رادف ۵۸ساله طبق نتایج نظرسنجی‌های اخذشده از رای‌دهندگان به هنگام خروج از حوزه‌های رای‌گیری که در عین حال حاکی از ثبت یک رکورد جدید در شرکت کم رای‌دهندگان واجد شرایط بود، توانسته در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با نتیجه ۶۶درصد بر رقیبش آنتاستاس گرجیکوف که او هم ۵۸سال دارد و ۳۲درصد رای کسب کرده است، پیروز شود.

رادف در دور نخست این انتخابات که ۱۴نوامبر برگزار شده بود هم با نتیجه‌ای قاطع پیروز شد؛ اما نتوانست در همان دور کار را تمام کند. این انتخابات در پی بالا گرفتن نارضایتی گسترده بلغارستانی‌ها از فساد در سطوح بالای مقامات این کشور که چند وقت پیش در آوریل به ۱۰سال حاکمیت بویکو بوریسوف، نخستوزیر سابق پایان داده و یک حزب جدید ضد فساد را در انتخابات پارلمانی چند روز پیش به پیروزی رساند، برگزار شد. رادف در ضمن خوشحالی از پیروزی‌اش به خبرنگاران گفت: «یک ماه سیاسی بی‌سابقه با دو نوع انتخابات در حالی به پایان رسید که به وضوح تمایل مردم برای تغییر، در هم شکستن فساد، دزدی و بی قانونی و حذف مافیا از قدرت را برجسته ساخت.» پست ریاست‌جمهوری در بلغارستان تا حد زیادی تشریفاتی است؛ اما بستری قدرتمند را برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی فراهم می‌کند.

 نقش رئیس‌جمهور در بلغارستان در مواقع بحران سیاسی، زمانی که به‌عنوان رئیس دولت می‌تواند کابینه‌های موقت را تعیین کند، برجسته می‌شود. رادف که از فرماندهان سابق نیروی هوایی کشورش است، به‌دلیل حمایت آشکارش از اعتراضات گسترده ضد فساد علیه بوریسوف در سال ۲۰۲۰ و به‌دلیل انتصاب دولت‌های موقتی که موجب شفاف‌سازی در قبال معاملات مبهم آخرین کابینه راست میانه روی بوریسوف شدند، محبوبیت پیدا کرد. بوریسوف با این حال ارتکاب هرگونه تخلفی را رد کرده است.

رومن رادف از متحدان حزب سوسیالیست به حساب می‌آید. دانیل اسمیلوف، تحلیلگر سیاسی در مرکز استراتژی‌های لیبرال گفت: «پیروزی رادف تمایل به تغییر در بلغارستان را مجددا تایید می‌کند. پیروزی دوباره او تشکیل یک دولت ائتلافی را تسهیل می‌کند.»

گرجیکوف، رئیس دانشگاه صوفیه که در این انتخابات مورد حمایت حزب GERB متعلق به بوریسوف قرار گرفت، شکست خود را پذیرفت و ابراز تاسف کرد از اینکه نتوانست بلغاری‌ها را نسبت به توانش برای متحد کردن ملت متقاعد کند. رادف در ماه مه دو کارآفرین فارغ‌التحصیل از دانشگاه هاروارد را به‌عنوان وزیر موقت منصوب کرد و این دو نفر از آن زمان حزبی تحت عنوان حزب «تغییر را ادامه می‌دهیم» (PP) را تاسیس کردند؛ حزبی که در سومین انتخابات سراسری بلغارستان در سال جاری میلادی که در تاریخ ۱۴ نوامبر برگزار شد پیروز شد و متعهد به «رساندن فساد به صفر» شد.