چپ یونان به قدرت بازمی‌گردد؟

طبق مصوبات کنگره، ۷۴درصد اعضای کنگره پیشنهاد رئیس حزب برای تغییر نحوه انتخاب رئیس و اعضای کمیته مرکزی حزب را تصویب کردند. از مجموع ۵۷۸۴ عضو کنگره، ۴۶۸۱ نفر در رای‌‌گیری شرکت کردند و ۳۴۳۸ نفر از پیشنهاد چیپراس حمایت و ۱۲۰۸ نفر با آن مخالفت کردند. از این پس رئیس حزب ائتلاف چپ توسط اعضای این حزب انتخاب خواهد شد. در گذشته رئیس حزب توسط اعضای کمیته مرکزی انتخاب می‌‌شدند. با توجه به اینکه در احزاب نئودمکراسی و پاسوک (جنبش تغییر کنونی) رئیس حزب توسط اعضای حزب انتخاب می‌شود، فشار زیادی بر ائتلاف چپ وارد بود که در راستای تقویت دموکراسی داخلی در حزب، رئیس توسط اعضای حزب، نه فقط کمیته مرکزی، انتخاب شود. اعضای ائتلاف چپ در انتخابات ۱۵ مه، اعضای کمیته مرکزی ۳۰۰نفره حزب و رئیس حزب را انتخاب خواهند کرد. در پی تفاهم رئیس حزب با اپوزیسیون داخلی، در انتخابات مربوط به کمیته مرکزی، فقط اعضایی که تا ۲۱ مارس ثبت‌نام کردند، حق رای خواهند داشت؛ اما در انتخابات ریاست حزب تمام افرادی که تا روز انتخابات (۱۵ مه) ثبت‌نام می‌‌کنند، حق رای دارند. در آخرین روز کنگره، چیپراس اطمینان داد که این حزب در انتخابات سراسری آتی به پیروزی خواهد رسید. به‌‌اعتقاد او هرچه انتخابات دیرتر برگزار شود، احتمال شکست آبرومندانه برای میچوتاکیس، رئیس حزب ائتلاف چپ ضعیف‌‌تر خواهد بود. ادعای او برای پیروزی در انتخابات در حالی است که بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه پژوهشی MRB حزب نئودموکراسی (حاکم) با اختلاف ۴/ ۷درصد از حزب چپ‌‌گرا از محبوبیت بیشتری برخوردار است. طبق این نظرسنجی، حزب نئودموکراسی ۶/ ۲۸درصد، ائتلاف چپ ۲/ ۲۱درصد، جنبش تغییر ۴/ ۱۳درصد، حزب راه‌‌حل یونانی ۹/ ۴درصد، کمونیست ۵/ ۴درصد، جبهه نافرمانی واقع‌‌بینانه اروپایی ۱/ ۳درصد و سایر احزاب ۶/ ۲درصد در ردیف‌‌های بعدی قرار دارند. در این نظرسنجی ۱/ ۱۸ نیز آرای مبهم داشتند. ۲/ ۵۰درصد خواستار برگزاری انتخابات در پایان دوره چهارساله دولت هستند و فقط ۴/ ۲۷درصد خواستار برگزاری انتخابات زودرس تا تابستان سال جاری هستند.

چیپراس خواستار «همکاری تمام نیروهای مترقی» بعد از انتخابات آتی برای تشکیل «دولت مترقی» و پایان دادن به دولت «راست نو لیبرال نئودموکراسی» شد. او متعهد شد در صورت تشکیل یک دولت مترقی «مقابله با گرانی و مداخله دولت برای کاهش ۵۰درصد قبوض انرژی، احیای پرداخت حقوق سیزدهم به بازنشستگان، دسترسی جوانان به مسکن ارزان، افزایش حداقل حقوق کارمندان به ۹۳۳ یورو، بخشش بدهی شرکت‌های کوچک و متوسط و کشاورزان به‌‌دلیل بحران کرونا، تاسیس نظام بهداشت جدید و تغییر مدل تولیدی کشور» از اهداف اصلی او خواهد بود. او رهبر حزب حاکم را «نخست‌وزیر پیمان کار» که برای تامین منافع قدرت‌های بزرگ اقتصادی کار می‌‌کند، معرفی کرد.

چیپراس با اشاره به‌‌بحران تورم و افزایش سرسام‌‌آور قیمت برق و انرژی مدعی شد «از تمام گوشه و کنارهای کشور خواست برای تغییر سیاسی و پایان دولت میچوتاکیس شنیده می‌‌شود.» او از فرصت در کنگره استفاده کرد و ضمن انتقاد از برخی از سیاست‌‌های اعمال‌شده حزب خود بین سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹ تاکید کرد به‌‌دلیل اعمال مالیات‌‌های سنگین بر مردم و شرکت‌ها، دولت او تحت فشار بحران مالی و وام‌دهندگان مجبور به اتخاذ تدابیر ناخوشایند بوده است. یکی از موارد مورد اختلاف حزب او با حزب حاکم، مخالفت قاطع او با استراتژی نخست‌وزیر در سیاست خارجی و به‌‌ویژه بحران اوکراین است. او با استراتژی میچوتاکیس و بازنگری دکترین یونان، به‌عنوان ستون ثبات با سیاست خارجی چند بعدی و تبدیل شدن آن به «پاسگاه دور افتاده» مخالفت کرده و معتقد است با ارسال کمک تسلیحات نظامی تهاجمی به اوکراین (که تاثیری بر ترکیب قوا در میدان نیز ندارد) یونان را به بخشی از تقابل و بحران تبدیل کرد و با جلوه دادن خود به‌عنوان ضد روس و غرب‌گرا احتمالا توقع دارد که در ازای این رویکرد، موقعیت ترکیه ارتقا پیدا نکند.

همچنین پس از سخنرانی مجازی زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ۷ آوریل در پارلمان یونان که رئیس جمهور، نخست‌وزیر تعدادی از وزرای دولت و تعدادی از نمایندگان نئودموکراسی، ائتلاف چپ و جنبش تغییر حضور داشتند، شکاف چیپراس با نخست وزیر بیشتر شد. به‌‌درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پیام ویدئویی دو جنگجوی اوکراینی نیز پخش شد که موجب ایجاد جنجال سیاسی در یونان شد. دو جنگجوی مورد نظر، خود را عضو جامعه یونانی معرفی اما به زبان اوکراینی سخنرانی کرده و اعلام کردند که عضو «گردان آزوف» هستند. با سخنرانی این افراد تعدادی از نمایندگان حزب ائتلاف چپ که در جلسه حضور داشتند، پارلمان یونان را ترک کردند. ایراد سخنرانی توسط اعضای این گروه ناسیونالیستی و نونازیستی موجب واکنش شدید احزاب اپوزیسیون یونان شد. چیپراس طی پیامی در توئیتر تاکید کرد سخنرانی اعضای «گردان نونازیستی آزوف» در پارلمان یونان تحریک‌آمیز بود. مسوولیت مطلق این رویداد با نخست‌وزیر است. این سخنرانی شرم‌‌آور بود. مسلم است که با مردم اوکراین ابراز همبستگی می‌‌کنیم؛ اما نازی‌‌ها نباید در پارلمان حرفی برای گفتن داشته باشند. ما با زلنسکی که در حال مقاومت علیه تجاوز روسیه است ابراز همبستگی می‌‌کنیم؛ اما سخنرانی اعضای گردان آزوف در پارلمان را غیر قابل قبول می‌‌دانیم.

همچنین پس از اخراج ۱۲ دیپلمات روسی از یونان حزب ائتلاف چپ غیرمستقیم از تصمیم دولت انتقاد و مدعی شد «اخراج دیپلمات‌‌ها آخرین گزینه در روابط دیپلماتیک دوجانبه است و باید با دقت و به گونه‌‌ای انجام شود که منجر به بسته شدن تمام کانال‌‌های دیپلماتیک نشود.» چیپراس که از منتقدان سیاست حزب حاکم در قبال ترکیه است، اعتقاد دارد: «ادعای دولت یونان و برخی محافل در خصوص اینکه ترکیه و رجب طیب اردوغان منزوی هستند، صحت ندارد. ترکیه در حال قوی‌‌تر شدن است و به‌عنوان یک قدرت ژئوپلیتیک مهم در حال رشد است. ما شاهدیم که یونان در حال رانده شدن به‌‌حاشیه و موقعیت ترکیه در حال ارتقا است.