به گزارش الجزیره، این دو، چند روز پس از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، با همتای روسش صحبت کردند. این گفت‌وگوها در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه افزایش یافته است و ۱۰۰هزار سرباز روس در نزدیکی مرز با اوکراین اتراق کرده‌اند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای پس از این تماس گفت: «بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به صراحت گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات متحده و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.» به گفته کاخ سفید، بایدن و زلنسکی درباره تدارکات یکسری نشست‌های دیپلماتیک آتی برای رسیدگی به این بحران‌  رایزنی کردند. رئیس‌جمهوری اوکراین هم در پیامی توییتری نوشت که آنها درباره اقدامات مشترک برای حفظ صلح در اروپا و جلوگیری از تشدید بیشتر وضعیت رایزنی داشتند.

زلنسکی نوشت: «اولین گفت‌وگوی بین‌المللی در سال نو میلادی بارئیس‌جمهوری آمریکا، ماهیت ویژه روابط ما را اثبات می‌کند. اقدامات مشترک اوکراین و ایالات متحده و شرکا در حفظ صلح در اروپا، جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت، اصلاحات و الیگارشی‌زدایی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. ما قدردان این حمایت تزلزل‌ناپذیر از اوکراین هستیم.»

همچنین در بیانیه کاخ سفید آمده است: «این رهبران از تلاش‌های دیپلماتیک که از هفته آتی با گفت‌وگوی ثبات استراتژیک دوجانبه و بعد با ناتو از طریق شورای روسیه–ناتو و سپس با سازمان امنیت و همکاری اروپا آغاز می‌شود، حمایت کردند. رئیس‌جمهوری آمریکا بر تعهد ایالات متحده و شرکا و متحدانش بر این اصل تاکید کرد که «بدون شما، درباره شما صحبتی نمی‌شود.» رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به زلنسکی گفت که از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند. همچنین بایدن از تدابیر اعتمادساز برای تنش‌زدایی در «دونباس» و دیپلماسی فعال برای پیشبرد اجرای توافق‌های مینسک در حمایت از چارچوب نرماندی حمایت کرد.

 نمایندگان آمریکا و روسیه قرار است نهم و دهم ژانویه در ژنو گفت‌وگو کنند و به دنبال آن مذاکرات شورای روسیه – ناتو و نشست سازمان امنیت و همکاری در اروپا برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفت که به ولادیمیر پوتین تاکید کرده اینکه روس‌ها گام‌هایی را در راستای کاهش این بحران پیش از این نشست‌ها انجام دهند، اهمیت دارد. همچنین مشاور روابط خارجی پوتین پیش‌تر به خبرنگاران گفت که او به همتای آمریکایی خود هشدار داد که اگر به دنبال وضع تحریم باشند، این می‌تواند به قطع کامل روابط میان کشورهای ما منجر شود و روابط روسیه –غرب عمیقا آسیب می‌بیند.» مقامات کرملین تاکید کرده‌اند که خواهان تضمین‌هایی هستند که هرگونه گسترش آتی باید بدون حضور اوکراین و سایر کشورهای عضو شوروی سابق صورت گیرد و همچنین از این اتحاد نظامی خواسته‌اند که تسلیحات تهاجمی را از کشورهای منطقه خارج کند. حالا نگاه‌ها اما به این سه جلسه‌ای بوده که در پیش است. ناظران امیدوارند که این جلسات مانع هر نوع تنش بیشتر در منطقه شود.

 بایدن می‌گوید که پوتین با سه کنفرانس آتی در اروپا، از جمله مذاکرات دیپلماتیک آمریکا و روسیه به رهبری معاون وزیر امور خارجه آمریکا وندی شرمن در ۱۰ ژانویه در ژنو و مذاکرات روسیه و ناتو در ۱۲ ژانویه موافقت کرده است و اینها نخستین سیگنال‌های مثبتی است که از سوی روسیه داده شده است. با این حال حضور ۱۰۰ هزار نیروی روس که پشت مرزهای اواکراین مستقر شده‌اند، موجب ترس و نگرانی واشنگتن شده است. اوایل ماه دسامبر یکی از کارشناسان به الجزیره گفته بود که روسیه می‌تواند در ماه ژانویه اوکراین را به اشغال خود درآورد. اما روسیه هر طرح و برنامه‌ای را برای اشغال رد کرده است. روسیه حضور این نیروها را در لب مرز راهبردی دفاعی خوانده و آن را واکنشی نسبت به گسترش ناتو به سمت شرق اعلام کرده است.