جو بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت باراک اوباما، شخص برجسته در امور اوکراین بود و اگرچه اغلب از فساد بومی در آن کشور گله داشت و ناامید بود، اما از مبارزه این کشور برای مستقل ماندن از روسیه به‌شدت حمایت می‌کرد. به همین جهت تحلیلگران به‌طور گسترده از او انتظار دارند که از زلنسکی حمایت کند. یکی دیگر از اعضای هیات اوکراینی در این‌باره گفت: انتظار می‌رود رهبر اوکراین نه تنها بر ارزش حمایت آمریکا از اوکراین، بلکه بر مشارکت کشورش در امنیت اروپا برای مهار روسیه تاکید کند. اندرو مک، مشاور ولادیمیر زلنسکی، در مصاحبه‌ای تلفنی از واشنگتن گفت: «به نظر می‌رسد که وضعیت افغانستان نشان‌دهنده تغییر مجدد تعهدات جهانی ایالات متحده است و زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌خواهد درباره موقعیت اوکراین از بایدن مطمئن شود.» خروج آشفته از کشورهایی مانند تایوان و آلمان و واحدهای ضدتروریسم در عراق و خالی کردن پشت شبه‌نظامیان کرد در شرق سوریه، جایی که نیروهای آمریکایی در حال حاضر در آنجا حضور دارند، اما تعهد بلندمدتی نداده‌اند، باعث نگرانی شده است.

اوکراین خود را یک شریک امنیتی برای آمریکا می‌داند؛ ولی در عین حال هیچ سرباز آمریکایی در کنار ارتش اوکراین با جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق این کشور نمی‌جنگد. کمک‌های مالی ایالات متحده هم برای ارتش اوکراین بسیار کمتر از آن چیزی است که به افغانستان ارائه شده است. تیموفی میلوانوف، مشاور رئیس دفتر زلنسکی می‌گوید: «ما با افغانستان بسیار متفاوت هستیم و می‌خواهیم بر این امر تاکید کنیم.» او می‌افزاید: « ما یک کشور مستقل هستیم، نه یک دولت شکست‌خورده و ارتش ما توانسته در مقابل روس‌ها مقاومت کند و همچون ارتش افغانستان نیست که در برابر طالبان سپر انداخته باشد.»

میلوانوف تصریح می‌کند که اوکراین به هیچ وجه به تعهد آمریکا نسبت به خودش شک نمی‌کند. او ادامه می‌دهد: «ما در موقعیتی نیستیم که چیزی بخواهیم. اما خواهیم گفت این کاری است که ما می‌توانیم با هم انجام دهیم. بیایید آن را انجام دهیم.» این در حالی است که رهبران اوکراین ماه‌ها از واکنش ملایم بایدن نگران بودند؛ درحالی‌که اوضاع در شرق اروپا در حال وخیم شدن بود. بهار گذشته، روسیه تانک‌ها و هزاران سرباز را در مرزهای اوکراین مستقر کرد؛ اما مدعی شده بود برای تمرینات نظامی در آن منطقه حضور دارد. همچنین در فصل بهار دولت بایدن در برابر دولت آلمان برای احداث خط لوله گاز نورد استریم ۲ موافقت کرد و با تکمیل این خط لوله دولت اوکراین دور زده می‌شود و این به معنای بحران انرژی در این کشور است.

در کمتر از دو هفته دیگر هم، انتظار می‌رود روسیه و بلاروس پیمانی را درباره ادغام نزدیک‌تر امضا کنند که می‌تواند نیروهای روسی را در مرزهای شمال غربی اوکراین مستقر کند. اگر این اتفاق بیفتد، اوکراین در مرزهای خودش در محاصره روسیه قرار می‌گیرد، از شمال از سمت بلاروس تا خود روسیه، از جنوب از سمت کریمه اشغال شده و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و همچنین از منطقه ترانس‌نیستریا در شرق مولداوی.با این حال برخی از تحلیلگران می‌گویند با اینکه آمریکا بحران این منطقه را دست‌کم گرفته است، اما این‌گونه هم نیست که مانند افغانستان آنجا را به حال خود رها کند.