دنیای اقتصاد - با پیوستن 2 ایالت بزرگ و مهم کارناتاکا و آندرا پرادش به دیگر ایالت‌های هند، مجموع ایالاتی که فروش نوشابه‌های کوکاکولا و پپسی کولا را در محدوده تحت فرمان خود ممنوع کرده‌اند، به هفت ایالت رسید این مساله اکنون هند و آمریکا را در ابتدای یک جنگ اقتصادی قرار داده است.

۲ ایالت دیگر هند فروش پپسی و کوکا را ممنوع کردند
هند و آمریکا در آستانه جنگ کولا
گروه بین‌الملل- با پیوستن ۲ایالت بزرگ و مهم کارناتاکا و آندرا پرادش به دیگر ایالت‌های هند، مجموع ایالاتی که فروش نوشابه‌های کوکاکولا و پپسی کولا را در محدوده تحت فرمان خود ممنوع کرده‌اند به هفت ایالت رسید.

این مساله اکنون هند و آمریکا را در ابتدای یک جنگ اقتصادی قرار داده است. جنگی که از ۲هفته قبل و به دنبال متهم کردن دولت هند، که شرکت‌های پپسی و کوکاکولا را به استفاده از مواد غیرمجاز در نوشابه‌هایشان متهم کرد شروع شد. در ابتدا بسیاری گمان می‌کردند که این مساله در حد معمول باقی بماند اما دامنه گسترش آن چندان زیاد بود که بسیاری از مردم به صورت عادی از خرید این دو نوشابه غیرالکلی خودداری کردند.
به دنبال این مساله هندوستان رسما از این دو شرکت درخواست کرد تا ترکیب نوشابه‌‌های خود را افشا کنند و بگویند که از هر ماده چه میزان در آنها وجود دارد.اما نکته مهم این است که فرمول تولید پپسی و کوکاکولا سالیان سال است که همچون یک راز بزرگ حفظ شده است و بعید است که این دو شرکت برای بازار هند راز خود را فاش کنند. چرا که به این ترتیب زیانی که از افشای فرمول تولید و افتادن آن به دست رقیبان می‌بینند بسیار بیشتر از خروج از بازار نوشابه هند است.
براساس آمار منتشر شده در اینترنت بازار نوشابه هندوستان یک بازار ۲میلیارد دلاری است که بیش از یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار آن در دست دو شرکت کوکاکولا و پپسی است.
به غیر از این دو، 9 برند دیگر نوشابه غیرالکلی هم در هندوستان فعالیت می‌کنند که بسته شدن بازار کوکا و پپسی بیش از هر چیز به سود آنها خواهد بود. علاوه بر برندهای کوکا و پپسی، بقیه زیرمجموعه‌های این دوکارخانه نیز در هفت ایالت هند ممنوع‌الفروش شده‌اند.
در مقابل این حرکت دولت هند، آمریکا از این کشور درخواست کرده تا در مواضع خود نسبت به این دو شرکت تجدیدنظر کند.
کوکاکولا که بزرگ‌ترین تامین‌کننده نوشابه در آسیا است اعلام کرده ادامه این وضعیت در هندوستان می‌تواند برای این شرکت زیان داشته و پیش‌بینی سود شرکت را کاهش دهد.
بر این اساس شرکت پیش‌بینی کرد میزان سود شش ماه دوم در آسیا ۲۱درصد کمتر از شش ماه اول سال باشد. سود آسیایی شرکت کوکاکولا پس از کسر مالیات در نیمه اول سال به ۳۲۵میلیون دلار رسید.
به نظر می‌رسد برای مردم هندوستان چندان مهم نیست که چه نوشابه‌ای مصرف می‌کنند و این برای مدیران کوکا و پپسی بسیار نگران‌کننده است. به هر روی آنها تا پایان ماه آگوست فرصت دارند تا فرمول شگفت‌آوری‌را که سال‌ها است مخفی کرده‌اند، فاش کنند.