیران سازمان تجارت جهانی ارائه می‌کند. تحلیلگران عقیده دارند که ویتنام توانسته تمامی شرایط و استاندارد‌های لازم را به دست آورد و به نوعی اجلاس وین آخرین گام ویتنام برای الحاق به سازمان تجارت جهانی است.