حمله تروریستی در کانادا

بر اساس گزارش پلیس، متهم هیچ پیشینه کیفری ندارد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پس از این اتفاق در توییتی نوشته از این حمله، «وحشت‌زده» شده است. او همچنین در پارلمان کانادا طی اظهاراتی بر وجود نژادپرستی و اسلام‌هراسی در جامعه کانادا تاکید کرد و منکران آن را در برابر این پرسش قرار داد که «با مشاهده چنین خشونتی چطور می‌توانید بگویید اسلام‌هراسی (در کانادا) وجود ندارد؟» ترودو روز سه‌شنبه هشتم ژوئن (۱۸ خرداد)، اسامی قربانیان این حمله را که پلیس آن را «ناشی از نفرت» خوانده و اتهام تروریستی علیه عامل آن طرح کرده است اعلام کرد:«مدیحه سلمان ۴۴ ساله، همسر او سلمان افضل ۴۶ ساله و دختر ۱۵ ساله آنها یمنا افضل و مادر بزرگ ۷۴ ساله این خانواده.» پلیس اعلام کرد مهاجم «ناتانیال ولتمن» ۲۰ ساله و اهل شهر لندن در استان انتاریو است که احتمالا با اتهام تروریستی روبه‌رو خواهد شد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که روز سه‌شنبه در اتاوا و در پارلمان این کشور حاضر شده بود گفت: «می‌خواهم از کسانی که می‌گویند نژادپرستی و تنفر در این کشور وجود ندارد بپرسم چطور این خشونت و آن کودکی که در بیمارستان است را توضیح می‌دهند؟ چطور می‌توانیم در چشم خانواده‌ها نگاه کنیم و بگوییم اسلام‌هراسی وجود خارجی ندارد؟ آن زن مسلمان سیاه‌پوستی که هر لحظه در ایستگاه اتوبوس به اطراف خود می‌نگرد که مبادا کسی حجاب از سر او بکشد، به شما خواهد گفت اسلام‌هراسی وجود دارد.نگرانی‌هایی از این دست همیشه همراه مسلمانان کانادایی است.» روز سه‌شنبه مراسم ترحیمی برای قربانیان این حمله در مسجد شهر لندن انتاریو برگزار شد. همسایگان قربانیان به رسانه‌ها گفتند اعضای خانواده افضل بسیار «مومن» و متعهد به اعتقادات مذهبی خود بودند و در میان جامعه مسلمانان لندن هم بسیار فعالیت داشتند.

سرشماری سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد شهر لندن در کانادا که در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی تورنتو قرار گرفته، به لحاظ جمعیتی بافتی متنوع دارد. در این شهر از هر پنج نفر یک نفر در خارج متولد شده و شهروندان عرب‌تبار بزرگ‌ترین اقلیت این شهر را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد حمله مرگبار اخیر، پس از حمله سال ۲۰۱۷ به یک مسجد در شهر کبک سیتی کانادا، بدترین حملات از این دست باشد. در حمله به مسجد شهر کبک شش نمازگزار کشته ‌شدند. متهم آن پرونده به حبس ابد محکوم شد. قتل عمد در کانادا به طور طبیعی برای قاتل حبس ابد بدون اجازه درخواست عفو برای ۲۵ سال را به همراه می‌آورد. باتوجه به پاکستانی‌تبار بودن این خانواده کانادایی، عِمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز این اتفاق را محکوم کرده و خواستار مقابله با «اسلام‌هراسی» از سوی جامعه جهانی شده است.

در هر حال، یمنا افضل، ۱۵ ساله که پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه آموزش‌های اسلامی وارد دبیرستان محله اوکریج شده بود بنا داشت سفیر دانش‌آموزان مسلمان شود. مادر یمنا به تازگی در رشته مهندسی عمران و محیط‌زیست از دانشگاه وسترن فارغ‌التحصیل شده بود و آن طور که در صفحه خود در شبکه اجتماعی-حرفه‌ای لینکدین نوشته بود بنا داشت در زمینه مشکلات ژئو-اقلیمی کار کند.