در ماه سپتامبر، استرالیا اعلام کرد که زیردریایی‌های هسته‌ای را با کمک آمریکا و انگلیس خواهد ساخت؛ زیرا متحدان به دنبال متعادل کردن قدرت نظامی رو به رشد چین هستند. با این حال، برای کره جنوبی، تقریبا ۵۰سال است که مشارکتی این‌گونه تحت شرایط معاهده‌ای با واشنگتن که مانع از استفاده از مواد هسته‌ای برای اهداف نظامی می‌شود، ممنوع بوده است. دولت رئیس‌جمهور «مون جائه این» برای حذف این ممنوعیت استدلال‌هایی مطرح می‌کند و می‌گوید ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای مقابله با جاه‌طلبی‌های کره‌شمالی بسیار مهم است. حس فوریت افزایش یافته زیرا پیشرفت کره‌شمالی نگرانی‌ها را درباره آمادگی کره‌جنوبی عمیق‌تر کرده است. کره‌شمالی در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک پرتاب‌شده از زیردریایی‌ها را آزمایش کرده و در ماه ژانویه هم اعلام کرد که روی طراحی زیردریایی هسته‌ای کار می‌کند.

«مون کئون سیک» کاپیتان بازنشسته نیروی دریایی که رهبری تلاش قبلی کره جنوبی برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای را بر عهده داشت، گفت: «برای تعقیب، نظارت و بازدارندگی زیردریایی‌های دارای قابلیت پرتاب موشک هسته‌ای کره‌شمالی راهی بهتر از به‌کارگیری زیردریایی‌های هسته‌ای خودمان وجود نخواهد داشت. ما نمی‌توانیم در انجام این کار به ایالات متحده متکی باشیم.» پروژه رآکتور کره جنوبی در بحبوحه ترس‌های فزاینده از مسابقه تسلیحاتی در منطقه هند و اقیانوس آرام مطرح شده است که ناشی از نزاع ابرقدرت‌ها یعنی نزاع بین چین و ایالات متحده است.روز دوشنبه، استرالیا یک قرارداد نظامی با کره‌جنوبی را اعلام کرد که بزرگ‌ترین قرارداد بین استرالیا و یک کشور آسیایی بود. در زمینه انرژی هسته‌ای، کره‌جنوبی تنها کشوری نیست که رآکتورهای کوچک مدولار یا SMR را به‌عنوان منبع انرژی بدون کربن توسعه می‌دهد. اما پروژه‌اش، رآکتور پیشرفته برای کاربردهای چندگانه، توجه ویژه ای را به خود جلب کرده است. «لیم چای یونگ»، که سرپرستی پروژه رآکتور در موسسه تحقیقات انرژی اتمی کره یا KAERI را بر عهده دارد، می‌گوید: «ما آن را با در نظر گرفتن زیردریایی نمی‌سازیم.» با این حال «برایان کلارک» کارشناس زیردریایی در موسسه هادسون واقع در واشنگتن گفت: با این حال، خروجی ۷۰ مگاواتی رآکتور مشابه رآکتورهای زیردریایی اولیه ایالات‌متحده است و برای تامین انرژی نسل بعدی زیردریایی‌های ۴۰۰۰ تنی کره جنوبی کافی است.

کره جنوبی از ۲۴ رآکتور هسته‌ای بهره می‌برد که ۲۹ درصد برق این کشور را تولید می‌کند. همچنین از اوایل دهه ۱۹۹۰ این کشور ۲۱ زیردریایی ساخته است. اما همه این کشتی‌ها توسط باتری‌هایی که با موتورهای دیزلی شارژ می‌شوند به حرکت درمی‌آیند و باید مرتبا برای دریافت سوخت یا هوا برای موتورهای خود به سطح آب بیایند. زیردریایی‌ها می‌توانند ماه‌ها زیر آب بمانند و بسیار سریع‌تر حرکت کنند. اولین تلاش کره جنوبی برای توسعه یک زیردریایی با موتور هسته‌ای، زیر عنوان یک نیروی ویژه مخفی به نام « ۳۶۲ » که در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد، نیمه‌تمام رها شد. مون، کاپیتان بازنشسته نیروی دریایی، ریاست گروه ضربت یا همان نیروی ویژه را بر عهده داشت. به گفته «کیم سی هوان» که به‌عنوان محقق در موسسه انرژی اتمی کره، روی این پروژه کار می‌کرد، این کشور تا سال ۲۰۰۴ طراحی اولیه یک رآکتور زیردریایی را با کمک روسیه به پایان رساند. همکاری فنی این موسسه با روسیه درباره رآکتورهای کوچک به سال ۱۹۹۵ بازمی‌گردد. «او.کی.بی.ام آفریکانتوف» (OKBM Afrikantov) - یک شرکت روسی که رآکتورهایی برای زیردریایی‌ها، یخ شکن‌ها و نیروگاه های شناور تولید می‌کند- در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که «مذاکرات با KAERI درباره همکاری تحت پروژه رآکتور یکپارچه ادامه یافت.»

 این پروژه مخفی در سال ۲۰۰۴ پس از کشف اینکه دانشمندان موسسه در سال ۲۰۰۰ مخفیانه اورانیوم را غنی‌سازی کرده‌اند و از فناوری مورد استفاده برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده کردند، کنار گذاشته شد. اما کره جنوبی هرگز ناامید نشد؛ زیرا موانع موجود دیپلماتیک هستند نه فناورانه. در سال ۲۰۱۶، «ابتکار تهدید هسته‌ای» مستقر در واشنگتن گفت که اگر مسابقه تسلیحاتی در آسیا رخ دهد، «هم ژاپن و هم کره‌جنوبی قادر به ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای یا شناورهای سطحی هستند.»در هر حال، براساس توافق صورت‌گرفته میان کره جنوبی با استرالیا، شرکت دفاعی «هانوا»ی کره‌جنوبی تجهیزاتی نظیر تسلیحات توپخانه، خودرو و رادار در اختیار ارتش استرالیا قرار می‌دهد. این توافق به ارزش یک میلیارد دلار استرالیا (۷۱۷ میلیون دلار آمریکا – ۶۳۵ میلیون یورو)، بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی میان استرالیا و یک کشور آسیایی به‌شمار می‌رود. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا گفت: «قراردادی که ما امروز به امضا رساندیم، به اعتقاد من، آنچه را که ما درباره قابلیت‌های صنعت دفاعی کره جنوبی باور داریم، نشان می‌دهد. این قرارداد دفاعی جدید احتمالا نزدیک به ۳۰۰ شغل در استرالیا ایجاد می‌کند.»در جریان سفر چهارروزه مون جائه این، رهبران استرالیا و کره‌جنوبی همچنین برای ارتقای مناسبات رسمی به سمت «شراکت استراتژیک جامع» توافق کردند. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در سفر به استرالیا همچنین بر توسعه روابط با چین تاکید کرد و گفت: به اقدام آمریکا در بایکوت دیپلماتیک المپیک ۲۰۲۲ پکن ملحق نخواهد شد. او با اشاره به نقش پکن در ارتقای صلح در این منطقه گفت: «ما به تلاش‌های سازنده چین برای اجرایی کردن خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی نیاز داریم.» با این حال، امضای این توافق دفاعی در بحبوحه تنش‌های روزافزون میان استرالیا و چین انجام شد. کانبرا به تازگی از قراردادی برای ساخت زیردریایی با توان هسته‌ای با همکاری آمریکا و انگلیس خبر داده است که به‌شدت مورد انتقاد پکن قرار گرفت.