واکنش امارات به حمله انصار‌الله

در این حمله، انفجاری در مخزن سوخت انجام گرفت که منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۶ نفر دیگر در ابوظبی شد. بر اساس گزارش‌ها، روز دوشنبه ۲۷دی سه تانکر سوخت‌رسانی در منطقه «مصفح» شهر ابوظبی و یک انفجار در محدوده ساخت‌وساز فرودگاه جدید ابوظبی رخ داد. بر اساس گزارش‌های جدید، از سه فرد کشته‌شده یک نفر اهل پاکستان و دو نفر نیز شهروند هند بودند که برای غول نفتی ADNOCکار می‌کردند. امارات متحده عربی بخشی از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است که از دولت یمن در برابر حوثی‌ها حمایت می‌کند. حوثی‌ها تاکنون چندین مرتبه اهدافی را در عربستان هدف قرار داده‌اند. به نوشته گزارشگر الجزیره، اما حمله روز دوشنبه اولین حمله مرگبار در خاک امارات است که خود اماراتی‌ها هم به آن اعتراف کرده‌اند. انصار‌الله یمن (همان حوثی‌ها) مسوولیت این حمله را برعهده‌گرفته و افزودند که این حمله را از طریق موشک‌های بالستیک و پهپادهای مسلح انجام داده‌اند. خبرگزاری اسپوتنیک نیز اعلام کرد: یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی عملیات «گردباد یمن» ما پالایشگاه نفت منطقه المصفح و فرودگاه ابوظبی را با چهار موشک بالدار از نوع «قدس۲» و فرودگاه دبی را با موشک بالستیکی از نوع «ذوالفقار» هدف قرار دادیم.» وی گفت: «پهپادها نیز تعدادی از اهداف حساس و مهم را هدف قرار دادند. اهداف قبلی با پهپادهای صماد۳ هدف قرار گرفتند.» این سخنگو همچنین گفت که این گروه با استفاده از موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین «یک عملیات نظامی موفق» را علیه «محل‌ها و تاسیسات مهم و حساس امارات» انجام داده است. وی همچنین از غیرنظامیان و شرکت‌های خارجی خواست تا برای حفظ «امنیت خود» از تاسیسات حیاتی در امارات دوری کنند.پلیس در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری دولتی WAM منتشر شد، گفت: «تحقیقات اولیه حاکی از کشف اجسام کوچک پرنده احتمالا متعلق به هواپیماهای بدون سرنشین است که در دو منطقه سقوط کرده و احتمالا باعث انفجار و آتش‌سوزی شده است.» پلیس همچنین افزود که تحقیق در این زمینه را آغاز کرده است. انور قرقاش، مشاور رئیس امارات متحده عربی این حمله را محکوم کرد. وی در توییتی نوشت: «مقام‌های امارات... با حمله حوثی‌ها به برخی تاسیسات غیرنظامی در ابوظبی برخورد خواهند کرد.» عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز این حمله را «جنایت‌کارانه» و «شنیع» توصیف کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: «ما امروز هدف قرار دادن مناطق و تاسیسات غیرنظامی در خاک امارات توسط شبه‌نظامیان حوثی را محکوم می‌کنیم... این حمله بدون مجازات نخواهد ماند.» امارات حضور نظامی خود در یمن را در سال ۲۰۱۹ تا حد زیادی کاهش داده بود؛ اما همچنان از طریق نیروهای یمنی که آنها را مسلح کرده است و آموزش می‌دهد، کنترل برخی مناطق را در دست دارد. گزارشگر الجزیره همچنین می‌نویسد حمله حوثی‌ها به‌مثابه «نمایش سرپیچی از سعودی‌ها و اماراتی‌ها» تلقی می‌شود. این گزارشگر افزود: «حوثی‌ها می‌گویند باوجود بیش از هفت سال عملیات گسترده علیه ما، ما قدرتمندتر از گذشته هستیم... ما توانسته‌ایم توانایی‌های نظامی خود را تا حدی ارتقا دهیم که بتوانیم حملات جسورانه‌ای را در داخل عربستان سعودی و امارات انجام دهیم.» به نوشته گزارشگر الجزیره، حوثی‌ها از پهپادهای انتحاری برای حملات «غیردقیق» به عربستان سعودی و امارات استفاده می‌کنند. این گروه همچنین موشک‌هایی را به فرودگاه‌ها، تاسیسات نفتی و خطوط لوله عربستان شلیک کرده و همچنین از قایق‌های انتحاری برای حمله به مسیرهای مهم کشتیرانی استفاده کرده است. نیروهای همسو با دولت یمن، با کمک «گردان غول»های تحت حمایت امارات و با کمک حملات هوایی عربستان، اوایل ماه جاری کل استان «شبوِه جنوبی» را از حوثی‌ها پس گرفته و پیشروی‌هایی در نزدیکی استان مارب داشتند. «محمد الطباء» گزارشگر دیگر الجزیره در گزارشی از صنعا، پایتخت یمن به نقل از وزیر اطلاع‌رسانی حوثی‌ها گفت: «حمله در داخل امارات متحده عربی برای این است که به آنها درس عبرت داده شود تا از دخالت و مشارکت آنها در ائتلاف به رهبری سعودی جلوگیری شود.» همچنین آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا نیز در گفت‌وگوی تلفنی با بن‌زاید حملات اخیر انصارالله به امارات را محکوم کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: « نیروهای انصارالله مسوولیت خود در این حمله را اعلام کردند و ما همراه با امارات و شرکای بین‌المللی‌مان برای محاکمه آنها همکاری خواهیم کرد.»

دلایل پشت پرده حمله چیست؟

«ابوبکر الشماهی» در تحلیل مورخ ۱۷ ژانویه در الجزیره نوشت، حمله پهپادی حوثی‌ها به امارات نشان‌دهنده یک تغییر و دگرگونی استراتژیک از سوی این گروه است. امارات- که از مارس ۲۰۱۵ یکی از اعضای ائتلاف تحت رهبری عربستان است که با حوثی‌ها می‌جنگد و رسما از دولت یمن حمایت می‌کند - تا حد زیادی از خط آتش حوثی‌ها اجتناب کرده است. عربستان سعودی بار عمده حملات موشکی و پهپادی شلیک‌شده از یمن را متحمل شده و این در حالی است که آخرین حمله حوثی‌ها به امارات در سال ۲۰۱۸ بود. امارات از یمن دور است و برخلاف مرز طولانی عربستان سعودی با یمن، امارات با این کشور مرز مشترک ندارد. اما به نظر می‌رسد مدت‌هاست که یک استراتژی فعال از سوی حوثی‌ها برای هدف قرار ندادن امارات وجود داشته است.

طی چند سال گذشته، امارات دخالت مستقیم نظامی خود در یمن را کاهش داده است. نیروهای تحت حمایت امارات، مانند «شورای انتقالی جنوب» (STC) که یک گروه جدایی‌طلب است و «نیروهای مشترک» (JF) به رهبری برادرزاده علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن، تا حد زیادی از حملات علیه حوثی‌ها اجتناب کرده‌اند. در عوض، شورای انتقالی جنوب به‌طور مستقیم با دولت یمن درگیر شده و با حمایت نظامی امارات، کنترل عدن، پایتخت موقت یمن را در سال ۲۰۱۹ به دست گرفته است. با این‌حال، در چند هفته گذشته، نیروهای موردحمایت امارات سلاح‌های خود را - با اثراتی مخرب - به سمت حوثی‌ها چرخانده‌اند. «گردان‌های غول» نیرویی که عمدتا متشکل از یمنی‌های جنوبی است و به‌عنوان بخشی از «نیروهای مشترک» در ساحل دریای سرخ می‌جنگیدند، در اواخر دسامبر واحدهایی را به شرق و به‌سوی «شبوه» منتقل کردند و حوثی‌ها را در کمتر از دو هفته از این استان خارج کردند. «گردان‌های غول» به همراه نیروهای رسمی دولت یمن اکنون در حال پیشروی به سمت قلمرو حوثی‌ها در استان‌های البیضاء و مأرب هستند. این پیشرفت‌ها تغییر قابل‌توجهی را در نبرد زمینی در یمن نشان داد؛ زیرا سال۲۰۲۱ سال بسیار موفقی برای حوثی‌ها بود. آنها بر نیروهای دولتی یمن در چندین بخش از این کشور غلبه کردند و شهر مارب- آخرین شهر بزرگ در شمال یمن که تحت کنترل کامل دولت است- را در بیشتر سال به‌طورجدی تهدید کردند. به‌کارگیری «گردان غول‌ها» و تیزبینی نظامی امارات، نبرد در مأرب و شبوه را تحت تاثیر قرار داده و دلیلی است که حوثی‌ها اکنون حملات خود علیه امارات را به انجام رساندند. این حمله- همراه با توقیف یک کشتی با پرچم امارات توسط حوثی‌ها در دریای سرخ در ۲ ژانویه- تهدیدی برای امارات و عملا درخواستی از اماراتی‌ها برای جلوگیری از پیشروی بیشتر متحدانشان است. حوثی‌ها توانایی حمله مجدد به امارات را دارند، همان‌طور که در حملات مکرر خود به عمق خاک عربستان نشان داده‌اند. حمله ادعایی به امارات قمار حوثی‌ها است تا با یک تیر دو نشان بزنند: از یکسو امارات حضور خود را در یمن کاهش دهند و این به نفع حوثی‌هاست و از سوی دیگر، امارات بیش از این متحمل لطمات اقتصادی نشود که این هم به نفع امارات است. دشمنان امارات در ائتلاف ضد حوثی در یمن، حزب «اصلاح» وابسته به اخوان المسلمین، به‌طور قابل‌توجهی تضعیف شده است. «اصلاح» تا حد زیادی به‌عنوان نیروی مسلط در نیروهای دولتی یمن که در مأرب، شبوه و دیگر بخش‌های یمن فعالیت می‌کنند، تلقی می‌شود. عملکرد ضعیف این نیرو در سال ۲۰۲۱ و خساراتی که آنها متحمل شدند، به امارات و متحدانش اجازه داد وارد عمل شوند و نقش «اصلاح» را در مبارزه با حوثی‌ها تضعیف کنند. سناریویی که در آن هم حوثی‌ها و هم «اصلاح» تضعیف شوند برای امارات ایده‌آال خواهد بود. اکنون سوال این است که آیا حوثی‌ها می‌توانند حملات مستمر علیه امارات را ادامه دهند؟ و آیا اماراتی‌ها می‌توانند در ازای نتایج مطلوب در میدان نبرد در یمن، آن را بپذیرند؟