به دنبال برقراری آتش‌بس در لبنان بازارهای اقتصادی جهان به این مساله واکنش مثبت نشان دادند. نفت‌خام نخستین کالای جهانی بود که به آتش‌بس روی خوش نشان داد و دیروز در تمامی بازارها، معامله‌گران شاهد کاهش قیمت نفت‌خام بودند. همچنین وقوع آتش‌بس در لبنان موجب کاهش تقاضا برای طلا و فلزات گرانبها و درنتیجه کاهش 5دلاری بهای هر اونس طلا در بازار لندن شد.

واکنش مثبت بازارهای مالی خاورمیانه به آتش‌بس
آرامش خاورمیانه قیمت نفت را کاهش داد
گروه بین‌الملل- سرانجام پس از ۳۴روز جدال میان نیروهای مقاومت حزب‌ا... لبنان و نظامیان اسرائیل، از صبح دیروز براساس قطعنامه ۱۷۰۱ آتش‌بس بین دو طرف برقرار شد. آتش‌بس در حالی آغاز شد که تا ساعتی قبل از شروع آن توپخانه‌های اسرائیل مناطق جنوب لبنان و بخش‌هایی از شهر صور را گلوله‌باران کردند.

کودک لبنانی با پرچم پیروزی در حال بازگشت به جنوب لبنان
به دنبال برقراری آتش‌بس در لبنان بازارهای اقتصادی جهان به این مساله واکنش مثبت نشان دادند. نفت‌خام نخستین کالای جهانی بود که به آتش‌بس روی خوش نشان داد و دیروز در تمامی بازارها، معامله‌گران شاهد کاهش قیمت نفت‌خام بودند. براین اساس بهای هر بشکه نفت‌خام سبک و شیرین آمریکا برای تحویل در ماه سپتامبر به 42/73دلار رسید. به این ترتیب بهای این نفت طی یک‌روز، یک دلار کاهش یافت. در بورس کالای لندن نیز چنین وضعیتی تکرار شد و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز پایین آمد. نفت برنت که در 3 هفته اخیر همواره بالای 75دلار به فروش می‌رسید در معاملات دیروز 73سنت کاهش قیمت داشت و به بشکه‌ای 90/74دلار رسید. بهای نفت‌خام که از ابتدای سال‌‌جاری میلادی تحت تاثیر ناآرامی‌های نیجریه و تحولات هسته‌ای ایران افزایش یافته بود با شروع بحران خاورمیانه به اوج رسید. در این میان بود که بهای نفت برنت از مرز 64/78دلار گذشت. خاورمیانه اصلی‌ترین گلوگاه تامین نفت جهان به شمار می‌رود و هرگونه بی‌ثباتی و بحرانی در آن به طور مستقیم بر بازارهای نفتی تاثیر می‌گذارد. در حالی که قیمت نفت تحت تاثیر حوادث تروریستی بزرگ جهان مانند یازده سپتامبر و لندن و یا جنگ‌های فراگیری چون جنگ بوسنی و صربستان قرار نمی‌گرفت، کوچک‌ترین احتمال ناآرامی یا وقوع بحران در خاورمیانه قیمت نفت را به شدت افزایش می‌دهد. به این ترتیب بود که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز 14جولای یعنی تنها 2روز پس از آغاز درگیری (حمله اسراییل به غزه) به رکورد بی‌سابقه 40/78دلار رسید.
براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، همزمانی ناآرامی‌های خاورمیانه با افزایش تقاضای جهانی از علل اصلی افزایش بیش از حد قیمت نفت بود. دقیقا در ماه جولای بود که تقاضای بنزین در آمریکا به بالاترین سطح در چند سال اخیر رسید. آتش‌بس خاورمیانه اثر مثبت خود را بر دیگر انواع انرژی فسیلی نیز گذاشت و قیمت دیگر انواع انرژی نیز دیروز در بازار نایمکس نیویورک کاهش پیدا کرد. هر هزار فوت مکعب گاز طبیعی به قیمت منطقه‌ای آمریکا ۰۱/۷دلار فروخته شد که به نسبت آخرین معامله ثبت‌شده در روز شنبه ۱/۲۵سنت کاهش داشت. گازوئیل به عنوان اصلی‌ترین سوخت حمل‌و‌نقل عمومی آمریکا با ۷۳/۳سنت کاهش در هر گالن رو‌به‌رو شده و به گالنی ۰۲/۲دلار رسید. اما قیمت بنزین همچنان ناپایدار اعلام شده و پایگاه اینترنتی بورس نیویورک دیروز قیمت متوسط معاملات را برای این کالا ذکر نکرد.علاوه‌بر آتش‌بس در خاورمیانه، دیروز اخبار خوش دیگری نیز از ناحیه شرکت بریتیش پترولیوم به بازارهای نفتی رسید. اخبار رسیده حاکی از آن است که مرمت لوله خلیج پردهو زودتر از آنکه تصور می‌شد به پایان خواهد رسید و این به معنی زودتر پایان یافتن کسری ۴۰۰هزار بشکه‌ای در عرضه نفت است. هر چند این اخبار نیز بازار نفت را درنوردید اما تقریبا تمامی تحلیلگران دیروز اعتقاد داشتند که کاهش قیمت نفت به دلیل آتش‌بس در خاورمیانه و رفع بحران از این منطقه نفت‌خیز اتفاق افتاده است.
استقبال بازارهای مالی
بازار مالی لبنان در حالی پس از چند هفته جنگ کار خود را آغاز کرد که معامله‌گران به آن روی خوش نشان دادند. بورس لبنان که در ابتدای آغاز درگیری‌ها، ۲ هفته را تعطیل بود، دیروز با افزایش شاخص همراه شد. هر چند میزان معامله انجام‌شده چندان زیاد نبود، اما تمامی نمادهایی که معاملات بر روی آنها انجام شد توانستند سقف تغییر مثبت ۵درصد روزانه را به دست آورند. کمپانی‌های توسعه ساختمانی سولیدر و بانک ایودی که یکی از دو بانک بزرگ لبنان است، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. پایگاه اینترنتی تجارت عربی در تحلیل خود از آینده بازار سرمایه در لبنان نوشت: اگرچه برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بیش از ۵/۲میلیارد دلار خسارت جدی به زیرساخت‌های اقتصادی لبنان وارد شده است اما با توجه به از سرگیری بازسازی در آینده نزدیک، بسیاری عقیده دارند که سهام کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در لبنان به زودی مجددا رونق خواهد گرفت.
اما به غیر از لبنان، دیگر بازارهای مالی عربی نیز از این آتش‌بس استقبال کردند. بورس عربستان به عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی عربی دیروز با 51/14واحد افزایش همراه شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی بورس عربستان، بیشترین معاملات بر روی شرکت‌های ساختمانی و صنعتی بزرگ انجام شد. تحلیل‌ها، پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های صنعتی و ساختمانی عربستان نقش بزرگی در بازسازی لبنان ایفا کنند و در آینده بر ارزش سهام آنها افزوده شود. بازار مالی کویت نیز دیروز تحت‌تاثیر آتش‌بس لبنان با شاخص مثبت همراه بود.
بازارهای مالی عربی در آغاز شروع درگیری‌های خاورمیانه با سقوط چشمگیری رو‌به‌رو شدند. این سقوط در عربستان و امارات متحده عربی بیش از دیگر نقاط بود.

کودک لبنانی با پرچم پیروزی در حال بازگشت به جنوب لبنان