شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه به‌رغم تردید و بدبینی سرمایه‌گذاران به روند رشد اقتصادی در ژاپن اندکی افزایش پیدا کرد.

به گزارش رویتر از توکیو، سرمایه‌گذاران ژاپنی در روز سه‌شنبه در مورد وضعیت اقتصاد ژاپن هم‌رای و متفق نبودند و برخی از آنها نسبت به روند رشد اقتصادی ژاپن به دیده تردید می‌نگرند. بدبینان می‌گویند هزینه تولید و تولید صنعتی ضعیف باعث شده است که سرمایه‌گذاران سازمان پول خود را در خرید اوراق بهادار به جای بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

اما خوش‌بینان معتقدند درست است که روند رشد اقتصادی کشور کند است اما از آنجا که درآمد کمپانی‌ها بالا است، پول وارد بازار سهام می‌شود.

به هر حال تحلیلگران معتقدند احتمال دارد که رشد سود کمپانی‌ها در آینده محدود شود اما به هر حال از کندی در رشد اقتصادی نمی‌توان اجتناب کرد. مهم این است که درآمد کمپانی‌ها با کاهش هزینه‌ها افزایش یابد. بحث‌هایی که درباره وضعیت اقتصادی ژاپن وجود داشت باعث شد تا شاخص سهام نیکی افزایش محدودی پیدا کند. شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه ۱۷/۰درصد افزایش پیدا کرد.

مهم‌ترین برندگان روز سه‌شنبه، کمپانی‌های تله‌کام و در راس آنها سافت بانک بود. کمپانی نیپون ایرویز و نیپون (فولاد) از دیگر برندگان روز سه‌شنبه بازار سهام توکیو بودند. افزایش ارزش دلار در مقابله ین در روز سه‌شنبه در توکیو باعث شد تا سهام کمپانی‌های صادرکننده مانند کمپانی‌های خودروسازی تنزل پیدا کند.

بازارهای اروپا هم هفته را با رونق آغاز کردند، خوشبینی درباره درآمد کمپانی‌ها در ژاپن و این خبر که درآمد سود کمپانی‌های ژاپن افزایش زیادی پیدا کرده است، موجب رونق روز دوشنبه بازارهای سهام اروپا شد.

شاخص سهام FTSE لندن ۶/۰درصد در روز دوشنبه به دست آورد. داکس آلمان هم ۶/۰درصد افزایش پیدا کرد و شاخص سهام CAC-۴۰ فرانسه، ۴/۰درصد ترقی یافت.

بازار معاملات ارزی روز سه‌شنبه در اروپا در مقابل ارزهای رقیب اندکی افزایش پیدا کرد. در صبح روز سه‌شنبه در اروپا هر یورو به ازای ۲۸۳۹/۱دلار معامله شد، این در حالی است که در شب گذشته هر یورو به ازای ۲۸۶۳/۱دلار معامله شده بود. همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۹۴/۱۱۵ین بود، در دوشنبه شب در اروپا هر دلار به ازای ۸۹/۱۱۵ین معامله شده بود. سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی منتظر تصمیم بانک‌های مرکزی آمریکا و منطقه یورو در مورد نرخ بهره هستند. افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده، سرمایه‌گذاری در این کشور را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند و موجب تقویت ارزش دلار می‌شود.

قیمت نفت در بازارهای جهانی روز سه‌شنبه افزایش یافت. توفان آتلانتیک و پرونده هسته‌ای ایران دو مساله‌ای است که بازار نفت را بی‌ثبات و آشفته نگه می‌دارد، به همین دلیل به محض کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر تمایل‌ به خرید نفت بیشتر شد. با توجه به افزایش قیمت نفت در روز سه‌شنبه باز هم قیمت هر بشکه نفت زیر ۷۰دلار باقی ماند. هر بشکه نفت تحویلی برای ماه اکتبر روز سه‌شنبه با ۱۴سنت افزایش به ۱۲/۶۸دلار رسید. تعطیلی وال‌استریت باعث شد تا نایمکس قیمت رسمی برای نفت اعلام نکند.