سفری برای نفت و الماس

گروه بین‌الملل- ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه دیروز برای یک دیدار‌ ۲ روزه از آفریقای جنوبی وارد این کشور شد. بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی که این خبر را به روی خط فرستادند از آن به عنوان یک دیدار تاریخی یاد کرده‌اند. چرا که این نخستین دیدار یک رییس دولت روسیه از آفریقای جنوبی است و این دو کشور هیچ‌گاه در سطح سران دیداری از کشورهای یکدیگر نداشته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویتر از کیپ تاون، رییس‌جمهور روسیه در فرودگاه این شهر مورد استقبال وزیر خارجه آفریقای جنوبی قرار گرفت. کاخ‌کرملین در آستانه سفر پوتین به آفریقای جنوبی اطلاعیه‌ای صادر کرده است که بر لزوم همکاری‌های بیشتر بین دو کشور تاکید می‌کند. در این اطلاعیه پس از ابراز خرسندی از این دیدار بر افزایش همکاری‌های اقتصادی تاکید شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز این سفر را یک سفر اقتصادی عنوان کرده است. تحلیلگر این خبرگزاری عقیده دارد شاید به نظر برسد که روسیه و آفریقای جنوبی چندان مشترکات سیاسی پررنگی با هم ندارند. ولی این دو کشور به طور حتم در موارد اقتصادی فراوانی می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و به همین دلیل سفر پوتین به آفریقای جنوبی بیشتر از آنکه سیاسی باشد اقتصادی است. با نگاهی به همراهان پوتین می‌توان بیشتر به درستی این تحلیل پی برد. پوتین در حالی پا به کیپ تاون گذاشته است که علاوه بر دولتمردان اقتصادی کابینه‌اش جمعی از بازرگانان نیز او را همراهی می‌کنند. علاوه بر این سفر پوتین با پیشنهادهای بزرگ سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف آفریقای جنوبی همراه خواهد بود.

پوتین در جریان این دیدارها یک قرارداد بزرگ اقتصادی را در بخش معدن و آلیاژ آفریقای جنوبی به امضا خواهد رساند. این قرارداد توسط شرکت سرمایه‌گذاری رنوا به انجام خواهد رسید که تحت مالکیت میلیاردر روسی ویکتور وکسلبرگ است. این شرکت بیشتر در زمینه معادن و تولیدات آلومینیوم سرمایه‌گذاری می‌کند. براساس این قرارداد این شرکت استخراج بخشی از معادن منگنز آفریقای جنوبی را در اختیار خواهد گرفت. اکنون ۴۹درصد از معادن منگنز صحرای کالاهاری آفریقا در اختیار این شرکت است که با این قرارداد جدید عملا به بزرگ‌ترین تولیدکننده منگنز در جهان تبدیل خواهد شد.

آفریقای جنوبی ۸۰درصد از ذخایر اثبات شده منگنز جهان را در اختیار دارد. منگنز در صنایع فولادسازی کاربرد فراوان دارد.

اگرچه پوتین نخستین رییس‌جمهور روسیه است که از آفریقای جنوبی حمایت می‌کند، اما روسیه از ابتدای دهه نود روابط خوبی با دولتمردان آفریقای جنوبی داشت و همواره از نلسون ماندلا حمایت کرده است.

اما تجاری که پوتین را همراهی می‌کنند به همین جا ختم نمی‌شود. روسیه و آفریقای جنوبی دو کشور بزرگ تولیدکننده الماس طبیعی در جهان هستند. در جریان دیدار ولادیمیر پوتین و تابوامبکی رییس‌جمهور آفریقای جنوبی دو شرکت بزرگ تولیدکننده الماس روسیه و آفریقای جنوبی یک قرارداد همکاری منعقد خواهند کرد.

کمپانی دبیرز از آفریقای جنوبی و آلروسا از روسیه بخش بزرگی از تجارت الماس جهان را در اختیار دارند. شرکت دبیرز سال ۲۰۰۵ تقریبا ۵۰درصد از تجارت جهانی الماس را در اختیار داشت. در جریان بازدید از آفریقای جنوبی، ولادیمیر پوتین با نیکی اوپنهایمر، رییس کمپانی دبیرز نیز دیدار خواهد کرد.

پوتین همچنین مذاکراتی را برای فروش نفت به آفریقای جنوبی انجام خواهد داد. روسیه چندی است که به شدت به دنبال بازاریابی دور از مرز، برای نفت خود است.