دو مجوز مالی برای طالبان

«آندره گاکچی» مدیر کنترل دارایی‌های دفتر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «خزانه‌داری متعهد به تسهیل جریان کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و دیگر فعالیت‌هایی است که از نیازهای اساسی انسانی‌شان حمایت می‌کند.» او افزود که واشنگتن به همکاری با نهادهای مالی، سازمان‌های مردم نهاد و دیگر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی ادامه می‌دهد تا جریان کالاهای کشاورزی، دارو و دیگر منابع ضروری زندگی جریان یابد؛ اما تحریم‌ها بر شبکه حقانی و طالبان و دیگر نهادها را حفظ خواهد کرد. افغانستان عضو اف‌ای‌تی‌اف نیست.سازمان ملل متحد پیش‌تر هشدار داده بود که ۱۸ میلیون شهروند افغانستان، تقریبا نیمی‌ از جمعیت این کشور، امسال به‌دلیل خشکسالی، به کمک‌های غذایی نیاز دارند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هفته پیش گفت: افغانستان در آستانه یک فاجعه انسانی است. گوترش تاکید کرد: تصمیم گرفته تا با طالبان برای کمک به مردم افغانستان وارد ارتباط شود. تحریم‌های ایالات متحده علیه طالبان، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی را از هرگونه دادوستد با این گروه، منع می‌کند. با این حال از زمان به قدرت رسیدن طالبان، واشنگتن برای تضمین ادامه جریان کمک‌های بشردوستانه، برای این تحریم‌ها معافیت قائل می‌شود.

طالبان ۱۵ آگوست و با ورود به ارگ ریاست‌جمهوری در کابل قدرت را در افغانستان به دست گرفت. این در حالی است که نیروهای آمریکایی و متحدانش هم خروجی پرشتاب از افغانستان داشتند. در هر حال، به نوشته الجزیره، دولت بایدن می‌گوید متعهد است که اقدامات بشردوستانه در افغانستان را مجاز سازد و به این کار ادامه خواهد داد؛ هرچند واشنگتن، طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی خاص قرار داده است و به این زودی‌ها این گروه از فهرست تحریم آمریکا خارج نخواهند شد. تحریم‌ها باعث شده تمام دارایی‌های طالبان در آمریکا مسدود شود و افزون بر این، آمریکایی‌ها هم از انجام هر نوع تعاملی با این گروه ممنوع هستند. پس از سقوط افغانستان به دست طالبان هم تمام دارایی‌های دولت افغانستان در آمریکا مسدود شد. اقدام آمریکا در روز جمعه شامل مجوزهای خاص شده و به سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد اجازه می‌دهد تا عوارض، هزینه‌ها و مجوزهای لازم برای کمک به مردم افغانستان را بپردازند.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری گفت که این مجوزها به سازمان‌های غیردولتی و موسسات مالی خارجی اجازه می‌دهد تا به ارائه کمک‌های بشردوستانه مانند تحویل غذا، سرپناه، دارو و خدمات پزشکی از جمله در زمینه کووید- ۱۹ بپردازند. این سخنگو افزود: «ما فشار تحریم‌ها بر رهبران طالبان یا محدودیت‌های قابل توجه بر دسترسی آنها به سیستم مالی بین‌المللی را کاهش نداده‌ایم.» روز ‌جمعه، افغان‌ها با تظاهرات در کابل خواستار آزادی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده شدند. الجزیره همچنین نوشت: ایالات متحده ۹ میلیارد دلار ذخایر خارجی افغانستان را که در نیویورک و بانک جهانی ذخیره شده بود، مسدود کرد و صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا نیز تامین مالی پروژه های خود در افغانستان را متوقف کردند. به گفته مقام‌ها، دولت موقت در کابل حتی نمی‌تواند هزینه های مورد نیاز برای آوردن بسته‌های غذایی از پاکستان را پرداخت کند. سازمان بهداشت جهانی، نمایندگان پزشکان بدون مرز افغانستان و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفتند که سیستم بهداشتی افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد و خواستار از سرگیری بودجه‌های مورد نیاز برای برنامه بهداشتی این کشور شدند.