این روزنامه گزارش داد که این شاهکار مایه شگفتی آمریکا شده است. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به این گزارش گفت: «این موشک نبود، یک وسیله نقلیه هوایی بود. این جزو آزمایش‌های معمول با هدف محک فناوری برای استفاده مجدد از آن وسیله به شمار می‌رفت. اهمیت یک آزمایش مجدد در این است که می‌تواند روشی ارزان و راحت برای انسان‌ها برای سفر بدون اختلال به و از فضا فراهم کند. شرکت‌های بسیاری، آزمایش‌های مشابه انجام می‌دهند.»

وزارت خارجه چین گفت که این آزمایش در ماه ژوئیه انجام شده است و گزارش فایننشال‌تایمز درباره اجرای آن در ماه آگوست صحت ندارد. ایالات متحده از نزدیک برنامه مدرنیزاسیون نظامی چین را برای ارزیابی خطرات احتمالی که از سوی رقیب استراتژیک قاطع این کشور ایجاد می‌شود، زیر نظر دارد. الجزیره در گزارش ۱۸ اکتبر در این رابطه به نقل از این مقام چینی نوشت: این آزمایش را بسیاری از کشورها در گذشته انجام داده‌اند. این تحول در زمانی است که تنش‌های فزاینده‌ای میان چین و آمریکا برقرار است. دو منبع اعلام کردند که این آزمایش نشان می‌دهد که پکن «پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای در زمینه تسلیحات مافوق صوت کسب کرده و بسیار پیشرفته‌تر از آن است که مقام‌های آمریکایی تصور می‌کنند.»

الجزیره همچنین نوشت: واشنگتن تمام تحرکات و پیشرفت‌های نظامی چین را از نزدیک رصد می‌کند تا خطرات بالقوه احتمالی را ارزیابی کند و راه‌حلی برای آن بیابد. برنامه فضایی چین از سوی ارتش این کشور اداره می‌شود و پیوند نزدیکی با دستور کار این کشور برای ساخت موشک‌های مافوق صوت و دیگر فناوری‌هایی دارد که می تواند توزان قوا با آمریکا را تغییر دهد. «رابرت وود» نماینده  خلع سلاح آمریکا می‌گوید «بسیار نگران» این گزارش‌هاست. او افزود: «اگر شما کشوری باشید که مورد هدف است، پس می‌خواهید راهی برای دفاع از خود بیابید.» او هفته گذشته پس از ۷ سال از مقام خود در ژنو استعفا کرد. این دیپلمات آمریکایی افزود که واشنگتن درصورت تشدید مسابقه تسلیحاتی «به دیگر تجهیزات و ادوات دفاعی چشم خواهد دوخت.» موشک‌های مافوق صوت ۵برابر سرعت صوت (حدود ۶۲۰۰کیلومتر در ساعت) در ماورای جو پرواز می‌کنند.

موشک‌های مافوق صوت مانورپذیر هستند و ردیابی و دفاع در برابر آنها سخت است. در کنار چین و آمریکا، کشورهای دیگری هم در حال کار روی این فناوری هستند. روسیه و کره شمالی هم مدعی انجام آزمایش‌های موفقیت‌آمیز در این صنعت هستند. بر اساس گزارش انتشاریافته در ماه آگوست از سوی سرویس تحقیقات کنگره آمریکا (CRS) هند، ژاپن، استرالیا، فرانسه و آلمان هم در مسیر توسعه این نوع تسلیحات و فناوری‌ها هستند. این سرویس همچنین افزود که برخی از کشورها از جمله اسرائیل و کره‌جنوبی هم «تحقیقات بنیادینی در زمینه موشک‌های ‌مافوق صوت انجام داده‌اند؛ اما شاید در این زمان قابلیت تسلیحات مافوق صوت را دنبال نکنند.» فایننشال‌تایمز اعلام کرد که چین ۷۹ راکت «لانگ مارچ ۲ سی» را پرتاب کرده است و با استناد به پنج منبع آگاه گفت که ارتش چین موشکی را پرتاب کرد که یک گلایدر مافوق صوت را حمل می‌کرد و قبل از حرکت به سمت هدف خود، در فضای مدار نزدیک زمین پرواز کرد. روسیه نیز یکی از موشک‌های مافوق صوت خود را در ماه ژوئیه آزمایش کرد. آمریکا قصد دارد همه ناوشکن‌های نیروی دریایی خود را با این موشک‌ها که می‌توانند پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت حرکت کنند، تجهیز کند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در همین رابطه گفت: «ما به وضوح نگرانی‌های خود را درباره توانایی‌های نظامی‌ای که چین به دنبال آن است، بیان کرده‌ایم؛ توانایی‌هایی که تنها تنش‌ها را در منطقه و فراتر از آن افزایش می‌دهد. این یکی از دلایلی است که ما چین را به‌عنوان رقیب و چالش شماره یک خود می‌بینیم.» «لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در لندن گفت که سیاست نظامی این کشور «ماهیت دفاعی» دارد. او تاکید کرد: «ما مانند ایالات متحده استراتژی جهانی و برنامه عملیات نظامی نداریم؛ ما همچنین به هیچ‌وجه علاقه‌ای به رقابت تسلیحاتی با دیگر کشورها نداریم.»