مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها این افزایش را منتهی به شنبه گزارش داد و این یعنی هفته گذشته بیشتر مبتلایان با سویه جدید به این بیماری آلوده شده‌اند و حالا مقامات آمریکا را بیش از پیش نگران کرده است. بر اساس آمارهای به تفکیک اعلام‌شده، در همان دوره زمانی در ایالت‌های شمال غربی اقیانوس آرام، اورگان، واشنگتن و آیداهو، ۳/ ۹۶درصد از مبتلایان را موارد جدید به خود اختصاص داده‌اند و در واشنگتن زنگ هشدار به صدا در آمده است. اداره بهداشت ایالت تگزاس نیز اعلام کرد که هریس‌کانتیِ تگزاس اولین مرگ خود را در رابطه با سویه جدید گزارش کرده است. او کسی بود که حاضر به واکسن زدن نشده بود. ای‌بی‌سی‌نیوز گزارش داد که تصور می‌شود این اولین مرگ ثبت‌شده با سویه اُمیکرون در ایالات متحده باشد. هرچند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداد. وزارت بهداشت این ایالت در بیانیه‌ای اعلام کرد قربانی بین ۵۰ تا ۶۰ سال سن، به‌دلیل اینکه واکسینه نشده بود، در معرض خطر عوارض شدید ناشی از کووید-۱۹ قرار گرفت و به‌دلیل عارضه‌های ایجاد شده از این بیماری درگذشت.

در همین حال، اسرائیل با اشاره به نگرانی درباره گسترش سویه جدید، ایالات متحده را به لیست «پرواز ممنوع» خود اضافه کرده است. نیوزیلند همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد که به‌دلیل ترس از گسترش سریع اُمیکرون، برنامه‌های بازگشایی خود را تا پایان فوریه به تعویق می‌اندازد. نیوزیلند قبلا اعلام کرده بود که سفرهای غیرقرنطینه‌ای را از اواسط ژانویه برای شهروندان نیوزیلندی و ساکنان استرالیا و برای گردشگران خارجی تا آوریل بازگشایی خواهد کرد. کریس هیپکینز، وزیر بهداشت این کشور درباره شیوع سریع سویه جدید ویروس کرونا در جهان گفت: «شکی نیست که این ناامیدکننده است و بسیاری از برنامه‌های تعطیلات را به هم می‌زند؛ اما مهم است که این تغییرات امروز به وضوح مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانند زمان لازم را برای حل مشکلات داشته باشند.» افزون بر این روز سه‌شنبه وزارت بهداشت سنگاپور اعلام کرد که سه مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است که همگی مربوط به یک کلاب هستند و آزمایش اولیه دو مورد از آنها برای نوع اُمیکرون مثبت بوده است. هنوز نتیجه مورد باقی‌مانده اعلام نشده است. اما هر سه نفر کاملا واکسینه شده بودند و علائم خفیفی داشتند. این وزارتخانه افزود: وزارت بهداشت این کشور از طریق ردیابی تماس‌هایی که این بیماران داشتند، افراد در ارتباط را مورد آزمایش و در صورت لزوم در قرنطینه قرار می‌دهد. همچنین سخنگوی دولت تایلند گفت که این کشور قرنطینه اجباری کووید-۱۹ خود را برای بازدیدکنندگان خارجی بازمی‌گرداند و از روز سه‌شنبه به‌دلیل نگرانی‌ها درباره گسترش سویه اُمیکرون معافیت قرنطینه را لغو می‌کند. همزمان با این تحولات مرکز ارتباطات دولتی کویت در توییتی اعلام کرد که اگر بیش از ۹ ماه از واکسیناسیون کسی گذشته باشد یا مسافرانی که به این کشور می‌آیند، ملزم به تزریق واکسن تقویت‌کننده کووید-۱۹ هستند. کویت همچنین مسافران ورودی را ملزم می‌کند که به مدت ۱۰ روز در خانه قرنطینه شوند؛ مگر اینکه طی ۷۲ ساعت پس از ورود، آزمایش PCR منفی برای ویروس کرونا دریافت کنند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز روز سه‌شنبه گفت: درحالی‌که نرخ ابتلای روزانه در این کشور به اوج خود رسیده است، استرالیا باید از «دخالت سنگین دولت» عبور کند و مقامات باید از تعطیلی زندگی مردم با قرنطینه‌های کووید-۱۹ دست بردارند. موریسون به خبرنگاران گفت: «ما باید از سایه سنگین دولت بر مقررات مربوط به قرنطینه‌ها عبور کنیم و باید با استرالیایی‌ها مانند بزرگسالان رفتار کنیم.» او تصریح کرد: «ما به قرنطینه برنمی‌گردیم. ما با عقل سلیم و مسوولیت‌پذیری با این ویروس زندگی می‌کنیم.» وزارت بهداشت هند نیز اعلام کرد که ۲۰۰ مورد از سویه اُمیکرون ویروس کرونا در ۱۲ ایالت، عمدتا در ایالت غربی ماهاراشترا و پایتخت این کشور دهلی‌نو ثبت شده است. تعداد موارد اُمیکرون در این کشور طی یک هفته تقریبا دو برابر شده؛ اما تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است. داده‌ها نشان می‌دهد که در کمتر از ۴۰ درصد موارد، بیماران یا به‌طور کامل بهبود یافته یا ترخیص شده‌اند. هند کمپین واکسیناسیون خود را در میان ترس از افزایش احتمالی عفونت‌ها تسریع کرده است و حداقل یک دز به ۸۷ درصد از ۹۴۴ میلیون بزرگسال واجد شرایط تزریق کرده است.

  مدرنا آماده تغییر فرمولاسیون

استفان بانسل، مدیر اجرایی شرکت مدرنا سازنده واکسن کووید-۱۹ در مصاحبه‌ای گفت: مدرنا هیچ مشکلی در توسعه واکسن تقویت‌کننده برای محافظت در برابر نوع ندارد و ممکن است ظرف چند هفته کار خود را آغاز کند. مدرنا امیدوار است تا اوایل سال آینده میلادی آزمایش‌های بالینی خود را درخصوص واکسن‌های موسوم به مبارزه با سویه‌های سریع‌الانتشار آغاز کند؛ اما در حال حاضر روی دز تقویت‌کننده واکسن خود با نام علمی mRNA-۱۲۷۳ تمرکز کرده است.