نگرانی از افزایش مجدد قیمت نفت و ترس سرمایه‌گذاران وال‌استریت در مورد نرخ بهره درست یک روز قبل از نشست بانک مرکزی موجب تنزل ارزش سهام در روز دوشنبه شد. به گزارش رویتر از نیویورک، مقامات کمپانی بریتیش پترولیوم گفت: بهره‌برداری از میدان نفتی آلاسکا که ۸درصد نفت روزانه آمریکا را تولید می‌کند، ممکن است به دلیل خرابی لوله‌ها تعطیل شود. این خبر موجب جهش شدیدی در قیمت نفت شد، قیمت نفت در روز دوشنبه ۲۲/۲ دلار افزایش پیدا کرد و هر بشکه نفت به ۹۸/۷۶ دلار رسید. البته امیدواری‌های زیادی وجود دارد که بانک مرکزی این بار افزایش نرخ بهره را متوقف کند اما در عین‌حال نگرانی دیگری وجود دارد که حتی اگر بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش ندهند، تورم همچنان به عنوان یک مساله و مشکل باقی‌مانده تحلیلگران معتقدند اینکه بانک نرخ بهره را در ماه اوت افزایش ندهد، ‌چندان مهم نیست، مهم طرح کلی آنها برای این افزایش است، چه آنها احتمالا این کار را در سپتامبر خواهند کرد.

به هر حال سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم بانک مرکزی در روزدوشنبه بودند و به همین دلیل حجم معاملات زیاد نبود.

شاخص سهام داوجونز ۱۹/۰‌درصد تنزل پیدا کرد، شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۸/۰‌درصد کاهش یافت و شاخص سهام نزدک ۶/۰‌درصد از دست داد.

در ژاپن، بازار سهام توکیو روز سه‌شنبه خود را پس از کسادی روز دوشنبه با رونق سپری کرد. تحلیلگران می‌گویند، سرمایه‌داران سهامی را که روز قبل ارزش آن تنزل پیدا کرده بود، مجددا خریداری کردند. شاخص‌ها افزایش یافتند و شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه ۰۵/۲‌درصد ترقی یافت. با اینکه روز سه‌شنبه شاخص نیکی افزایش داشت اما به نظر می‌رسید احتیاط کلی بربازار حاکم است و سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره هستند. سهام تله‌کام، نفت، فولاد و الکترونیک و بانک‌ها برندگان روزسه‌شنبه توکیو بودند. شاخص سهام توپیکس هم در روز سه‌شنبه ۴۷/۱‌درصد افزایش یافت.

در اروپا هم بازار سهام تحت تاثیر افزایش بی‌سابقه قیمت نفت، روز بی‌رونقی را سپری ‌کردند. شاخص سهام FTSE لندن ۰۳/۱ درصد از دست داد، داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه ۶۸/۱‌درصد از دست دادند. دربازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب تنزل پیدا کرد. احتمال توقف افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی موجب کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی شد. روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۰۹/۱۱۵‌ین معامله شد که ارزش ین نسبت به روز سه‌شنبه که هر دلار به ازای ۰۷/۱۱۵‌ین معامله شده بود، افزایش نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۲۸۴۴/۱‌دلار بود، این در حالی است که در روز‌دوشنبه در توکیو هر یورو به ازای ۲۸۳۹/۱ دلار معامله شده بود.