هدف از این سیستم توسعه و معرفی نسل جدید سیستم جنگ هوایی است. نسل جدید سیستم تسلیحاتی یک پروژه جاه‌طلبانه در مقیاس بزرگ است و با معرفی آن، اصلی‌ترین سیستم تسلیحاتی کشورهای اروپایی فوق در حوزه هوایی خواهد شد. نسل جدید سیستم تسلیحاتی گامی بزرگ در صنایع تسلیحاتی آینده است. این سیستم، بر قابلیت‌های سیستم‌های تسلیحاتی یوروفایتر و رافائل به‌طور قابل توجهی برتری خواهد داشت.

 این سه کشور بودجه مورد نظر را به‌صورت مساوی تامین خواهند کرد و اولین پرواز نمایشی آن برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است. این سه کشور در ۱۷ مه گذشته اعلام کردند که برای این سیستم که شامل یک هواپیمای رزمی همراه با هواپیماهای بدون سرنشین است، توافق کرده‌اند. این توافق‌نامه در ۳۰ آگوست ۲۰۲۱ توسط فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه، آنگرت کرامپ کارنباور وزیر دفاع آلمان و اسپرانزا کاستلیرو لامازارس وزیر دفاع اسپانیا به امضا رسید. این سیستم بیش از اینکه یک هواپیمای رزمی نسل جدید باشد، یک «ابرسیستم» است که حول هواپیما با پهپادهای همراه با سایر امکانات نظامی درگیر در عملیات می‌چرخد.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه معتقد است: «این یک پروژه بلندپروازانه بین فرانسه و آلمان است که اسپانیا نیز به آن پیوسته است. این پروژه ما را قادر می‌سازد که با تهدید‌ها و چالش‌های نیمه دوم قرن بیست‌‌ویکم مواجه شویم و گویای اراده و خواست ما برای دفاع از اروپاست.» تعدادی از مدیران صنایع جنگی در پایتخت‌های اروپایی این درخواست را مطرح کرده‌اند که این پروژه با سرعت بیشتری پیش برده شود؛ چراکه خطر از دست دادن بازارهای جهانی در حضور رقبای قدرتمندی همچون آمریکا و حتی چین، وجود دارد. طبق این توافق‌نامه، این سه کشور حداکثر ۳میلیارد یورو بدون مالیات ( ۶/ ۳میلیارد با احتساب مالیات) برای مطالعات دقیق که به‌عنوان فاز ۱B شناخته می‌شود، به‌طور مساوی به اشتراک می‌گذارند. این دوره باید در بازه زمانی ۳۲ تا ۴۰ ماه به پایان برسد و به تعریف پرواز نمایشی هواپیمای تولیدشده و همچنین به کار نهایی فناوری مربوطه منجر شود. این طرح، مهم‌ترین برنامه همکاری اروپایی است که قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ جایگزین  Rafale و Eurofighter  جنگنده‌های آلمانی و اسپانیایی شود. این سیستم بیش از اینکه یک هواپیمای رزمی نسل جدید (NGF) باشد، یک «ابرسیستم» است که توانایی‌های هواپیما با پهپادهای همراه با سایر امکانات نظامی درگیر در عملیات را نشان می‌دهد.

اولین پروازهای نمایشی برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده‌اند. این پروازها به‌عنوان نمونه اولیه برای اثبات قابلیت اطمینان فناوری‌های در نظر گرفته شده است. این توافق‌نامه همچنین شامل «مرحله ۲» پروازهای نمایشی هواپیماهایی است که باید در سال ۲۰۲۷ پرواز کنند. حداکثر بودجه ۲/ ۴میلیارد یورو بدون مالیات یا ۰۴/ ۵ میلیارد یورو با احتساب مالیات در نظر گرفته شده است که بین سه کشور فوق تقسیم می‌شود. از زمان راه‌اندازی این طرح در سال ۲۰۱۷ تاکنون ۲۵۰میلیون یورو به این برنامه اختصاص داده شده است.

از سال ۲۰۱۷ اختلافات بر سر مسائل گوناگون از جمله به‌دلیل منافع بعضا متضاد صنایع نظامی خود و همچنین اختلاف نظر بین سه کشور در پیشبرد طرح تولید «سامانه نبرد هوایی آینده» مانع از دستیابی آلمان، فرانسه و اسپانیا به توافق نهایی برای پروژه مشترک هواپیمای جنگنده شده بود. پیش از این اختلافات بر سر حق مالکیت معنوی این هواپیما مانع از توافق کلی آلمان، فرانسه و اسپانیا شده بود. سه شرکت Dassault Aviation و Airbus و Indra در این پروژه مشارکت دارند. طرح «سامانه نبرد هوایی آینده» تنها بر روی نسل جدیدی از هواپیماهای جنگنده متمرکز نخواهد بود و قرار است «سامانه‌ای برای کنترل سامانه‌ها» باشد. بر این اساس مدل جدید هواپیماهای جنگنده ساخت اروپا قرار است برای ارتباط گیری و فعالیت با پهپادهای همراه طراحی شود. به این ترتیب این مدل جنگنده امکان مشارکت در عملیات بر فراز مناطق مجهز به سامانه‌های ضدهوایی با کارآیی بالا و مرتبط با یکدیگر را خواهد داشت.

مهم‌ترین طرح‌های مربوط به تولید نسل تازه هواپیماهای جنگی در اروپا، یعنی پروژه مشترک تولیدی فرانسه، آلمان و اسپانیا و پروژه مشترک بریتانیا، ایتالیا و سوئد، احتمالا در آینده یکی خواهند شد. مقامات وزارت دفاع فرانسه نیز پیش‌بینی می‌کنند که این دو طرح بزرگ اروپایی در نهایت با یکدیگر تلفیق خواهند شد. از دیدگاه پاریس، اگر روزی بتوان دو پروژه هواپیمای جنگی را که امروز در مقیاس اروپایی وجود دارد با هم جمع کنیم، چیز خوبی خواهد بود. هدف یکی از این دو پروژه که «تمپست» نام دارد و به‌طور مشترک از سوی رم، لندن و استکهلم هدایت می‌شود، تولید هواپیماهای شکاری نسل ششم در اروپاست.

اختصاص بودجه سه کشور باید به‌طور رسمی توسط سه کشور تصویب شود و مهم‌ترین آن توسط بوندستاگ آلمان است. آلمان هنوز به‌طور قطعی به پروژه نپیوسته و قرار است به‌زودی موضوع آن در بوندس‌تاگ، مجلس ملی این کشور برای تصمیم‌گیری مطرح شود. انتظار می‌رود که نمایندگان پارلمان آلمان (بوندستاگ) پیش از پایان دوره کنونی قانون‌گذاری اختصاص بودجه دولتی به این طرح را تصویب کنند.انتخابات پارلمانی آلمان روز ۲۶ سپتامبر (چهار مهر) برگزار خواهد شد و با تشکیل حکومت جدید، دوره صدر اعظمی آنگلا مرکل به پایان می‌رسد. در این انتخابات بیش از ۶ هزار نفر از ۴۷ حزب خود را نامزد کرده‌اند. در انتنخابات امسال تعداد واجدان شرایط رای‌دهی به ۴/ ۶۰ میلیون نفر می‌رسد که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ درست یک میلیون نفر کمتر است. تنها احزابی می‌توانند کرسی پارلمانی را کسب کنند که حداقل ۵درصد آرای مجموع را در سطح فدرال کسب کنند.