حکومت نظامی در 34 استان افغانستان

«احمد ضیا ضیا»، سخنگوی معاون وزیر کشور، در یک بیانیه صوتی به خبرنگاران گفت این اقدام در فاصله ۱۰ شب تا ۴ صبح اعمال می‌شود. «جیمز بِی»، گزارشگر الجزیره در گزارش ۲۴ جولای که از کابل مخابره می‌کرد نوشت: «برای سال‌ها کاملا روشن بوده است که در بخش‌های مورد مناقشه افغانستان، دولت ممکن است کنترل جاهایی را در طول روز در دست داشته باشد اما شب هنگام این طالبان هستند که کنترل اوضاع را در دست می‌گیرند.»

«فهیم سادات»، رئیس دپارتمان روابط بین‌الملل در دانشگاه کاردان، به الجزیره گفت «دولت خواهان تحت نظر گرفتن یا محدود کردن تحرکات از یک منطقه به منطقه دیگر است.» او می افزاید: «این ممنوعیت عبور و مرور این پیام را به مراکز بزرگ شهری مخابره می‌کند که جنگ به پشت دروازه‌هایتان آمده است و آن بخش‌های جامعه که خود را مدافع دولت می‌پندارند باید بیدار شوند و به هر شکلی که می‌توانند کمک کنند.» از سوی دیگر، «وحیده شاهکار»، سخنگوی استاندار پروان، گفت مردم پروان تا کنون به اخباری از این دست واکنش نشان نداده‌اند اما این سیاست قرار است در شمال استان به اجرا در‌آید. او گفت:«تا کنون ما خوشبخت بوده‌ایم. پروان از نظر امنیتی بسیار بهتر از جاهای دیگر است اما ما این سیاست را دنبال می‌کنیم تا امنیت بیشتر افغانستان را تضمین کنیم.»

«بشیر احمد واقف»، روزنامه‌نگار در شهر قندوز، هم گفت مردم در این استان چنین اخباری را نادیده می‌گیرند. او می‌گوید: «این نه مثبت است نه منفی. ما همگی آن را از رادیو شنیدیم و در بیانیه‌های دولتی خواندیم.» واقف می‌افزاید اما با توجه به وضعیت امنیتی در شهر – که او آن را «محاصره شده از چهار طرف» می‌نامد- احتمال دارد مردم با اقدامات مربوط به منع عبور و مرور مخالفتی نداشته باشند. او می‌افزاید:«محتمل است که دولت بخواهد عملیاتی را در شب انجام دهد و یک راه برای تضمین امنیت مردم این است که اطمینان یابد آنها در داخل خانه‌های خود هستند.» طالبان از یکم می به این سو به سرعت قلمروهایی را تسخیر کرده وکنترل گذرگاه‌های استراتژیک مرزی را هم به دست گرفته است. عقب‌نشینی آمریکا و ناتو تا ۹۵ درصد کامل شده و قرار است تا هفته‌های پیش رو به اتمام برسد. روز چهارشنبه ۳۰ تیر ژنرال مارک میلی اعلام کرد طالبان دست برتر دارد و تقریبا کنترل نیمی از کشور را به دست گرفته و می‌کوشد تا ارتباط مراکز استان‌ها با دولت «غرب‌گرای» کابل را قطع کند. («دنیای اقتصاد» در دو گزارش با عنوان «طالبان هدف بمباران آمریکایی‌ها» در ۳ مرداد و «طالبان به دنبال تسخیر کامل افغانستان» در ۲ مرداد به این مساله پرداخته بود).

با این حال، آمریکا، آلمان و کشورهای دیگر از طالبان خواسته‌اند حملات خود را خاتمه دهند. طالبان اصرار دارد که هیچ صلحی در کشور برقرار نخواهد شد مگر اینکه دولت جدیدی بر اساس مذاکره با این گروه در کابل برقرار شود و اشرف غنی هم کنار گذاشته شود. در همین رابطه، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، به آسوشیتدپرس گفت: «می‌خواهم روشن کنم که ما به انحصار قدرت باور نداریم زیرا در گذشته هیچ دولتی نتوانسته قدرت را به انحصار خود در آورد و هیچ دولتی در این کار موفق نبوده است.» او افزود: «ما بر این مساله تاکید داریم.» غنی هم می‌گوید در قدرت خواهد ماند تا زمانی که انتخابات جدید برگزار شود و سرنوشت دولت تعیین شود. بایدن هم روز جمعه ۱۰۰ میلیون دلار کمک اضطراری به افغانستان داد.