جنگ خیابانی در بیروت عکس: AFP

«تامیلا وارشالومیدزده» و «عروه ابراهیم» در گزارش ۱۴ اکتبر در الجزیره نوشتند، نیروهای ارتش به خیابان‌ها آمده تا خشونت را مهار کنند. گفته شده است پس از ۵ ساعت تیراندازی شدید، اوضاع به آرامش میل کرد. درگیری‌ها پس از آن فوران کرد و به خشونت گرایید که تجمعی از سوی «حزب‌الله» و «امل» سازماندهی شد که خواستار کنار گذاشتن بازرس پرونده انفجار سال گذشته بیروت بود. صدها معترض در کاخ عدالت بیروت جمع شده و خواستار کنار گذاشتن قاضی «طارق بیطار» شدند و او را به تبعیض سیاسی متهم کردند. میشل عون، رئیس جمهور لبنان وعده داد کسانی را که مسوول خشونت بودند، بیابد و آنها را به دست عدالت بسپارد. او در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به جنگ داخلی ۱۵ساله که از ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به درازا کشید، گفت: «این وضعیت ما را به روزهایی برد که هرگز فراموش نمی‌شوند و هرگز تکرار نخواهند شد.»

«بن هوبارد» و «مارک سانتورا» هم در گزارش ۱۴ اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند، پنج‌شنبه لبنان عرصه درگیری میان گروه‌های مختلف بود. مردان مسلح که در حمایت از رهبرانشان شعار سر می‌دادند، پشت ماشین‌ها پناه گرفته و با نارنجک و مسلسل به رقبای خود آتش می‌گشودند. ساکنان هم وحشت‌زده در خانه‌های خود بودند و معلمان هم کودکان را به پناهگاه و زیرزمین‌های مدرسه بردند تا از اصابت گلوله به آنها جلوگیری کنند. این درگیری خشونت‌بار جدیدترین رخداد در این کشور مدیترانه‌ای است که در بحران سیاسی و اقتصادی غوطه می‌خورد. از اکتبر ۲۰۱۹ به بعد اعتراضات دوره‌ای به‌دلیل فساد و ناکارآمدی دولت برگزار می‌شود و از آن زمان وضعیت بدتر هم شده است. سقوط ارزش پول، کمبود سوخت و پاندمی کرونا اقتصاد از قبل ویران این کشور را بیش از گذشته ویران‌تر کرد و طبقه متوسط این کشور را هم به فقر کشاند. نخبگان سیاسی این کشور به جای یافتن راه‌حل، به خشونت و درگیری‌های فرقه‌ای روی آورده‌اند. انفجار آگوست سال گذشته در بیروت بیش از ۲۰۰ کشته و ده‌ها زخمی و ویرانی‌های گسترده به بار آورد. بسیاری دولت و فساد مقام‌های دولتی را علت این بحران انفجار عظیم اعلام کردند. همین مساله موجب انحلال دولت شد و بیش از یک سال طول کشید تا دولت جدید سر کار بیاید. این دولت جدید هم البته ماه گذشته قدرت را به‌دست گرفت. گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که سازمان‌دهنده تظاهرات روز پنج‌شنبه «حزب‌الله» و «امل» بودند. این دو گروه بر این باورند که این اولین نیروهای امنیتی دولتی بودند که به مردم‌آتش گشودند. این دو گروه شیعی افزودند که نیروهایی گمنام می‌کوشند «تا کشور را به خشونت عمدی سوق دهند.»

اکنون احزاب و نیروهای سیاسی لبنانی انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند. «سمیر جعجع» نیروهای شیعی را به گسترش تنش‌های فرقه‌ای متهم می‌کند؛ درحالی‌که گروه‌های شیعی انگشت اتهام را به نیروهای دولتی نشانه می‌روند. گزارشگران نیویورک‌تایمز می‌نویسند ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به برخی از مکان‌ها در جست‌وجوی یافتن تیرانداز حمله کرده و ۹ نفر از جمله یک سوری را دستگیر کرده‌اند.» نجیب میقاتی دیروز جمعه را «روز عزا» معرفی کرد و دستور داد که تمام ساختمان‌های دولتی و مدارس به مدت یک روز تعطیل باشند. به نوشته نیویورک‌تایمز، لبنان ۱۸ فرقه دارد که ستیز میان آنها می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود. اهل سنت، شیعیان و مسیحی‌ها بزرگ‌ترین گروه‌ها در لبنان هستند.

p04-03 copy