جاده جدید امپراتور

چین بدون هیچ ترس و واهمه‌ای مشتاق گسترش هر چه بیشتر نقش و نفوذ خود است. هدف چینی‌ها تبدیل پیرائوس به بزرگ‌ترین بندر کانتینری در مدیترانه تا سال ۲۰۲۰ است و هم اکنون پس از بندر والنسیای اسپانیا، جایگاه دوم را دارد.در اکتبر ۲۰۱۹، دولت یونان طرح جامع COSCO برای تبدیل انبارهای قدیمی به

هتل های لوکس را با افزودن امکانات ذخیره‌سازی و لجستیکی تا حدودی تصویب کرد و یک مرکز خدمات پایانه‌های مسافری را با فروشگاه های بدون عوارض گمرکی ساخت. COSCO همچنین خواهان سرمایه‌گذاری مضاعف ۳۰۰میلیون دلاری برای ساخت چهارمین ترمینال کانتینری است. پیرائوس به‌عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های چین همچنین محدودیت‌های استفاده از زیرساخت‌های خارجی را به‌طور اعم و بنادر را به‌طور اخص برای ارتقای حسن نیت نشان می‌دهد. گاهی موفقیت‌های تجاری با احساسات عمومی در تضاد است؛ به‌ویژه زمانی که بهره‌وری بیشتر به معنای کارگران کمتر است. گشت و گذار در این بندر مدرن همچون مشاهده یک سمفونی مکانیزه غول پیکر است: در آنجا حرکات آرام و هماهنگی وجود دارد با افرادی بسیار اندک. پیرائوس ترمینال‌های کانتینری خود را به‌صورت نیمه‌خودکار اداره می‌کند که مسوولان این بندر دلایل این کار را براساس ایمنی توجیه می‌کنند؛ اما از مزیت استخدام کارگران بیشتر هم برخوردار است. رهبری این بندر در سطوح بالا تا حدی زیادی چینی هستند؛ اما در عوض، کارگران تا حد زیادی یونانی هستند. تنش میان بهره‌وری و اشتغال مختص پروژه‌های زیرساختی خارجی نیست؛ اما مالکان خارجی هدفی آسان برای اعتراضات عمومی هستند. پکن می‌تواند در انظار مردم بازنده شود حتی اگر پروژه‌هایش با موفقیت مواجه شود. شهروندان یونانی، مانند بسیاری دیگر، دیدگاه‌های متناقضی درباره چین دارند. از یکسو، اکثریت یونانی‌ها، چین را به مثابه شریک اقتصادی می نگرند و از این جهت نگاه مثبتی به این کشور دارند. از سوی دیگر، آنها به‌طور کلی ظهور چین را امری منفی برای اتحادیه اروپا می‌بینند. آنچه بر پیچیدگی امور می‌افزاید، نفرت در میان یونانی‌ها درباره گزینه‌ای است که آنها با آن روبه‌رو هستند. پس از الزام یونان به فروش دارایی‌های دولتی‌اش، مقام‌های اتحادیه اروپا درباره سرمایه‌گذاری روزافزون چین در این کشور ابراز نگرانی کردند. این دوگانگی به سیاستمداران محلی ابزار و مهمات لازمی را که برای مانع تراشی در برابر گسترش بندر نیاز دارند، می‌دهد. شورای باستان‌شناسی مرکزی یونان بخش‌های وسیعی از پیرائوس را در آوریل ۲۰۱۹ به‌عنوان میراث فرهنگی تعیین و تهدید کرد که به‌دلیل سفت و سخت بودن حفاظت‌های باستان‌شناختی یونان، مانع ساخت‌و‌سازبیشتر در بندر خواهد شد. این تهدیدات احتمالا موجب تعدیلات و اصلاحات جزئی خواهد شد. سیاستمداران از ایستادگی علنی در برابر چین بهره می‌برند و دوست دارند به‌عنوان حافظان میراث و فرهنگ یونان شناخته شوند. در این فرآیند، آنها ممکن است چین را به افزایش سرمایه‌گذاری وادارند تا پذیرش آنها را به‌دست آورد.

 در پشت بالکان

خواه راه آهن بلگراد- بوداپست به پیرائوس برسد یا نه، اما این راه آهن به پروژه‌ای مهم برای مشارکت و حضور منطقه‌ای چین تبدیل شده است. از سال ۲۰۱۲ به این سو، هر سال ۱۶ رئیس دولت از اروپای شرقی و مرکزی (از جمله ۱۱ عضو اتحادیه اروپا و ۵ عضو غیراتحادیه اروپا) گرد چین جمع می‌شوند. این گروه که «۱+۱۶» نامیده شده است، آن‌قدر توسعه یافت که در سال ۲۰۱۹ شامل یونان هم شد. این گروه منطقه‌ای تا حدودی بزرگ‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

p04 (2)