او درحالی‌که نیم نگاهی به دوربین داشت، انگشتان خود را به شکلی پرحرارت خطاب به آمریکا و دیگر بازیگران تکان می‌داد و برای آنها خط و نشان می‌کشید. او در انتخابات اخیر حائز بیشترین آرا شد. «جین عراف» در گزارش ۱۶ اکتبر برای نیویورک‌تایمز نوشت: در سال ۲۰۰۴، زمانی که مبارزان مقتدی با استفاده از اسلحه، نارنجک و راکت نیروهای آمریکایی را در استان‌های جنوبی هدف قرار می‌دادند، ایالات متحده وعده کشتن یا دستگیری او را داد. مقتدی در کنار القاعده دو تهدید بزرگ برای اشغالگران آمریکایی در عراق بود. نیروهای او با نیروهای آمریکایی در خیابان‌ها و کوچه‌های شهرهای عراق وارد درگیری می‌شدند؛ زیرا آمریکایی‌ها با شورشیان سنی و شیعی مقابله می‌کردند.

اگرچه هنوز غیرقابل پیش‌بینی است، اما این روحانی یک ناسیونالیست عراقی است و به نظر می‌رسد که در روزگاری نه چندان دور به متحد آمریکا تبدیل شود و در راستای جلوگیری از  غلتیدن عراق به سوی کشورهای دیگر، به آمریکا کمک خواهد کرد. صدر با اشاره به ایالات متحده که سفارت آن دو سال پیش مورد حمله نیروهای «کتائب حزب‌الله» قرار گرفت، گفت: «همه سفارتخانه‌ها مورد استقبال ما هستند؛ مادامی که در امور عراق و تشکیل دولت دخالت نکنند.» صدر افزود: «عراق فقط برای عراقی‌ها است.» در نتایج انتخاباتی یکشنبه گذشته، جنبش صدر بیشترین آرا را به‌دست آورد و توانست ۷۳کرسی از ۳۲۹کرسی پارلمان را از آن خود کند. این باعث شد صدر به تنهایی بزرگ‌ترین جناح واحد پارلمانی باشد و نقش قاطعی در انتخاب نخست‌وزیر بعدی داشته باشد. این روحانی شیعی در اظهارات خود به برخی گروه‌های شبه‌نظامی اشاره کرد که برخی از آنها از نیروهای امنیتی رسمی عراق قوی‌تر شده و تهدیدی برای آمریکا در عراق محسوب می‌شوند.

او در سخنانی که از تلویزیون دولتی عراق پخش شد، گفت: «از این پس، تسلیحات فقط باید در دست دولت باشد. باید از استفاده از سلاح در خارج از چارچوب دولت جلوگیری شود.» او گفت: حتی برای کسانی که ادعای «مقاومت» در برابر حضور آمریکا دارند، «وقت آن فرا رسیده که زندگی صلح‌آمیزی برای مردم رقم بزنند؛ بدون اشغال، بدون تروریسم، بدون شبه‌نظامیان، بدون ربایش و بدون ترس.» گروه‌های مقاومت همان‌هایی هستند که پهپاد یا راکت به سفارت آمریکا پرتاب می‌کنند. یک روحانی شیعه گفت: خلع سلاح گروه‌هایی که تحت کنترل دولت نیستند شامل نیروهای خود جریان صدر هم می‌شود. «ضیا الاسدی» مقام ارشد سابق در گروه صدر گفت: «هیچ کشوری دوست ندارد نیروهایی داشته باشد که از ارتش رسمی‌اش قوی‌تر باشد.» او افزود که صدر تصمیم‌گیری درباره ماندن یا رفتن نیروهای آمریکایی را به دولت آینده واگذار کرده است.

ایالات متحده با خروج تمام نیروهای رزمی‌اش از عراق تا ۳۱ دسامبر موافقت کرده است؛ هرچند واشنگتن هم اکنون ماموریت نیروهای خود را رزمی نمی‌داند. بر اساس آن توافق، انتظار می‌رود تعداد نیروهای آمریکایی - حدود ۲ هزار نفر در عراق به دعوت بغداد- به همان میزان باقی بماند.

الاسدی که پیش‌تر به‌عنوان رئیس بلوک سیاسی «احرارِ» سابق مقتدی فعالیت می‌کرد، گفت: «این برچسب زدن یا طبقه‌بندی نیروها به‌عنوان مستشار و نه جنگجو است. این تصمیم باید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد و توسط پارلمان و دولت درباره آن تصمیم‌گیری شود.» الاسدی گفت: هیچ تغییری در ممنوعیت موجود بر سر ملاقات مقامات ارشد جنبش صدر با مقامات آمریکایی یا انگلیسی پیش‌بینی نمی‌شود. اگرچه مقتدی روزگاری به‌عنوان یک رهبر شیعه فرقه‌گرا تقسیم‌بندی می‌شد، اما در سال‌های اخیر تا حدودی دچار دگردیسی شده و به سنی‌ها، مسیحیان و دیگر اقلیت‌ها هم نزدیک شده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، در انتخابات قبلی، صدری‌ها به ائتلاف با احزاب کمونیست روی آورده بودند. در بعد خارجی هم به بهبود رابطه با عربستان و امارات روی آورده و این در حالی است که این دو کشور خصم سرسخت دولت شیعه بغداد محسوب می‌شوند.