رکورد جدید در کاهش محبوبیت بایدن

به گزارش هیل، نظرسنجی جدید ان‌پی‌آر/ ماریست و پی‌بی‌اس نیوز آر نشان داد که محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به ۴۱درصد کاهش یافته که در نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط این موسسات پایین‌ترین رقم ثبت‌شده برای بایدن است. همچنین بر اساس این نظرسنجی، ۵۵درصد از بزرگسالان در آمریکا با عملکرد جو بایدن در ریاست‌جمهوری مخالفند.

با تفکیک گرایش‌های حزبی، ۲۹درصد از مستقل‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند که عملکرد بایدن را به‌شدت تایید یا صرفا تایید می‌کنند؛ درحالی‌که ۶۶ درصد آنها گفته‌اند که به‌شدت با این عملکرد مخالف یا صرفا مخالف هستند. مستقل‌ها از این رو حائز اهمیت هستند که می‌توانند جهت هر انتخاباتی را عوض کنند. ۸۷درصد دموکرات‌ها و تنها ۴درصد از جمهوری‌خواهان به این رئیس‌جمهوری آمریکا برای عملکردش در این سمت نمره مثبت دادند.

این محبوبیت در حالی برای بایدن ثبت شده که در یک نظرسنجی که نتایجش در ۹ دسامبر منتشر شد، رقم ۴۲درصد برای محبوبیت او ثبت شده بود. اوج محبوبیتی که در این نظرسنجی‌ها برای بایدن ثبت شد، مربوط به اواسط آوریل با ثبت رقم ۵۴درصد است.

این نظرسنجی در تاریخ ۱۱ تا ۱۳ دسامبر و در دوره زمانی دشواری برای کاخ سفید متعلق به بایدن همراه با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ عمدتا ناشی از شیوع سویه جدید اُمیکرون، افزایش تورم در سراسر آمریکا و چشم‌اندازی کم‌فروغ برای برنامه‌های قانونی بودجه‌ای و آب و هوایی دموکرات‌ها انجام شده است. برای این نظرسنجی ۱۴۰۰ فرد بزرگسال مورد پرسش قرار گرفتند. از سوی دیگر طبق یک نظرسنجی دیگر از هر ۱۰ فرد ثبت‌نامی به‌عنوان رای‌دهنده، ۴ نفر گفتند فکر می‌کنند دموکرات‌ها و جو بایدن کمتر از حد انتظار دستاورد داشته‌اند. این نظرسنجی که توسط مورنینگ کانسالت و پولیتیکو انجام شد، نشان داد که ۴۱درصد از افراد ثبت‌نامی به‌عنوان رای‌دهنده معتقدند که دموکرات‌های کنگره کمتر از حد توقع دستاورد کسب کرده‌اند؛ درحالی‌که در مقام مقایسه ۱۰درصد معتقدند دموکرات‌ها در کنگره بیش از آنچه انتظار می‌رفت دستاورد داشته‌اند. ۳۲درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که دموکرات‌های کنگره معادل آنچه از آنها انتظار می‌رفت دستاورد رقم زده‌اند و ۱۶درصد هم نظری نداشته‌اند. در ارتباط با بایدن و دستور کار او، افراد ثبت‌نامی به‌عنوان رای‌دهنده درصدهای نسبتا مشابهی درباره تاثیرگذاری او نشان دادند. ۴۲درصد از این پاسخ‌دهندگان گفتند بایدن کمتر از آنچه آنها انتظار داشتند دستاورد کسب کرده است؛ درحالی‌که ۱۱درصد گفتند که او بیش از آنچه آنها انتظار داشته‌اند، دستاورد داشته است. ۳۸درصد از افراد ثبت‌نامی به‌عنوان رای‌دهنده گفتند بایدن معادل آنچه که آنها انتظار داشتند دستاورد داشته است؛ درحالی‌که ۹درصد گفتند که نظری ندارند. این نظرسنجی در بازه ۱۸-۲۰ دسامبر از گروهی متشکل از ۱۹۹۸ فرد ثبت‌نام‌شده به‌عنوان رای‌دهنده انجام شده است. با تفکیک گرایش‌های حزبی، دموکرات‌ها با ضریب بیشتری نسبت به گروه مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان معتقدند که قانون‌گذاران حزبشان و همچنین جو بایدن بیشتر از سطح انتظار دستاورد داشته‌اند.

  عوامل موثر در سقوط بایدن

این ارقام در شرایطی به‌دست آمده است که حالا پس از شناسایی اُمیکرون در آمریکا، این سویه تبدیل به گونه غالب شده و در سراسر آمریکا در حال چرخش است. ایالات متحده همچنین شاهد افزایش قیمت‌ها در سراسر کشور در یک سطح تورمی است که در ۳۰ سال گذشته مشاهده نشده است. همزمان در کاپیتول هیل، مذاکرات برای بسته قانونی هزینه‌های اجتماعی و مسائل مربوط به مشکلات آب و هوایی حدودا ۲تریلیون دلاری بایدن، معروف به قانون بازسازی بهتر، به بن‌بست رسیده است. در زمان نظرسنجی، قانون‌گذاران و مقامات کاخ سفید همچنان در تلاش بودند تا جزئیات نهایی این قانون غول‌پیکر را بررسی کنند. درحالی‌که انتظار می‌رفت با ۵۱ رای سنا این قانون تصویب شود، در دقیقه ۹۰ با کنار رفتن یک سناتور دموکرات، تکلیف این لایحه بیش از پیش نامشخص شد. در گزارش روز سهشنبه «دنیای‌اقتصاد» با عنوان «طرح ۹/ ۱تریلیون دلاری در تعلیق» اشاره شد که جو مانچین، سناتور دموکرات از ویرجینای غربی با اعلام انصراف برای همکاری با کاخ سفید، دست بایدن را در پوست گردو گذاشت. او به این بهانه که این بودجه تورم‌زا است، گفت که به این لایحه رای نخواهد داد. روزنامه نیویورک‌پست هم در گزارشی درخصوص افت محبوبیت بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات این کشور نوشت: بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته، افزایش مجدد موارد ابتلای ویروس کرونا و عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان در این شرایط دخیل بوده‌اند. لی میرینگوف، مدیر موسسه افکارسنجی عمومی کالج ماریست به پی‌بی‌اس گفت: «ابهامات زیادی وجود دارد. او به‌دلیل نداشتن رهبری راهبردی ضربه خورده است. او به‌دلیل خستگی ناشی از بیماری پاندمی و نگرانی‌ها درباره تورم ضربه خورده است.»

این نظرسنجی نشان داد بایدن به تفکیک در میان پاسخ‌دهندگان بر اساس نوع خانواده، درآمد، سن و جمعیت نژادی اوضاع خوبی ندارد. شاید برای کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره نگران‌کننده‌تر این باشد که ۶۵درصد از لاتین‌تبارها گفتند که عملکرد بایدن را تایید نمی‌کنند؛ درحالی‌که فقط ۳۳درصد گفتند که آن را تایید می‌کنند. افزون بر این اوضاع بایدن در میان کسانی که مستقل هستند، اصلا خوب نیست و این آمار و ارقام برای رئیس‌جمهور و دموکرات‌ها یک زنگ خطر به حساب می‌آید. میرینگوف گفت: «مستقل‌ها تفاوت عمده را در این نظرسنجی رقم زدند.» البته این کارشناس اعتقاد دارد شاید این یک خبر خوب برای دموکرات‌ها باشد که این افراد چون مستقل هستند، می‌توانند دوباره دل آنها را به‌دست آورند. در میان معدود گروه‌هایی که بایدن در این نظرسنجی امتیاز خوبی کسب کرد، می‌توان به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (۵۴درصد تایید، ۴۴درصد مخالفت)، فارغ‌التحصیلان زن سفیدپوست دانشگاهی (۵۹درصد تایید، ۴۰درصد مخالفت)، رای‌دهندگان ۷۴ساله به بالا (۴۸درصد تایید، ۴۷ سال) اشاره کرد. همچنین ۴۹درصد از حومه شهری‌ها وی را تایید کرده‌اند؛ اما ۴۷درصد نیز از عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا راضی نبودند.

  رقابت فرضی بایدن و ترامپ

همزمان با اعلام افت محبوبیت بایدن، سایت ۵۳۸ نیز در یک رقابت فرضی میان بایدن و ترامپ تا روز ۱۵ دسامبر، مرد مو نارنجی را برنده رقابت معرفی کرده است. بر این اساس در نظرسنجی «Insideradvantage» شانس پیروزی ترامپ ۴۹درصد اعلام شده و بایدن در رقم ۴۱درصد ایستاده است. در نظرسنجی «YouGov» هم ترامپ با اختلاف اندک پیروز می‌شود و درحالی‌که برای نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان رای ۳۵درصدی حاصل شده، بایدن با ۳۴درصد به دنبال اوست. در نظرسنجی ترافالگار گروپ هم ترامپ با اختلاف اندکی از بایدن پیش است. او با ۴۸درصد از بایدن ۴۶درصدی پیش است. همچنین این موسسه یک رقابت فرضی هم بین او و کامالا هریس، معاون بایدن در نظر گرفته که در آن رقابت هم ترامپ پیروز شده است. در واقع بین رقابت ترامپ و هریس نیز رقم مشابه با رقابت ترامپ و بایدن به‌دست آمد. اما در نظرسنجی صورت‌گرفته تا روز سیزهم دسامبر در موسسه «Echelon Insights» بایدن توانسته بر ترامپ پیروز شود. بایدن با اختلاف ۳درصد با امتیاز ۴۷ درصدی بر ترامپ ۴۴ درصدی پیروز شده است. در سایر نظرسنجی‌ها نیز که تا روز هشتم دسامبر سال جاری صورت گرفته است، ترامپ در موسسه «ردفیلد‌اند ویلتون» کاملا ارقامش بر هریس و بایدن چربش داشته و با اختلاف امتیاز ۳درصدی رقبای فرضی دموکرات‌ها را شکست می‌دهد.

  وضعیت احزاب در انتخابات پیش‌رو

سال ۲۰۲۱ انتخاباتی که برگزار شد، پرمخاطب بودند. در اوایل ژانویه، جورجیا که به‌طور سنتی متمایل به جمهوری‌خواهان بود، دو دموکرات را در دو دور دوم انتخابات به سنای ایالات متحده فرستاد و کنترل آن را به دست دموکرات‌ها داد. کمتر از ۱۰ ماه بعد، در ۲ نوامبر، ویرجینیا که متمایل به رنگ آبی بود، برای اولین بار از سال ۲۰۰۹، یک جمهوری‌خواه را در منصب ایالتی‌اش انتخاب کرد. مطمئنا رقابت‌ها در آن دو ایالت در زمینه‌های بسیار متفاوتی بود که رقم خورد و نتایج بسیار متفاوتی هم داشتند. اما آنها یک ویژگی کلیدی را رقم زدند و تجزیه و تحلیل داده‌های موسسه ۵۳۸ نیز بر آن صحه می‌گذارد: «طرف بازنده بیشترین امتیاز را در زمین خانگی‌اش از دست داد. در ویرجینیا، حوزه‌های به‌شدت طرفدار بایدن کرسی فرمانداری را به جمهوری‌خواهان واگذار کردند؛ درحالی‌که در جورجیا، حوزه‌های به‌شدت طرفدار ترامپ دو دموکرات را به سنا فرستادند.» سوال اما این است: چرا این نتایج قابل توجه است؟ اول اینکه این نتایج نکات ارزشمندی را به ما یادآور می‌شوند: درحالی‌که پیش‌تر تصور می‌شد، رای‌دهندگان با پشتیبانی از حزب خود به دنبال تعادل هستند، حالا این امر تضمین نمی‌شود. اکنون حمایت رای‌دهندگان از حزب دیگر به موقعیت احزاب، لفاظی‌ها و نامزدها ربطی ندارد. همچنین برای مفسرانی که بر تفکیک آرا بر حسب موقعیت جغرافیایی تاکید داشتند، این امر محرز شد که دیگر این تجزیه و تحلیل درست از آب درنمی‌آید و دست‌کم در دو ایالت جورجیا و ویرجینیا، نتایج متفاوتی به‌دست آمد.

بیایید با ویرجینیا شروع کنیم: برای درک اینکه چگونه گلن یانگ‌کین، فرماندار منتخب، تری مک‌آلیف را در ایالتی شکست داد که در آن بایدن، رئیس‌جمهور کنونی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق را با ۱۰درصد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست داد، ما سهم رای مک‌آلیف را با سهم بایدن و یانگ‌کین مقایسه کردیم. سپس تغییر آرا را از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به انتخابات فرمانداری ۲۰۲۱ بر اساس میزان حمایت یک حوزه از ترامپ در سال ۲۰۲۰ ترسیم کردیم. در تجزیه و تحلیل‌ها مشخص شد در حوزه‌هایی که بایدن با ۷۰ درصد بر ترامپ پیروز شد، مک‌آلیف ۵۹۲ هزار رای از دست داده است. در این تجزیه و تحلیل‌ها مشخص شد که مک‌آلیف درست از نقاطی ضربه خورده که در انتخابات ۲۰۲۰، بیشترین تمایل به بایدن وجود داشته است.

در ویرجینا که مورد دوم تجزیه و تحلیل سایت ۵۳۸ است، دقیقا حوزه‌هایی که بیشتر از ۷۰درصد آرای خود را به ترامپ داده بودند، در این انتخابات از دو نامزد حزب دموکرات در انتخابات سنا حمایت کردند. درحالی‌که تا روز پنجم ژانویه هنوز ترامپ رئیس‌جمهور بود و بایدن از روز ششم ژانویه قدرت را در دست می‌گرفت، به نظر می‌رسید که این ایالت به دو نامزد مورد حمایت ترامپ رای بدهند؛ اما نتیجه آن چیزی نشد که مفسران ادعا کرده بودند.