15 نظرسنجی مهم سال 2021

۱- یک نظرسنجی در ماه اکتبر نشان داد که بخش عمده‌ای از آمریکایی‌های بدون فرزند می‌گویند بعید است که هرگز بچه‌دار شوند. حدود ۴۴درصد از افراد ۱۸ تا ۴۹ساله می‌گویند که احتمال بسیار اندکی وجود دارد که روزی بچه‌دار شوند یا اصلا وجود ندارد که این رقم نسبت به ۳۷درصدی که در سال ۲۰۱۸ همین موضوع را گفتند، افزایش یافته است. در همین حال، ۷۴درصد از بزرگسالان کمتر از ۵۰ سال که قبلا پدر و مادر شده‌اند، می‌گویند بعید است که بچه‌های بیشتری داشته باشند و این رقم تقریبا از سال ۲۰۱۸ تغییر نکرده است.

چه چیزی پشت سهم رو به رشد افراد کمتر از ۵۰ سال دارد که تمایل ندارند، بچه‌دار نشوند؟ اکثریت (۵۶درصد) می‌گویند دلیل اصلی این است که اصلا دوست ندارند. در میان کسانی که به دلایل دیگری اشاره می‌کنند، حدود ۲نفر از هر ۱۰نفر (۱۹درصد) می‌گویند که دلیل آن پزشکی است. ۱۷درصد می‌گویند به دلایل مالی و ۱۵درصد می‌گویند به‌دلیل نداشتن شریک زندگی است. تقریبا یک در ۱۰ به سن خود یا سن همسرشان (۱۰درصد) یا وضعیت جهان (۹درصد) اشاره می‌کنند.

۲- حدود ۷نفر از هر ۱۰ بزرگسال ایالات متحده (۷۲درصد) در یک نظرسنجی در ماه اوت گفتند که شخصا کسی را می‌شناسند که در بیمارستان بستری شده یا بر اثر کووید-۱۹ فوت کرده است. همان‌طور که در طول شیوع کووید-۱۹ این اطلاعات جمع‌آوری شده است، سهم بیشتری از سیاه‌پوستان (۸۲درصد) و اسپانیایی‌تبار‌ها (۷۸درصد) نسبت به سفیدپوستان (۷۰درصد) و بزرگسالان آسیایی (۶۴درصد) گفته‌اند که شخصا فردی را می‌شناسند که به این بیماری مبتلا شده یا در بیمارستان بستری شده یا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده است. در میان سایر گروه‌های جمعیتی تفاوت چندانی وجود نداشت و قابل ذکر نیست. برای مثال، دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات تقریبا به اندازه جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواهان احتمال داشت که بگویند فردی را می‌شناسند که در بیمارستان بستری شده یا فوت کرده است (به ترتیب ۷۴درصد و ۷۱درصد). در زمان بررسی ماه آگوست، بیش از ۶۰۰هزار آمریکایی بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده بودند. از آن زمان تاکنون، تعداد قربانیان به بیش از ۸۰۰هزار نفر رسیده است.

۳- بر اساس تحلیل ماه ژانویه این مرکز تحقیقاتی، آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به تعداد بی‌سابقه‌ای رای دادند و این نشان می‌دهد مشارکت در هر ایالت افزایش یافت. نزدیک به دوسوم از تعداد تخمین زده‌شده واجدان شرایط رای دادند و بیش از ۶نفر از هر ۱۰نفر در سن رای دادن در انتخابات شرکت کردند. در سراسر کشور، بدون توجه به اینکه کدام یک از سه معیار مختلف مشارکت را بررسی کردیم، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۷درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ بود. میزان مشارکت در هر ایالت در مقایسه با سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است؛ اما از ۱۰ ایالتی که بیشترین افزایش را داشته، هفت ایالت به‌طور کامل یا بیشتر از طریق پست رای‌گیری کردند.

مینه‌سوتا بالاترین میزان مشارکت را در بین ایالت‌های دیگر داشت و ۴/ ۷۹درصد از واجدان شرایط برای انتخابات ریاست‌جمهوری رای دادند. کلورادو، مین و ویسکانسین همگی با حدود ۵/ ۷۵درصد پس از آن قرار گرفتند. ایالت واشنگتن با ۲/ ۷۵درصد در رتبه پنج قرار گرفت. ایالت‌هایی که کمترین مشارکت را داشتند، تنه‌سی (۶/ ۵۹درصد از واجدان شرایط تخمین زده‌شده)، هاوایی و ویرجینیای غربی (هر کدام ۵۷درصد)، آرکانزاس (۹/ ۵۵درصد) و اوکلاهاما (۸/ ۵۴درصد) بودند.

۴- یک نظرسنجی در ماه آوریل نشان داد که حدود ۸نفر از هر ۱۰ آمریکایی-آسیایی می‌گویند خشونت علیه آنها در ایالات متحده در حال افزایش است. این نظرسنجی پس از تیراندازی مرگبار به ۶زن آسیایی و دو نفر دیگر در منطقه آتلانتا در ماه مارس و به‌دنبال تعدی‌های دیگر به آمریکایی‌-آسیایی‌ها انجام شد. در میان گزارش‌های گسترده از تبعیض و خشونت علیه آمریکایی‌-آسیایی‌ها در طول شیوع ویروس کرونا، ۴۵درصد از بزرگسالان آسیایی گفتند که حداقل یکی از پنج نوع حادثه خاص را از زمان شروع پاندمی تجربه کرده‌اند. این ۵ فاکتور عبارتند از: ترس از کتک خوردن، بروز احساس ناراحتی به‌خاطر حضور آنها، شنیدن جوک‌های نژادپرستانه، شنیدن اینکه برگردید به کشورتان و در نهایت نیز اینکه آنها را مقصر این پاندمی اعلام کرده‌اند. در این راستا حدود یک‌سوم (۳۲درصد) گفته‌اند که می‌ترسیدند کسی آنها را تهدید کند یا به آنها حمله فیزیکی کند؛ این، سهم بیشتری از سایر فاکتورها را به خود اختصاص داده است. حدود ۲۷درصد از بزرگسالان آسیایی می‌گویند که مردم طوری رفتار می‌کنند که انگار از حضورشان در آنجا ناراحت هستند. ۲۷درصد دیگر گفته‌اند که مورد توهین یا شوخی قرار گرفته‌اند. سهم‌های پایین‌تر گفته‌اند که شخصی گفته است که باید به کشور خود برگردد (۱۶درصد) یا اینکه آنها مقصر شیوع ویروس کرونا هستند (۱۴درصد). در عین حال ۳۲درصد گفته‌اند که از زمان شروع همه‌گیری، فردی از آنها حمایت کرده است.

۵- در میان ۱۶ نظرسنجی مردمی که در بهار ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته‌اند، میانگین تنها ۱۷درصد از بزرگسالان گفته‌اند که دموکراسی در ایالات متحده نمونه خوبی برای سایر کشورها است که باید از آن پیروی کنند. یک رقم قابل توجه ۵۷درصدی گفتند که دموکراسی آمریکایی قبلا الگوی خوبی برای سایر کشورها بوده، اما در سال‌های اخیر چنین نبوده است. یک رقم ۲۳درصدی هم گفتند که دموکراسی آمریکایی هرگز الگوی خوبی برای سایر کشورها نبوده است.

آمریکایی‌ها عمدتا این عقیده را داشتند که کشورشان دیگر مدل خوبی برای دموکراسی نیست. ۷۲درصد گفته‌اند که دموکراسی ایالات متحده قبلا الگوی خوبی برای پیروی بوده است؛ اما اخیرا چنین نیست. دموکرات‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات‌ها دو برابر همتایان متمایل به جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواه خود می‌گویند که ایالات متحده هرگز الگوی خوبی برای دموکراسی نبوده است. به‌طور کلی، نظام سیاسی ایالات متحده رتبه‌بندی‌های معمولی را در میان ۱۶ اقتصاد پیشرفته مورد بررسی دریافت کرد. با این حال مردم درباره نحوه عملکرد سیستم اختلاف نظر داشتند: افرادی با میانگین ۵۰درصد گفته‌اند که خوب کار می‌کند و ۴۸درصد مخالف بودند.

۶- یک نظرسنجی در ژوئن نشان داد که تنها در عرض پنج سال، درصد جمهوری‌خواهانی که حداقل اعتماد را به سازمان‌های خبری ملی دارند، به نصف کاهش یافته است؛ از ۷۰درصد در سال ۲۰۱۶ به ۳۵درصد در سال جاری کاهش یافته است. دموکرات‌ها به مراتب بیشتر از جمهوری‌خواهان می‌گویند به اطلاعاتی که از سازمان‌های خبری ملی می‌آید اعتماد یا اعتماد زیادی دارند (۷۸درصد در مقابل ۳۵درصد). همچنین شکاف حزبی ۴۳ امتیازی، گسترده‌ترین شکاف اندازه‌گیری‌شده، حداقل از سال ۲۰۱۶ است.

۷- بر اساس تجزیه و تحلیل ماه نوامبر، زنان در ایالات متحده اکنون بیشتر از مردان دارای مدرک دانشگاهی چهارساله هستند. تقریبا از هر ۱۰ زن ۲۵ساله و بالاتر (۳۹درصد) دارای مدرک لیسانس هستند، در مقایسه با مردان که سهم کمتری را به خود اختصاص داده‌اند (۳۷درصد). در میان سنین ۲۵ تا ۳۴ به‌طور خاص، زنان در حال حاضر ۱۰درصد بیشتر از مردان دارای مدرک لیسانس هستند (۴۶درصد در مقابل ۳۶درصد).

بر اساس نظرسنجی از بزرگسالانی که چنین مدرکی ندارند یا در حال حاضر در کالج ثبت‌نام نکرده‌اند، دلایل عدم ادامه تحصیل و دریافت مدرک چهارساله برای مردان و زنان متفاوت است. مردان بیشتر از زنان به عواملی اشاره می‌کنند که بیشتر به انتخاب شخصی مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال، تقریبا یک‌سوم مردان بدون مدرک لیسانس (۳۴درصد) می‌گویند دلیل عمده‌ای که کالج را به پایان نرسانده‌اند، این است که «دوست ندارند». در گروه جنسیتی مقابل، از هر چهار زن یک نفر، همین را می‌گوید.

۸- بر اساس یک نظرسنجی در ماه ژوئیه، اکثر دموکرات‌ها در ایالات متحده رای دادن را یک حق اساسی می‌دانند؛ درحالی‌که اکثر جمهوری‌خواهان آن را امتیازی می‌دانند که با مسوولیت‌هایی همراه است. اکثریت قریب به اتفاق دموکرات‌ها (۷۸درصد) می‌گویند که رای دادن یک «حق اساسی برای هر شهروند بزرگسال آمریکایی است و نباید به هیچ‌وجه محدود شود.» دوسوم جمهوری‌خواهان می‌گویند که رای دادن «امتیازی است که با مسوولیت‌هایی همراه است» و در صورتی که شهروندان بزرگسال آمریکایی برخی از الزامات و شرایط را نداشته باشند، می‌تواند (این حق) محدود شود. به‌طور کلی، اکثریت آمریکایی‌ها (۵۷درصد) می‌گویند که رای دادن یک حق اساسی است که نباید محدود شود؛ درحالی‌که ۴۲درصد عقیده دارند که رای دادن یک امتیاز است که با مسوولیت‌هایی همراه است.

۹- بر اساس نظرسنجی انجام شده بین ماه مه و آگوست، حدود سه نفر از هر ۱۰ آمریکایی از نظر مذهبی بی‌تفاوت هستند که نسبت به یک دهه قبل ۱۰درصد افزایش یافته است. در حال حاضر، ۲۹ درصد از بزرگسالان ایالات متحده «هیچ» مذهبی ندارند - اینها کسانی هستند که خود را خداناباور، آگنوستیک یا «هیچ چیز خاصی» توصیف می‌کنند. در مقایسه ۱۶درصدی که خود را در سال ۲۰۰۷ این‌گونه توصیف کردند. مسیحیان همچنان اکثریت جمعیت ایالات متحده (۶۳درصد) را تشکیل می‌دهند؛ اما سهم آنها در سال ۲۰۲۱، ۱۲ امتیاز کمتر از سال ۲۰۱۱ است. اکنون تعداد مسیحیان با یک نسبت بسیار اندک، یعنی دو به یک، از این «هیچ‌مذهب‌ها» بیشتر هستند. در سال ۲۰۰۷، زمانی که مرکز پیو شروع به پرسیدن سوال فعلی خود درباره هویت مذهبی کرد، مسیحیان تقریبا پنج به یک (۷۸درصد در مقابل ۱۶درصد) از «هیچ‌مذهب‌ها» بیشتر بودند.

۱۰- بر اساس یک نظرسنجی در ماه مارس، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رویدادهای ۶ ژانویه به‌شدت اختلاف نظر داشتند. اکثریت قریب به اتفاق دموکرات‌ها (۸۷درصد) گفته‌اند که رفتار ترامپ درباره شورش در ساختمان کنگره آمریکا اشتباه بوده است و سناتورها باید در جریان محاکمه استیضاح او به محکومیتش رای می‌دادند؛ درحالی‌که فقط ۱۱درصد از جمهوری خواهان همین را گفته‌اند. حدود دوسوم جمهوری‌خواهان (۶۵درصد) گفته‌اند که رفتار ترامپ اشتباه نبوده است و او نباید توسط مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح می‌شد. فقط ۴درصد از دموکرات‌ها همین را گفته‌اند. به‌طور کلی، حدود نیمی از آمریکایی‌ها (۵۲درصد) گفته‌اند که رفتار ترامپ اشتباه بوده و سناتورها باید به محکومیت او رای می‌دادند؛ درحالی‌که ۳۱درصد گفتند که رفتار او اشتباه نبوده و نباید از سوی مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح می‌شد. برخی از آمریکایی‌ها (۱۵درصد) گفته‌اند که رفتار ترامپ اشتباه بوده است، اما سناتورها نباید به محکومیت او رای می‌دادند.

۱۱- بر اساس تجزیه و تحلیل مرکز پیو از داده‌های اداره سرشماری ایالات متحده، برای اولین‌بار، تعداد آمریکایی‌هایی که به عنوان سفیدپوست غیر اسپانیایی شناخته می‌شوند، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ کاهش یافته است. جمعیت سفیدپوستان ایالات متحده در آن بازه زمانی حدود ۱/ ۵میلیون نفر کاهش یافت. در نظرسنجی مرتبط با مرکز تحقیقات پیو در ماه ژوئیه، حدود ۶نفر از هر ده بزرگسال آمریکایی (۶۱درصد) گفته‌اند که کاهش سهم سفیدپوستان از جمعیت ایالات متحده برای جامعه نه خوب است و نه بد. حدود دو نفر از هر ۱۰ نفر (۲۲درصد) گفتند که بد است، از جمله ۹درصد که گفته‌اند بسیار بد است. اندکی کمتر (۱۵درصد) گفتند خوب است، از جمله ۷درصد که گفتند بسیار خوب است.

۱۲- بر اساس نظرسنجی انجام‌شده در ژانویه و فوریه، تنها ۳۴درصد از بزرگسالان زیر ۳۰ سال ایالات متحده اکنون از طریق کابل یا ماهواره، امواج تلویزیونی دریافت می‌کنند که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ حدود ۶۵درصد کاهش یافته است. در گروه‌های سنی دیگر نیز این کاهش دیده می‌شود، در سنین ۳۰ تا ۴۹ سال با کاهش ۲۷درصدی مواجه هستیم و در بین ۵۰ تا ۶۴سال این رقم به ۱۴درصد رسیده است.بزرگسالان زیر ۳۰ سال که مشترک جایی نیستند نیز بسیار بیشتر از افراد «غیرمشترک‌ کهنسال» هستند که هرگز تلویزیون را از طریق کابل یا ماهواره در خانه دریافت نمی‌کنند و می‌گویند که در حال حاضر مشترک نمی‌شوند؛ زیرا می‌توانند محتوای مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین پیدا کنند.

۱۳- یک نظرسنجی در ماه سپتامبر نشان داد که دوسوم بزرگسالان ایالات متحده می‌گویند که بلایای آب و هوایی در سراسر کشور بیشتر از گذشته رخ می‌دهد. تعداد بسیار کمتری از آمریکایی‌ها می‌گویند که تقریبا به همان اندازه اتفاق می‌افتند (۲۸درصد) و تنها ۴درصد می‌گویند که کمتر اتفاق می‌افتد. بر اساس همین نظرسنجی، نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ها (۴۶درصد) همچنین می‌گویند منطقه ای که در آن زندگی می‌کنند در طول ۱۲ ماه گذشته یک رویداد شدید آب و هوایی داشته است. تقریبا سه‌چهارم بزرگسالان ایالات متحده (۷۳درصد) در بخش سرشماری جنوب غرب مرکزی که شامل تگزاس، لوئیزیانا، آرکانزاس و اوکلاهما می‌شود، می‌گویند که در سال گذشته آب و هوای شدیدی را تجربه کرده‌اند. اکثریت بزرگسالان (۵۹درصد) در منطقه ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس که شامل پنسیلوانیا، نیویورک و نیوجرسی است، همین را می‌گویند. در اکثر تقسیمات منطقه‌ای سرشماری، دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان گزارش می‌دهند که بلایای آب و هوایی در سال گذشته را تجربه کرده‌اند. به‌طور کلی ۵۱درصد از دموکرات‌ها، در مقایسه با ۳۹درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند در منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، چنین چیزی را تجربه کرده‌اند.

۱۴- بر اساس مطالعه اکتبر، سهم روبه رشدی از بزرگسالان ایالات متحده نه ازدواج کرده‌اند و نه با شریک زندگی خود زندگی می‌کنند. بر اساس تجزیه و تحلیل مرکز تحقیقات پیو از داده‌های اداره سرشماری در سال ۲۰۱۹، تقریبا از هر ۱۰ بزرگسال بین ۲۵ تا ۵۴ سال (۳۸درصد) چهار نفر بدون شریک زندگی بودند.این سهم از ۲۹درصد در سال ۱۹۹۰ به‌شدت افزایش یافته است. احتمال اینکه مردان بیش از زنان بدون همسر باشند، افزایش یافته است. افزایش جمعیت بدون شریک از سال ۱۹۹۰ ناشی از افزایش تعداد افرادی است که هرگز ازدواج نکرده‌اند، اگرچه جمعیت بدون شریک شامل برخی بزرگسالانی است که قبلا ازدواج کرده‌اند (افرادی که از هم جدا شده‌اند، طلاق گرفته‌اند یا بیوه شده‌اند) .

۱۵- بر اساس یک سوال نظرسنجی با سوال‌های تشریحی که مرکز پیو در بهار از مردم ۱۷ اقتصاد پیشرفته پرسید، در سراسر جهان، افراد بیشتری از خانواده خود به‌عنوان منبع معنا در زندگی خود یاد می‌کنند تا هر عامل دیگری. در ۱۴ کشور از ۱۷ کشور مورد بررسی، افراد بیشتری از خانواده خود به‌عنوان منبع معنا یاد کردند تا هر چیز دیگری. پاسخ‌دهندگان روابط خود را با والدین، خواهر و برادر، فرزندان و نوه‌ها برجسته نشان دادند. این به معنای آن است که زمان با کیفیت بیشتری را با بستگان خود صرف کرده‌اند و به خود می‌بالند که در کنار خانواده‌شان معاشرت می‌کنند. بسیاری نیز ابراز تمایل کردند که زندگی‌ای داشته باشند که دنیایی بهتر برای فرزندانشان باقی بگذارند.