مجمع عمومی این موافقت را به‌دلیل اتهامات مربوط به «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر» از سوی نیروهای روسیه در اوکراین اعلام کرد. ایالات متحده در پی حوادث بوچا پیش‌تر اعلام کرده بود که تلاش خواهد کرد عضویت روسیه را به تعلیق در بیاورد. نیویورک‌‌تایمز هم در گزارشی نوشت که کشورهای غربی با تحریم نفت و زغال‌‌سنگ روسیه تحریم‌‌ها را علیه مسکو تشدید کردند. همزمان کنگره آمریکا در راستای افزایش فشار بر مسکو پس از حمله نظامی به اوکراین، به ممنوعیت واردات نفت روسیه و تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه رای داد. لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه با ۱۰۰ رای موافق و بدون هیچ آرای مخالفی در سنا و با ۴۱۳ رای موافق در برابر ۹ رای مخالف، در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و اکنون باید توسط رئیس‌‌جمهور آمریکا امضا شود. این لایحه واردات نفت‌خام، گاز، زغال سنگ، فرآورده‌های نفتی و هرگونه محصولات انرژی دیگر از روسیه را ممنوع می‌‌کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ۸ مارس با صدور فرمانی، واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع کرده بود. اگرچه تلاش جدی برای تبدیل این ممنوعیت به قانون وجود داشت، اما سنا از آن زمان سرگرم مرور جزئیات مربوط بود. لایحه دیگری برای تعلیق روابط تجاری عادی هم با ۱۰۰ رای موافق در سنا و بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و به رئیس‌‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تعرفه‌های بالاتری روی واردات روسیه اعمال کند تا اقتصاد این کشور بیش از پیش ضعیف شود. این ممنوعیت تنها شامل نفت نیست و LNG و زغال‌سنگ را هم دربرمی‌‌گیرد. آمریکا حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را وارد می‌‌کند.

همزمان با فشارهای اقتصادی بر مسکو، به‌‌دلیل موضوع قتل‌‌عام در بوچا آلمان می‌‌گوید به اطلاعاتی دست پیدا کرده است که حکایت از تایید این موضوع از سوی روس‌‌ها دارد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز و به گفته دو مقامی که آشنا به یک گزارش اطلاعاتی هستند، نیروهای اطلاعات آلمان مخابره‌های رادیویی را شنود کرده است که در آن نیروهای روسی درباره انجام قتل‌‌های بی‌‌رویه در شمال کی‌‌یف، پایتخت اوکراین بحث می‌‌کردند. این مکالمات از رادیو نظامی روسیه شنود شد و شامل این بود که یکی از روس‌‌ها به دیگری می‌‌گوید که شما ابتدا از مردم بازجویی می‌‌کنید و سپس آنها را می‌‌کشید. این شنودها پیش‌تر توسط مجله خبری آلمانی اشپیگل گزارش شده بود. این گزارش به شواهد کشف‌‌شده دیگر توسط نیویورک‌‌تایمز و سایر سازمان‌ها درباره کشتار غیرنظامیان در شهرهای شمالی اوکراین تحت اشغال روسیه، با وجود انکار گسترده کرملین از انجام تخلف، اضافه می‌‌کند.

در این شرایط ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین در نطق تازه خود در روز پنج‌شنبه گفته است که میزان خرابی‌‌ها در شهر بورودیانکا «خیلی هولناک‌‌تر» از آن چیزی است که قبلا در شهر مجاور بوچا آشکار شده است. او که از کی‌‌یف صحبت می‌‌کرد، گفت: جست‌وجو در میان آوار در بورودیانکا شروع شده است. وضعیت در آنجا خیلی هولناک‌‌تر است. شمار قربانیان در آنجا حتی بیشتر است. بوچا و بورودیانکا هر دو در اطراف کی‌‌یف قرار دارند و با نزدیک شدن نیروهای روسیه به پایتخت شاهد نبردهای شدیدی بودند. نیروهای روسیه اکنون از این منطقه عقب‌نشینی کرده‌‌اند. زلنسکی در بخش دیگری از سخنان خود شهامت اوکراینی‌‌ها را ستود؛ شجاعتی که به گفته او باید در اطراف جهان فراگیر شود. او گفت: «اگر همه جهانیان حداقل ۱۰ درصد شجاعت ما اوکراینی‌‌ها را داشتند، هیچ خطری متوجه قوانین بین‌‌المللی نمی‌‌شد. هیچ خطری متوجه آزادی ملت‌ها نمی‌‌شد. ما شجاعت را منتشر خواهیم کرد.»