در پرواز «کی‌ال 592» چه گذشت؟‌

وحشت از نوع جدید ویروسی که «اومیکرون» نامیده شده و در آفریقای جنوبی کشف شده بود، کشورها را بر آن داشت تا مرزهای خود را ببندند. این مسافران با یک واقعیت جدیدی به نام اومیکرون پا بر زمین گذاشتند و این یک واقعیت جهنمی بود. این مسافران ساعت‌ها هوای راکد داخل هواپیما را استنشاق کرده بودند؛ درحالی‌که هواپیمایشان روی زمین در حال توقف بود. سپس با خستگی فراوان در اتاق های شلوغ انتظار باید منتظر می‌ماندند و انتظار نتایج آزمایشی را می‌کشیدند تا معلوم شود ‌ایا همسفرانشان به نوع جدیدی از این ویروس احتملا خطرناک‌تر آلوده‌اند یا نه؟ یکی از مسافران به نام «یان مزک» ۳۹ساله که یک تکنسین آزمایشگاهی است که شرکتش دستگاه‌های تست سواب را ارائه می‌دهد و از یک سفر کاری دو هفته‌ای به خانه‌اش در پراگ بازمی‌گشت، گفت: «ما در یک مکان، در یک اتاق بودیم. احساس می‌کردم مثل یک خوک در آغل بودم.» او افزود: «آنها به‌طور کامل ویروس را در اطراف ما پخش می‌کردند.»

به گفته مقامات هلندی، از بیش از ۶۰ نفر حاضر در آن پرواز و یک پرواز دیگر KLM از آفریقای جنوبی به سوی هلند که آزمایششان مثبت شد، حداقل ۱۴ نفر دارای اومیکرون بودند. مقامات هلندی آنها را قرنطینه کردند - و البته زوجی را که سعی داشتند به اسپانیا پرواز کنند، دستگیر کردند – درحالی‌که از صدها نفری که نتایج آزمایش PCR آنها در فرودگاه منفی بود خواستند به خانه بروند یا با پروازهای مربوطه به مقصد نهایی خود حرکت کنند. «فابریزیو پرگلیاسکو» ویروس‌شناس برجسته ایتالیایی در دانشگاه میلان می‌گوید: «آنها به دور دنیا رفتند، چه کسی می‌داند کجا». وی می‌گوید: «همه مسافران باید هفت تا ۱۰ روز قرنطینه یا ایزوله می‌شدند و تحت نظر قرار می‌گرفتند، به‌ویژه به این دلیل که ممکن بود در پرواز به ویروس مبتلا شده و در زمان آزمایش، ویروس در بدنشان در حالت نهفتگی باشد یا پاسخ‌ آزمایششان منفی باشد.» دکتر پرگلیاسکو افزود: «اگر این‌گونه ویروس بسیار مسری است، این پرواز همچون یک بمب است.»

این پروازها، مانند کشتی‌های کروز در اوایل همه‌گیری، باعث ترس از رویدادهای عظیم یا به قول معروف «ابر پراکنده» شده و نگرانی‌هایی را درباره درس‌های آموخته نشده برانگیخته است. اما آنها - با معیارهای مختلف آزمایش و قرنطینه، ماسک زدن‌های ناجور و سردرگمی درباره ردیابی ارتباطات و تماس‌ها - نماد واکنش متفرق جهانی هستند که ممکن است مرحله احتمالا مسری‌تر همه‌گیری را بدتر کند. سویه اومیکرون، اگرچه توسط سازمان بهداشت جهانی با عنوان خطر «بسیار بالا» تعیین شده است، اما هنوز یک گونه ناشناخته است. احتمالا هفته‌ها طول می‌کشد تا متوجه شویم که آیا این یک ترس مفرط است یا یک جهش جدید بسیار مسری با توانایی بی‌تاثیر کردن واکسن‌ها و احتمالا فروبردن دوباره جهان در قرنطینه همراه با بیمارستان‌های پرجمعیت و جنازه‌های روی دست‌مانده.

امنیت ایجادشده توسط واکسن‌ها و هواپیماهای دارای سیستم‌های تصفیه هوا باعث شد که ایالات متحده درهای خود را در اوایل این ماه به روی مسافران اتحادیه اروپا و سایر ملیت‌ها باز کند و امکان در آغوش گرفتن‌ها، اشک‌ها و ملاقات‌هایی را که مدت‌ها رد می‌شد، فراهم کرد. اما کشورهای اروپایی قوانین متفاوتی نسبت به ایالات متحده - و اغلب با یکدیگر - درباره معیارهای آزمایش و «خود انزوایی» لازم برای سوار شدن به هواپیما برای افراد واکسینه‌شده داشتند. نتیجه این بود که قوانین اغلب کشورها در حال تغییر بودند. «کارن آ.گرپین»، استاد دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه هنگ‌کنگ که در حال مطالعه قوانین سفر در طول دوران همه گیری بوده است، می‌گوید: قوانین مربوط به هر مسافر در هر پرواز معین به‌طور کلی توسط کشور مقصد نهایی آن شخص تعیین می‌شود. کشورها و اغلب خطوط هوایی الزامات آزمایشی خاص خود را دارند و مسافران در حال جابه‌جایی گاهی باید معیارهای متفاوتی را رعایت کنند. نتیجه این است که یک مسافر در صندلی کنار راهرو (ی هواپیما) ممکن است آزمایش متفاوتی نسبت به مسافران در صندلی‌های دیگر داده باشد. ایالات متحده همه مسافران ورودی را ملزم کرده است که قبل از سوار شدن، برگه اثبات منفی بودن آزمایش خود را نشان دهند.

«آدام رنتون» و «براد لندون» هم در مجموعه گزارش‌هایی که در اول دسامبر برای سی‌ان‌ان که همواره به‌روزرسانی می‌شد نوشتند، تعداد کشورهایی که موارد ابتلا به سویه «اومیکرون» را گزارش می‌دهند هر روز در حال افزایش است. از جمله این کشورها می‌توان به کره‌جنوبی، عربستان، نیجریه و اسرائیل اشاره کرد. آنها نوشتند دست کم ۷۰ کشور ممنوعیت‌های مسافرتی برای برخی کشورهای آفریقایی برقرار کرده‌اند. هنوز چیزهای زیادی درباره این سویه جدید ناشناخته است؛ اما دانشمندان بسیاری در حال مطالعه روی آن هستند تا شدت مسری بودن آن را دریابند. «شمس الواز» در گزارش اول دسامبر برای سی‌ان‌ان نوشت که خبرگزاری SPA عربستان اعلام کرد که اولین مورد از ابتلا به سویه اومیکرون در این کشور شناسایی شده است. مقامات بهداشتی عربستان می‌گویند این نمونه مثبت در شهروندی مشاهده شد که از یک کشور آفریقای شمالی بازگشته بود. این فرد و تمام مرتبطان با او اکنون در قرنطینه هستند. بر اساس این گزارش، عربستان بیست‌ودومین کشوری است که ابتلا به سویه اومیکرون را گزارش داده است. «لیزی یی» هم در گزارشی در همان تاریخ برای سی‌ان‌ان نوشت که استرالیا هم هفتمین مورد از ابتلا به اومیکرون را گزارش داد. این مورد در مسافری دیده شد که هفته گذشته به این کشور رفت. مقامات بهداشتی «نیو ساوث ولز» می‌گویند، این فرد و تمام کسانی که با وی در ارتباط بودند قرنطینه شده‌اند. این فرد از آفریقای جنوبی بازگشته بود و در ۲۵ نوامبر از قطر به سیدنی بازگشت. این گزارشگر می‌نویسد دست کم ۵ مسافر این پرواز که در ۲۵ نوامبر از قطر به سیدنی رسیدند مبتلا به اومیکرون بودند. این گزارش می‌افزاید: تمام مسافران این پرواز که در «نیوساوث ولز» بر زمین نشستند به کشورهای آفریقای جنوبی، لسوتو، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا، اسواتینی و مالاوی سفر کرده بودند.

«جوزف آتامان» و «پی یر بیرین» هم در گزارشی در اول دسامبر در سی‌ان‌ان نوشتند فرانسه ممنوعیت‌های مسافرتی از هفت کشور آفریقای جنوبی را تمدید کرد.

«جانکو اوگورا» هم در گزارشی دیگر نوشت که مقامات ژاپنی دومین مورد ابتلا به اومیکرون را گزارش کردند. این مورد از فردی ۲۰ساله کشف شد که به پرو سفر کرده بود. زیمبابوه نیز محدودیت سفر و قرنطینه را برای تمام مسافران واردشده به این کشور الزامی کرد. نیجریه هم سومین مورد ابتلا به سویه اومیکرون را گزارش داد. در ایالت ماهاراشترای هند نیز قواعد سفت و سختی برای کسانی که به این ایالت وارد می‌شوند، اجرایی شد. این کشور همچنین قرنطینه الزامی را برای کشورهایی که «در خطر» شناخته می‌شوند به اجرا درآورده است تا از انتشار سویه جدید اومیکرون جلوگیری کند. اما موارد ابتلا به اومیکرون در کره‌جنوبی نسبت به دیگر کشورهای دنیا به یک رکورد بی‌سابقه رسید. روز سه‌شنبه مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند که ۵۱۲۳ مورد ابتلا ظرف یک روز داشته‌اند. خبرگزاری KDCA نوشت. این در حالی است که ۹/ ۸۲درصد از مردم این کشور حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند و ۹/ ۷۹ درصد هم کاملا واکسینه شده‌اند.