به گزارش خبرگزاری فرانسه، عصر یکشنبه ۱۲ دی‌ماه نیز صدها تن از اعضا و حامیان گروه حشد‌الشعبی در عراق، در جاده منتهی به فرودگاه بغداد، محل شهادت این دو فرمانده حضور یافتند. گفته شده این جاده به «جاده ابومهدی المهندس» تغییر نام داده است. راهپیمایی روز یکشنبه از منطقه «الجادریه» در مرکز بغداد آغاز شد و نیروهای امنیتی برای افزایش تدابیر امنیتی تعدادی از خیابان‌ها را بستند. دیگر رسانه‌های عراقی هم روز شنبه از استقرار «گسترده» نیروهای امنیتی «در تقاطع پالایشگاه‌های الدوره» خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی، همچنین پل مهم «الطابقین» در مرکز بغداد را پیش از برپایی این راهیپمایی مسدود کردند. به دنبال شهادت این دو فرمانده در جریان حملات پهپادی ۱۳دی‌ماه ۹۸ آمریکا، تنش سیاسی در عراق و منطقه با آمریکا بالا گرفت؛ به‌گونه‌ای‌که نیروهای مقاومت مردمی در عراق حملاتی را به سفارت آمریکا ترتیب دادند که در یکی از این حملات یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

نیروهای مقاومت مردمی در جریان حمله به سفارت آمریکا در بغداد نام سردار سلیمانی را به‌عنوان «رهبر» خود بر دیوار سفارت نوشته بودند. سردار سلیمانی سال‌ها محوری‌ترین نقش را در تشکیل و حمایت شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سایر کشورهای منطقه ایفا کرده بود. پنج روز پس از شهادت سلیمانی، پایگاه عین‌الاسد - مقر نیروهای آمریکایی - در عراق با موشک هدف قرار گرفته شد. ده‌ها سرباز آمریکایی در آن رویداد دچار شوک روانی شدند و بعدها نیز اعلام شد که برخی از آنها دچار جراحات جسمانی شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌هایی مانند العهد، الجزیره، آسوشیتدپرس، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اخیر عراق با سر دادن شعارهایی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شدند. این در حالی است که دولت عراق روز ۱۰دی‌ماه، پایان ماموریت و خروج نیروهای نظامی ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا از این کشور را به‌طور رسمی تایید کرد. بر اساس اعلام دولت این کشور، ماموریت ائتلاف خارجی در عراق از این پس محدود به حضور شماری از مستشاران و حدود ۲۵۰۰ نیروی نظامی برای «مشاوره و کمک» به نیروهای عراقی خواهد بود. با وجود این، برخی از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی شیعه بر خروج تمام نیروهای آمریکایی پافشاری کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هادی العامری، رئیس «ائتلاف فتح» گفت: «ما چیزی کمتر از عقب‌نشینی کامل (نیروهای خارجی) را به‌عنوان انتقام خون شهدایمان نمی‌پذیریم.»

شفق‌نیوز نیز در گزارشی اعلام کرد تعدادی از استان‌های عراق روز دوشنبه ۱۳دی‌ماه به مناسبت دومین سالروز شهادت ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی اعلام تعطیلی عمومی کردند. مسوولان محلی در استان‌های بغداد، بصره، بابل، ذی‌قار، واسط، دیالی، کربلا، نجف، المثنی و الدیوانیه اعلام کردند که فعالیت ادارات فعالیت ادارات و نهادهای این کشور در این استان روز دوشنبه تعطیل بود. همچنین در بعقوبه واقع در استان دیالی تجمع مردمی بزرگی برای بزرگداشت یاد شهدا و تاکید بر موضع ملی درباره محکومیت جنایت آمریکا و لزوم پایان حضور این کشور در عراق برگزار شد. جبار المعموری، عضو ائتلاف الفتح اعلام کرد که این تجمع پیامی از سوی تمام ساکنان دیالی درباره محکومیت جنایت آمریکا و زنده نگه داشتن یاد شهدا است.

 در حواشی راهپیمایی چه گذشت؟

* عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق، در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اعلام کرد: «ما در مقابل شما رهبران پیروزی و شهدای ملت سر تعظیم فرود می‌آوریم.» او بر سر مزار المهندس حضور یافت و فاتحه‌ای خواند.

 سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نوشت: «در دومین سالروز دردناک شهادت‌شان... یادشان را گرامی می‌داریم که با مواضع شرافتمندانه‌شان در رویارویی با تروریسم و خنثی کردن نقشه‌های شوم، نام خود را در یاد و ضمیر ملت عراق و ملت‌های آزاده جاودانه کردند. این مناسبت ما را به وحدت کلمه در عرصه سیاست ملی در برابر چالش‌های پیش‌رو و عقب‌نشینی از مطالبات گروهی و حزبی در برابر منافع ملی و مسائل سرنوشت‌ساز میهن و تلاش برای پردازش نگاهی ملی و یکپارچه که راه را در برابر تشکیل دولت ملی خدمات‌محور و منسجم و مجلسی اثرگذار فراهم سازد که به دور از موانع و ملاحظات سیاسی به نقش نظارتی و قانون‌گذاری خود عمل کند فرامی‌خواند.»

 قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در توییتی نوشت: «در دومین سالگرد حادثه فرودگاه بین‌المللی بغداد تاکید می‌کنیم آنچه رخ داده، تجاوزی مجرمانه و نقض آشکار حاکمیت عراق بوده است. شرایط کشور ما و منافع ملت ما می‌طلبد که از سر حکمت و عقلانیت و صبورانه با این‌گونه حوادث برخورد کنیم.»

 «عزت الشابندر» سیاستمدار سرشناس عراقی، در توییتی نوشت: «امتی که در اندیشه تجدید بیعت با شماتت‌کنندگان قهرمانان شهیدش است، همان امتی است که با یزید در قتل امامشان مشارکت داشت.»

 احمد عبدالساده، نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی، در توییتی در واکنش به بی توجهی یا مخالفت برخی از مسوولان عراقی با تعطیلی به مناسبت سالگرد شهیدان سلیمانی و مهندس نوشت: «کسانی که نسبت به تعطیلی سالگرد شهادت سلیمانی و مهندس ساکت نشسته یا مخالف آن هستند، می‌گویم: اگر شیعه هستند، آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعه این دو شهید را با عنوان فرماندهان پیروزی توصیف کرد. اگر میهن‌پرست هستید، این دو شهید کشورتان را نجات دادند. شما که هستید؟!»