او گفت: «مردم از من خواستند این لایحه را ارائه کنم و دومای دولتی و مجلس نمایندگان روسیه که تحت سلطه وفاداران پوتین است، آن را در مارس ۲۰۲۰ تصویب کرد.» این در حالی است که این قانون با مخالفانی از جمله آلکسی ناوالنی مهره برجسته اپوزیسیون روبه‌رو شده است و این جنگجوی صلیبی ضد فساد گفته است که این قانون مورد تایید ما نیست و تنها کلمات مقبول در این قانون باطل بودن ریاست‌جمهوری پوتین بوده است. اما پوتین هنوز در اندیشه «دوره اول!» یا از نظر فنی پنجمین دوره است. او در دسامبر ۲۰۲۰ گفت: «من هنوز تصمیم نگرفته‌ام که در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم یا نه؟» او در آغاز ریاست‌جمهوری خود، تصویری از یک ورزشکار غیر الکلی و بیرون از خانه را ارائه داد که در ورزش جودو فعالیت می‌کرد، گاهی اوقات با دلفین‌ها شنا می‌کرد و اسب‌سواری قهاری بود و برخی اوقات بدن لخت ورزشی خود را نشان دوربین‌ها می‌داد. اما در ۷ اکتبر، او ۶۹ ساله می‌شود و بسیاری با حیرت می‌پرسند که چه کسی و چه زمانی جانشین او خواهد شد؟ ناظران طرفدار کرملین حتی از ذکر جانشینان احتمالی وی از میان اعضای کابینه فعلی خودداری می‌کنند. الکسی موخین، تحلیلگر و رئیس مرکز اطلاعات سیاسی که یک اتاق فکر در مسکو است، به الجزیره می‌گوید: « البته من درباره آنها در اسناد طبقه‌بندی‌شده می‌نویسم و بسیاری نیز چنین می‌کنند؛ اما نام بردن از آنها به‌صورت عمومی به معنای پرداخت هزینه است.» وی تاکید می‌کند که لیست جانشینان احتمالی کرملین پس از بازنشستگی یا مرگ پوتین علنی می شود. او می‌افزاید: «این فقط درباره پوتین نیست، درباره افرادی است که علاقه‌مند هستند لیست این اسامی را تا ساعت صفر- زمان مرگ یا کنار رفتن پوتین- محفوظ نگه دارند.»

به گفته سرگئی بیزیوکین، یکی از فعالان اپوزیسیون که در سال ۲۰۱۹ پس از تلاش برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری روسیه مجبور به ترک این کشور شد؛ پوتین بدگمان و رازدار است. حتی اگر شخصی را به‌عنوان جانشین انتخاب کند، اسم او را زودتر فاش نمی‌کند. بیزیوکین می‌گوید: «اگرچه من شک ندارم که او تا زمانی که زنده است قدرت را رها نمی‌کند و دیکتاتورها به ندرت به اتفاقات بعدی اهمیت می‌دهند» با این حال برخی روی کاغذهای شرط‌بندی خود نام شرط سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور را نوشته‌اند که قدیمی‌ترین عضو کابینه و دومین سیاستمدار محبوب روسیه پس از پوتین است.

شویگو مردی از تضادهای حیرت‌انگیز است. نام اصلی او اگرچه روسی است، اما او اهل تووا، استان فقیرنشین بوداییان ترک زبان است که با شمال غربی چین همسایه است و برخی از بالاترین آمار قتل و خودکشی روسیه را دارد. برخی از روشنفکران تووانی حتی او را ژنرال مغولی می‌دانند که ارتش وی هشت قرن پیش روسیه و اوکراین کنونی را ویران کرد.

شویگو کار خود را در اوایل دهه ۱۹۹۰ به‌عنوان رئیس وزارت امور اضطراری آغاز و آن را به یک ساختار نظامی بسیار موثر تبدیل کرد و سال‌ها قبل از پوتین در صدر همه نمودارهای سیاسی قرار داشت. شویگو که تا زمان تصدی وزارت دفاع در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان یک دموکرات‌لیبرال شناخته می‌شد، رهبری بزرگ‌ترین پیشرفت‌های کرملین، از جمله الحاق کریمه و نجات دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را بر عهده داشت. در آستانه انتخابات مجلس که در ۱۹ سپتامبر برگزار می‌شود، حالا او همنشین پوسترهای پوتین است و این دو در کنار همدیگر دیده می‌شوند. شویگوی ۶۶ساله اغلب در برنامه‌های تلویزیونی در ماهیگیری و شکار با پوتین دیده می‌شود که برخی آن را به‌عنوان نشانه‌های آشکار از جانشینی وی برای پوتین می‌خوانند. نیکولای میتروخین، محقق دانشگاه برمن آلمان به الجزیره می‌گوید: «در حال حاضر بسیار بیشتر از دیگران او از شانس جدی برخوردار است.»