درباره انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ روند بررسی درخواست‌‌های نامزدها که تعدادشان به ۵۳۸۵ نفر می‌‌رسد تقریبا رو به پایان است و در مرحله بازنگری نهایی است. کمیسیون انتخابات تصمیم خود را درباره اعلام لیست‌‌های اولیه نامزدهای انتخابات پارلمانی صادر خواهد کرد.» همچنین این کمیسیون از پارلمان و دولت خواست به مسوولیت‌های خود و تعهداتشان درباره موفقیت این روند عمل کنند. نمایندگان پارلمان لیبی دوشنبه از محال بودن برگزاری انتخابات در ۲۴ دسامبر خبر داده و تاکید کردند مذاکراتی درباره نقشه راه جدید وجود دارد. کمیته پیگیری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در پارلمان لیبی از محال بودن برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۴ دسامبر خبر داد. الهادی الصغیر، رئیس این کمیته خطاب به رئیس پارلمان گفت: بعد از نشست‌‌ها و دیدارها با کمیسیون انتخابات و شورای عالی قضایی و تمام طرف‌‌های ذی‌ربط و بعد از اطلاع یافتن از گزارش‌های فنی طراحی و امنیتی اعلام می‌کنیم برگزاری انتخابات در ۲۴ دسامبر محال است. دلیل محال بودن برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در لیبی عدم انتشار لیست‌‌های نهایی نامزدها و عدم اجازه برای آغاز تبلیغات انتخاباتی و مشکلات قضایی درباره شکایت‌ها علیه نامزدها است. در بحبوحه اختلافات جاری بر سر قوانین، از جمله واجد شرایط بودن چندین نامزد اصلی، به‌طور گسترده انتظار می‌‌رفت روند انتخاباتی مورد حمایت سازمان ملل قرار گیرد. این امر پس از ماه‌ها آماده‌‌سازی سخت و مذاکرات بین‌المللی، ضربه بزرگی به تلاش‌‌ها برای پایان دادن به هرج و مرج ۱۰ ساله در کشور پس از شورش سال ۲۰۱۱ که معمر قذافی، حاکم دیرین حکومت را برکنار کرد، وارد کرد. مالک تراینا از الجزیره در گزارشی از طرابلس گفت در حالی که احتمال تاخیر در هفته‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای محتمل به نظر می‌رسید، اختلاف نظرهایی بین کمیسیون عالی انتخابات و کمیته پارلمانی بر سر اینکه چه کسی مسوول چنین اعلامیه‌ای است، وجود داشته است. گفته می‌شود کمیسیون عالی انتخابات «بسیار واضح» گفته است این پارلمان است که «باید تاریخ جدید را مطرح کند».

ترینا همچنین گفت تعویق لزوما مسائلی را که مدت‌ها در انتظار انتخابات بوده تا حل شود، به تعویق می‌اندازد از جمله توافق دو طرف قانون‌گذاری لیبی در غرب و شرق این کشور بر روی چارچوب قانون اساسی برای ادامه رای‌گیری. او افزود: «این شامل این است که چه کسی می‌تواند در انتخابات شرکت کند و یک رئیس‌جمهور چه نوع قدرتی دارد - این مسائل بی‌پاسخ مانده است. حتی اگر انتخابات تا ژانویه به تعویق بیفتد، ممکن است شاهد این باشیم که این مسائل دوباره مطرح شود.»

  خطر درگیری

اختلاف نظرها نشان داد محدودیت‌‌ها براساس شیوه انتخاب بر اساس رای اکثریت شامل نامزدهایی که در بخش‌های بزرگی از کشور دارای مشکلاتی هستند، از جمله پسر معمر قذافی و یک رهبر نظامی که به طرابلس حمله کرد، غیرقابل قبول است. روز سه‌‌شنبه، پس از آنکه گروه‌های مسلح رقیب در جنوب پایتخت مستقر شدند و با استفاده از کیسه‌های شن راه‌ها را بستند، هیات سازمان ملل در این کشور نسبت به وضعیت امنیتی در طرابلس ابراز نگرانی کرد. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی یک تانک و وانت بار سوار بر مسلسل در منطقه فرناج را نشان می‌دهد. این هیات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بسیج فعلی نیروهای وابسته به گروه‌های مختلف تنش ایجاد می‌کند و خطر درگیری‌هایی را افزایش می‌دهد.» به گفته ساکنان، مدارس و دانشگاه طرابلس روز سه‌‌شنبه به عنوان یک اقدام احتیاطی تعطیل شدند، اما درگیری مسلحانه رخ نداد. بر اساس گزارش‌ها، در بعد از ظهر، جاده‌های طرابلس که بسته شده بود، بازگشایی شدند و افراد مسلح کمتری در خیابان‌ها دیده شدند.