در همین رابطه «خدیجه جنگیز» نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی با انتشار توییتی از بازداشت «خالد بن عائض العتیبی» عضو سابق گارد سلطنتی عربستان و از متهمان پرونده قتل خاشقجی توسط فرانسه استقبال کرد. وی در این توییت نوشت: «فرانسه باید او را به‌دلیل جنایتش محاکمه کند یا به کشوری تحویل دهد که قادر و مایل به بازجویی و محاکمه او و هر کسی باشد که دستور قتل جمال را صادر کرده است.» سفارت عربستان در فرانسه اعلام کرد که شهروند سعودی بازداشت‌شده در پاریس به ظن دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد و خواستار آزادی فوری وی شد. سفارت عربستان در پاریس در واکنش به این رخداد در بیانیه‌ای در توییتر نوشت: «در سایه انتشار اخبار دستگیری یک شهروند عربستانی مظنون در پرونده جمال خاشقجی در فرودگاه پاریس، سفارت عربستان در فرانسه از پاریس می‌خواهد که توضیح دهد اخبار منتشرشده در این باره نادرست است و فرد دستگیرشده هیچ ارتباطی به پرونده خاشقجی ندارد.» در این بیانیه آمده که دستگاه قضایی عربستان علیه همه افرادی که مشارکت آنها در پرونده خاشقجی ثابت شده، احکامی صادر کرده است وآنها در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. یک مقام سعودی نیز صحت اخبار منتشرشده از سوی رسانه‌های فرانسوی درباره دستگیری یکی از متهمان قتل جمال خاشقجی را تکذیب کرد. سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که اقدامات قانونی لازم را برای تعیین قاضی بازپرس فرانسوی در پرونده مظنون سعودی بازداشت‌شده، انجام خواهد داد.

«بن هوبارد» و «اوریلین بریدین» در گزارش ۷ دسامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، دستگیری العتیبی ۳۳ساله می‌تواند فتنه بین‌المللی ناشی از این قتل را در زمانی دوباره برانگیزد که عربستان سعودی و حاکم واقعی آن، محمد بن‌سلمان (ولیعهد) به دنبال پشت سر گذاشتن آن و اعاده اعتبار شهرت بین‌المللی خود هستند. یک مقام سعودی گفت: این دستگیری «اشتباه» است یعنی فرد دیگری با هویتی مشابه العتیبی دستگیر شده است نه خود او. این مقام سعودی گفت: «گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد که فرد مورد اشاره یکی از شهروندان سعودی است که به اشتباه دستگیر شده است.» این مقام که خواست نامش فاش نشود، افزود: «افرادی که متهم شده‌اند هم اکنون در عربستان دوران محکومیت خود را می گذرانند.»

به نوشته «هوبارد- بریدین» گزارشگران نیویورک‌تایمز، اگر ثابت شود که این فرد همانی است که اینترپل به دنبال اوست، احتمال استرداد او به ترکیه وجود دارد. محاکمه مظنونان در ترکیه به کندی پیش‌ می‌رود؛ زیرا عربستان از استرداد مظنونان به ترکیه سر باز می‌زند. اگر استرداد العتیبی به ترکیه محقق شود، او اولین مظنون قتل خاشقجی خواهد بود که در این کشور محاکمه می‌شود.