توقف روند افزایش نرخ بهره در روز سه‌شنبه هم نتوانست از نگرانی‌های بازار بکاهد و از تنزل شاخص‌های وال‌استریت جلوگیری کند.

به گزارش رویتر از نیویورک، بانک مرکزی آمریکا پس از دو سال روند افزایش نرخ بهره را متوقف کرد. رییس بانک مرکزی آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد: به دلیل رشد کند اقتصادی در سه ماه دوم سال، بانک برای مبارزه با کسادی نرخ بهره را در ماه اوت افزایش نداد اما نگرانی‌های تورمی همچنان به قوت خود باقی است. هزینه‌های انرژی یکی از مهم‌ترین عوامل فشارهای تورمی بر اقتصاد آمریکا است که بانک مرکزی را نگران کرده است. به این دلیل، با وجود اینکه برای سرمایه‌گذاران عدم‌افزایش نرخ بهره خبر خوبی به شمار می‌آمد، اما از آنجایی که احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر در اثر نگرانی‌های تورمی ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی همچنان ادامه دارد، سرمایه‌گذاران احتیاط پیشه کردند و انگیزه‌ای برای معامله وجود نداشت. به‌ویژه آنکه وال‌استریت گزارشی که درباره بهره‌وری کارگران توسط اداره کار منتشر شد، افزایش ۱/۱درصدی در شاخص بهره‌وری را در سه‌ماه دوم نشان می‌دهد.

اقتصاددانان معتقدند که نرخ بهره‌وری کند و هزینه‌های بالا باعث می‌شود که بنگاه‌های اقتصادی هزینه‌های خود را با افزایش قیمت‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل کنند و این موضوع قطعا تورم را افزایش می‌دهد.در روز سه‌شنبه، شاخص سهام داوجونز ۴۱/۰درصد از دست داد، شاخص سهام استاندارد اند پورز ۳۴/۰درصد تنزل پیدا کرد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۶/۰درصد کاهش یافت. علاوه‌بر این در روز چهارشنبه ارزش دلار و نیز طلا هم در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد.در ژاپن بازار سهام توکیو پس از افت اولیه در صبح روز چهارشنبه، روز را با رونق ادامه داد، به‌رغم اینکه چشم‌انداز اقتصاد آمریکا برای سرمایه‌گذاران همچنان تیره و مبهم بود، اما اخبار داخلی به رشد شاخص نیکی در توکیو منتهی شد. شاخص سهام نیکی دفاتر خود را در روز چهارشنبه با ۲/۱درصد افزایش بست.

برندگان مهم روز چهارشنبه، بانک‌ها به ویژه بانک میتسوبیشی یو.اف‌.جی و میتسویی فوداسون بودند.

در اروپا، بازارهای سهام روز متفاوتی را پشت‌سر گذاشتند. شاخص سهام FTSE لندن، ۱۸/۰درصد از دست داد. اما CAC-۴۰ فرانسه و داکس آلمان به ترتیب ۲۳/۰درصد و ۴۵/۰درصد افزایش پیدا کردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در روز سه‌شنبه در مقابل ارزهای رقیب با تنزل همراه بود اما در روز چهارشنبه در اروپا نگرانی درباره افزایش نرخ بهره در ماه آینده موجب افزایش ارزش دلار در مقابل یورو شد. در اروپا هر یورو به ازای ۲۸۲۲/۱دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز سه‌شنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۲۸۴۳/۱معامله شده بود، ارزش دلار افزایش نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۳۵/۱۱۵ین بود.