دو همسایه که به یک اتحادیه که فقط محدود به این دو کشور است، پیوسته اند، توافق کرده‌اند که در سیاست اقتصادی هماهنگی بیشتری ایجاد کنند؛ اما صحبتی از واحد پولی مشترک نکردند. در این راستا، روسیه قصد دارد تا با تخفیفات بیشتر تا پایان سال آینده میلادی گاز طبیعی در اختیار بلاروس قرار دهد و برخی بازارهای ترکیبی ایجاد کند. پوتین همچنین گفت که روسیه تا پایان سال آینده ۶۳۰میلیون دلار دیگر به بلاروس وام می دهد. مذاکرات ادغام بازار دو کشور از سه سال پیش آغاز شد، اما در پی بی‌میلی بلاروس به اجرای توافق‌نامه‌های موجود از جمله واحد پولی و دیگر سازوکارهای مشترک بر اساس شرایطی که کرملین خواستار آن بود، متوقف شده بود. اما لوکاشنکو در واکنش به سرکوب وحشیانه اش علیه معترضان مخالف از زمان انتخابات ریاست جمهوری در آگوست سال گذشته و در پی تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، از مسکو درخواست حمایت مالی بیشتری کرده است. این ششمین سفر لوکاشنکو به روسیه برای مذاکره با پوتین از آن زمان است. توافقاتی که پنج‌شنبه به‌دست آمد، قرار است تا پایان سال توسط مقامات نهایی شود.

دو رهبر همچنین درباره همکاری های دفاعی و امنیتی بیشتر صحبت کردند؛ اما جزئیاتی ارائه نکردند. اما گفته می شود روسیه با استقرار جنگنده‌های Su-۳۰SM برای گشت-زنی مشترک در حریم هوایی در امتداد مرزهای خود، حضور نظامی اش را در بلاروس افزایش می دهد. به اذعان وزارت دفاع روسیه، در مینسک، نیروهای موشکی ضدهوایی روز پنج‌شنبه ماموریت های مشترک خود را در امتداد مرز غربی بلاروس که با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همسایه است، آغاز کردند.

رهبران از مانورهای جنگی مشترک زاپاد-۲۰۲۱ که از روز پنج‌شنبه آغاز شد، حمایت کردند. به گزارش ریانووستی روسیه، این مانورها در روسیه و بلاروس انجام می-شود و ۲۰۰ هزار سرباز و صدها هواپیما، خودروهای زرهی و ناوهای جنگی در آن شرکت خواهند کرد.

درحالی‌که بلاروس تاکنون با درخواست میزبانی پایگاه روسی در خاک خود مخالفت کرده است، این رزمایش ها در شرایط تنش شدید در منطقه انجام می شود. لهستان هفته گذشته پس از متهم شدن بلاروس به استفاده از پناه‌جویان به‌عنوان سلاح به‌دلیل افزایش تردد در مرزهای مهاجران خود از عراق و افغانستان، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. متحدان ناتو، لتونی و لیتوانی، درباره ورود مهاجران به کشورهای اتحادیه اروپا از طریق بلاروس در شرایط مشابهی قرار دارند.

پوتین که لوکاشنکو را تحت حمایت خود گرفته، به روس ها دستور داده است تا با حمایت از بلاروس، تلاش های غربی ها در راستای فشار بر رئیس جمهوری بلاروس بلااثر کند؛ لوکاشنکویی که از سال ۱۹۹۴ در قدرت بوده و همواره زیر بیرق حمایت پوتین قرار داشته است. روز پنج‌شنبه هم پوتین گفت که روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ گاز خود را با قیمت ۵۰/ ۱۲۸دلار در هزار متر مکعب ادامه خواهد داد که بسیار کمتر از قیمت فعلی اروپا در حدود ۶۵۰دلار است. پوتین گفت: «ما مدت‌ها با هم بحث کردیم. شرکای بلاروسی مذاکره کنندگان سرسختی هستند.» وی جزئیاتی درباره نحوه ادغام با اقتصاد متمرکز و تحت کنترل دولتی بلاروس ارائه نکرد. لوکاشنکو گفت: «هنوز همه گره‌های روابط ما باز نشده است.» لوکاشنکو تصریح کرد: «اگر مردم ما بخواهند یکپارچگی سیاسی بیشتر در دسترس است.»