رهبر داعش کشته شد

بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ابوابراهیم قریشی، رهبر داعش، در جریان عملیات ویژه کماندوهای ارتش آمریکا در سحرگاه پنج‌شنبه در شمال غرب سوریه کشته شد. «اریک اشمیت» و «بن هوبارد» در گزارش ۳ فوریه برای نیویورک‌تایمز نوشتند: بایدن در اظهارات کوتاهی در کاخ سفید گفت که گزینه استفاده از نیروهای ویژه برای هدف قرار دادن ابوابراهیم الهاشمی القریشی، سرکرده داعش، برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان  صورت گرفته است.

بایدن که در اتاق روزولت در کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود که او دستور حمله به رهبر داعش را صادر کرده است. بایدن افزود که القریشی مسوول مجموعه‌ای از جنایت‌ها و حملات از جمله علیه ایزدی‌ها بود. رئیس جمهور آمریکا افزود: «به لطف شجاعت نیروهایمان، این رهبر وحشتناک تروریست دیگر وجود ندارد.» به نوشته «اشمیت- هوبارد»، رئیس‌جمهور آمریکا، با اعلام اینکه با کشته شدن رهبر داعش «یک تهدید تروریستی عمده» حذف شد، افزود که ابوابراهیم قریشی در پایان درگیری با نیروهای آمریکایی با انفجار بمبی خود و خانواده‌‌‌اش را کشت. بایدن این اقدام را «آخرین اقدام از سر بزدلی و استیصال» نامید. بایدن تصریح کرد که این حمله هشداری برای گروه‌های تروریستی بود. ساکن کاخ سفید افزود: «این عملیات گواهی است بر توانایی آمریکا برای از بین بردن تهدیدهای تروریستی، صرف‌نظر از اینکه تروریست‌ها در کجای این جهان بخواهند مخفی شوند.» جان اف کربی، سخنگوی ارشد پنتاگون، بعدازظهر پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری به تلفات مرتبط با این حمله پرداخت. او با استفاده از نام مستعار القریشی گفت: «تا حدودی، جان بی‌گناهان در این حادثه تلف شد که باعث و بانی آن هم عبدالله و دستیارانش هستند.» اشاره این مقام آمریکایی به نام مستعار رهبر داعش است که به «حاجی عبدالله» معروف بود.  وقتی از کربی در مورد زمان‌بندی حمله پرسیده شد، وی پاسخ داد که برای این حمله ماه‌ها برنامه‌ریزی شده و عوامل متعددی در نظر گرفته شده بود از جمله مسائل اطلاعاتی، اطمینان از موقعیت مکانی رهبر داعش، شرایط آب و هوایی و شرایط عملیات (تقریبا در سحرگاه بود که برای انجام عملیات زمانی بسیار ایده‌‌‌آل است). او گفت که عوامل چندی باید در کنار هم قرار می‌گرفتند تا این عملیات به نتیجه دلخواه برسد. این حمله با هلیکوپترهای تهاجمی و همراهی کماندوهای آمریکایی و جنگنده‌ها انجام گرفت. به گفته کربی، در حین انجام عملیات، رهبر داعش با یک وسیله انفجاری در طبقه سوم خانه‌اش، خود و همسر و

۲ فرزندش را کشت. به گفته کربی، نیروهای آمریکایی توانستند ۱۰ نفر از جمله ۸ کودک را از این خانه تخلیه کنند.  این عملیات، بزرگ‌ترین جنگ ایالات متحده با «دولت اسلامی» از زمان پایان خلافت به این سو است. یک اتفاق مهم در عملیات نیروهای آمریکایی این است که در جریان این عملیات، یکی از هلیکوپترهای آمریکایی دچار مشکل فنی شده و مجبور به فرود شد اما سپس از سوی جنگنده‌های آمریکایی منهدم شد تا به دست نیروهای متخاصم نیفتند.

  ابوابراهیم قریشی کیست؟

اگرچه اطلاعات کمی در مورد رهبر داعش و جانشین البغدادی منتشر شده اما تحلیلگران می‌گویند که مرگ رهبر داعش ضربه مهمی به این گروه تروریستی بود. «اشمیت- هوبارد»، در گزارش دیگری برای نیویورک‌تایمز نوشتند: نام واقعی او «امیرمحمد سعید عبدالرحمان المولا الصلبی» است که القاب و عناوین دیگری هم دارد؛ از جمله «حاجی عبدالله.» نام واقعی‌‌‌ او از اعضای داعش مخفی نگه داشته شده بود. او در ناحیه المحلبیه موصل و در استان نینوای عراق به دنیا آمد. پدرش در یکی از مساجد اذان می‌‌‌گفت و دو همسر داشت. حاجی عبدالله در سال ۱۹۷۶ به‌دنیا آمد و در زمان مرگ ۴۵ساله بوده است. او یکی از ۱۷ فرزند خانواده بود. مردم محل آنها را خانواده‌‌‌ای پرجمعیت، با سواد و محترم به یاد می‌‌‌آورند. «کالین پی. کلارک»، تحلیلگر ضد تروریسم در گروه سوفان، می‌گوید: «قریشی در میان حلقه‌های جهادی، فردی بسیار باهوش تلقی می‌شد که از تفکر استراتژیک برخوردار بود.» برخی معتقدند از او با عنوان‌‌‌«خلیفه بدون سرزمین» یاد می‌شود. کلارک می‌گوید: «او همچون روح بود و برای الهام دادن به جهادیون چندان فعال نبود.» دولت آمریکا پیش‌تر برای دستگیری او ۱۰‌میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. با این حال کلارک می‌افزاید: «رهبر بعدی داعش برای آمریکا ناشناخته است و این می‌تواند چالشی برای آمریکا و متحدانش باشد.»