گروه بین‌الملل - اجلاس وزرای دارایی منطقه یورو در هلسینکی پایتخت فنلاند، برگزار شد. در جریان این جلسات وزرای دارایی منطقه تحت پوشش یورو به بحث و بررسی پیرامون اصلی‌ترین مباحث مورد تاکید اعضا پرداختند. بحث رشد اقتصادی یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های مطرح شده در اجلاس وزرای دارایی عضو یورو بود. به دنبال سال‌ها کاهش رشد اقتصادی در این منطقه اکنون چشم‌انداز مثبتی برای رشد اقتصادی حوزه یورو فراهم آمده است.

مهم‌ترین نکته‌ای که برای این رشد اقتصادی عنوان شد توجه به اثرات تورمی است. چنانچه رشد اقتصادی برنامه‌ریزی نشده به جلو برود امکان اینکه اقتصاد منطقه یورو گرفتار تورم شود همچنان وجود دارد. به گزارش خبرگزاری رویتر از هلسینکی وزرای دارایی اروپا مخالفت کردند که بانک مرکزی برای مقابله با افزایش تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. آنچه به آن اشاره نشد زمان این افزایش نرخ بهره است. اما پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان ماه نوامبر بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش دهد. تحلیلگر پایگاه یورو استات عقیده دارد زمان این تغییر در نرخ بهره به آن دلیل اعلام نشده است که بازارهای مالی و کمپانی‌ها شرایط متعادل خود را زود هنگام از دست ندهند. تیری برتون وزیر دارایی فرانسه در حاشیه این اجلاس گفت: در حالی که میزان مصرف داخلی در اروپا کاهش یافته، اما میزان صادرات کشورهای حوزه یورو از ماه آوریل به بعد رشد بسیار چشمگیری داشته و روز به روز بهتر شده است. اکنون چشم‌انداز ۵/۲درصد برای رشد منطقه یورو وجود دارد. امیدواری وزیر دارایی فرانسه که از اعضای بانک مرکزی اروپا نیز است بی‌دلیل نیست، زیرا کشورش با رشد اقتصادی ۱/۱درصد در سه ماه دوم امسال یک رکورد جالب توجه را بر جای گذاشته است.

اجلاس هلسینکی که با حضور ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اروپا و تیم مدیریتی این بانک همراه بود یک بار دیگر به صحنه جدال بانک مرکزی و وزرای دارایی بر سر افزایش یا کاهش نرخ بهره تبدیل شد. پس از آنکه ژان کلود‌یانکر، نخست وزیر لوکزامبورگ در ماه آوریل طی نامه‌ای مخالفت خود و دیگر کشورهای اروپا را با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی اروپا در خصوص نرخ بهره و دیگر سیاست‌های اقتصادی اعلام کرد، عملا عرصه گفت‌وگوهای وزرای دارایی و بانک مرکزی اروپا به یک صحنه بگومگوی همگی تبدیل شد.

در این میان متهم اصلی ژان کلودتریشه است. پس از نامه یانکر، حجم وسیعی از حملات علیه بانک مرکزی اروپا و شخص تریشه به راه افتاد، اما تریشه همچنان بر مواضع خود پافشاری کرد و خواستار افزایش هرچه سریع‌تر نرخ بهره شد. در مقابل انتقادها، تریشه همواره این مساله را عنوان کرده است که دخالت وزرای دارایی اتحادیه اروپا و یورو در کار بانک مرکزی اروپا عملا استقلال این بانک را خدشه‌دار می‌سازد. ژان کلود یانکر نیز اظهار داشت: من از مدافعان بزرگ و اصلی حفظ استقلال بانک مرکزی اروپا هستم و خواسته من و وزرای دارایی این است که بانک مرکزی در چارچوب سیاست‌های اقتصادی منطقه یورو گام بردارد. آنچه مهم است این است که اقتصاد اروپا و منطقه یورو اکنون پس از مدت‌ها در مسیر رشد قرار گرفته است و بانک مرکزی نباید با اتخاذ تصمیم‌های شتاب‌زده جلوی این رشد را بگیرد.