ادعای سقوط ماریوپل عکس: رویترز

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی ارشد وزارت گفت: «تمام منطقه شهری ماریوپل به‌طور کامل پاکسازی شده است و بقایای گروه مسلح اوکراینی در حال حاضر به‌طور کامل در محاصره قرار گرفته‌‌اند. تنها شانس آنها برای نجات جانشان این است که داوطلبانه اسلحه خود را زمین بگذارند و تسلیم شوند.» روسیه اعلام کرده است جنگجویانی که اصالتا اوکراینی یا خارجی هستند در کارخانه فولاد «آزووستال» ماریوپل گیر افتاده‌‌اند. رئیس مرکز ملی مدیریت دفاعی در وزارت دفاع روسیه گزارش داد که وضعیت در این کارخانه «فاجعه‌‌بار» است و مسکو جان همه کسانی را که تسلیم شوند، تضمین می‌‌کند. از سوی دیگر، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که وضعیت در شهر بندری ماریوپل همچنان دشوار است و کی‌‌یف هر روز با جنگجویان در این شهر در تماس است. با این حال کوناشنکوف گفت که ۱۴۶۴ نظامی اوکراینی در ماریوپل تسلیم شده‌‌اند. روسیه همچنین برای جنگجوهای باقی‌مانده نیز ضرب‌‌الاجل تعیین کرده است. بر اساس مفاد قرارداد پیشنهادی روسیه در روز شنبه، مدافعان باقی‌مانده در کارخانه آزووستال بین ساعت ۶ صبح تا یک‌بعدازظهر به وقت مسکو بدون سلاح یا مهمات باید کارخانه را ترک کنند؛ در غیر این صورت احتمالا با مرگ روبه‌رو خواهند شد. وزارت دفاع روسیه نشانه تسلیم شدن را بلند کردن پرچم سفید از سوی اوکراینی‌‌ها و پرچم قرمز از سوی روس‌‌ها اعلام کرد. هنوز هیچ واکنش فوری از کی‌‌یف به این پیشنهاد وجود نداشته است. ولادیمیر زلنسکی به پورتال خبری «اوکراینسکا پراوادا»گفت: «وضعیت در ماریوپل بسیار دشوار است. سربازان ما محاصره شده‌‌اند، مجروحان گیر افتاده‌‌اند. یک بحران انسانی وجود دارد. با این وجود، نیروها از خود دفاع می‌‌کنند.» او که در یک آدرس آنلاین صحبت می‌‌کرد، روسیه را به تلاش برای از بین بردن ساکنان شهر متهم کرد؛ اما به ادعای مسکو مبنی بر تصرف ماریوپل واکنشی نشان نداد. زلنسکی تهدید کرد در صورت کشته شدن جنگنجوهای اوکراینی محبوس‌‌شده در این شهر بندری، از ادامه مذاکرات صلح با روسیه خارج خواهد شد.

هرچند روسیه تمرکز خود را به منطقه دونباس و شرق اوکراین معطوف کرده اما از کی‌‌یف نیز غافل نیست و حملات خود را از راه دور ادامه می‌‌دهد. به گزارش الجزیره، روسیه روز شنبه حملات هوایی به کی‌‌یف را تشدید کرد و یک روز پس از آنکه مسکو هشدار داد، پس از دو هفته آرامش نسبی در پایتخت اوکراین، حملات خود را از سر خواهد گرفت، یک کارخانه نظامی دیگر را هدف قرار داد. پس از آنچه مسکو گفت حملات، با دقت بالا به کارخانه تسلیحات بوده است، دود عظیمی از منطقه دارنیتسکی در جنوب شرقی پایتخت به هوا بلند شد. این منطقه بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌‌یف گفت که مقامات هنوز در حال تعیین این هستند که آیا کسی در این حمله کشته یا مجروح شده است یا خیر؟

یک روز پس از حمله مشابه به کارخانه تولید موشک‌‌های نپتون، که کی‌‌یف و واشنگتن می‌‌گویند روز پنج‌‌شنبه، گل سرسبد نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه را با همین نوع موشک غرق کرده است، پلیس و ارتش حضور نسبتا شدیدی در اطراف کارخانه داشتند. حمله روز شنبه به کی‌‌یف، جزو اولین حملاتی بوده که پس از پایان محاصره پایتخت و حرکت به شرق اوکراین رخ داد. حالا تمرکز روس‌‌ها به‌دست آوردن دونباس است. به گفته «اسویاتوسلاو یوراش»، نماینده پارلمان اوکراین، کی‌‌یف همچنان مورد حمله موشکی روسیه قرار دارد.

همزمان نیویورک‌‌تایمز در یک گزارش از شرایط سخت روس‌‌ها در میدان نبرد در شرق اوکراین می‌گوید. نبردهای شمال که اوکراین طی هفت هفته در آنها پیروز شد، در شهرها و حومه‌های پرجمعیت در اطراف پایتخت، کی‌‌یف، جریان داشت؛ اما جنگ در حال چرخش سخت به سمت جنوب شرقی است؛ جایی که ماهیت آن گستره‌‌ای از زمین‌‌های مسطح است. در این منطقه ماهیت نبرد موجب خواهد شد که سلاح‌های موجود و استراتژی‌‌های فعلی تغییر اساسی کنند و باید برای پیروزی چاره‌ای نو اندیشند. تحلیلگران نظامی، فرماندهان اوکراینی، سربازان و حتی ولادیمیر پوتین، اذعان دارند که جنگ که با تلاش ناموفق روس‌‌ها برای تصرف پایتخت آغاز شد، اکنون به شکل گسترده‌‌تری در منطقه شرقی دونباس به راه خواهد افتاد.

با وجود موانع طبیعی کم، ارتش‌‌ها می‌توانند سعی کنند تا یکدیگر را احاطه یا محاصره کنند و آن‌گاه نوبت به رگبارهای شدید توپخانه از راه دور می‌‌رسد تا مواضع یکدیگر را از بین ببرند. ژنرال بن هاجس، فرمانده سابق آمریکا در اروپا می‌‌گوید: «آنچه ما درباره آن صحبت می‌‌کنیم، شوخی نیست، یک نبرد متعارف و بسیار مرگباری است که در آن نیروهای روسی قرار است به مواضع ثابت اوکراین در زمینی که بازتر است، حمله کنند.» ناظران و تحلیلگران جنگی می‌‌گویند احتمالا جنگ خونین‌‌تر از روزهای گذشته در این منطقه دنبال خواهد شد.