کالدرون برای جشن پیروزی در مکزیک آماده شد

ایسنا - دادگاه عالی انتخابات مکزیک دیروز با هدف پایان دادن به چند ماه ناآرامی سیاسی در این کشور، فیلیپ کالدرون کاندیدای محافظه‌کار انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به عنوان رییس‌جمهور آینده مکزیک معرفی ‌کرد. آندره مانوئل لوپز اوبرادور کاندیدای چپ‌گرای شکست خورده در انتخابات، با ادعای این که تقلب گسترده‌ای در انتخابات دوم ژوئیه (۱۱تیر) ‌رخ داده، به هواداران خود قول داد که با راه انداختن تظاهرات خیابانی به مبارزه خود ادامه دهد.

این در حالی است که هفت تن از قضات دادگاه عالی انتخابات، ادعاهای وی مبنی بر بروز تقلب را رد کردند. در حالی که درست شش سال قبل پیروزی چشمگیر ویسنته فاکس در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک به چندین دهه حکومت تک حزبی در این کشور خاتمه داد، این انتخابات اخیر و ادعاهای بروز تقلب در آن باعث ایجاد تفرقه در این کشور شده و یک چالش جدی برای دموکراسی نوپای آن به حساب می‌آید.

خوان کامیلو مورنیو، مشاور کالدرون، روز دوشنبه گفت: دولت جدید در تلاش برای به دست آوردن آرای میلیون‌ها نفری که به لوپز اوبرادور رای دادند و هنوز گمان می‌کنند که در انتخابات تقلب شده، مبارزه علیه فقر را برنامه اصلی خود قرار خواهد داد. وی افزود: بی‌شک دولت آینده مکزیک باید از یک پایگاه اجتماعی مشخصی برخوردار باشد. بی‌شک این مساله اگر اولویت اصلی نباشد، باید یکی از اولویت‌ها باشد. وی افزود، همه چیز به پایان رسیده است و کالدرون از امروز رییس‌جمهور منتخب کشور است. ما هیچ نگرانی نداریم و آسوده‌خاطر هستیم. در حالی که جناح چپ در سال‌های اخیر دستاوردهایی در مکزیک داشته است، ولی انتظار می‌رود کالدرون یکی از معدود رهبران طرفدار آمریکا در آمریکای لاتین باشد. اما لوپز اوبرادور رقیب کالدرون هنوز تسلیم نشده است. وی ۱۶سپتامبر (۲۵شهریور) روز استقلال مکزیک، تظاهرات بزرگی را در مکزیکوسیتی راه خواهد انداخت، مکانی که معمولا برای رژه ارتش استفاده می‌شود. وی گفته که برای رسیدگی به موسسات و نهاد فاسد، یک دولت تندرو در موازات دولت تشکیل خواهد داد البته وی هنوز درباره جزئیات عملکرد این دولت چیزی نگفته است. اوبرادور دوشنبه شب خطاب به هواداران خود گفت: آنچه ما پیشنهاد می‌کنیم، ممکن است یک رویا باشد. ممکن است این طرح نتیجه‌بخش نباشد، ممکن است شکست بخورد ولی ما به انجام آن اطمینان داریم و احساس مسوولیت می‌کنیم.