نتانیاهو بر اقتصاد پیشرفته و شکوفا و یکی از بهترین کمپین‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ در جهان نظارت کرده است. او با بسیاری از کشورهای عرب صلح برقرار کرده و صرف‌نظر از جنگ اخیر غزه، اسرائیل را امن نگاه داشته است. بسیاری از سیاست‌های او حتی توسط سیاستمداران مخالفش که در صدد بیرون راندنش هستند، پذیرفته شده هستند.

با این وجود نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات تفرقه‌افکنی می‌کند و مخلوطی از ملی‌گرایی، میهن‌شیفتگی و تنفر از نخبگان را نیز اشاعه می‌دهد. او حتی پس از متهم شدن به فساد همچنان به قدرت چسبید و زمانی که مورد تهدید قرار گرفت هر کس که سر راهش قرار داشت را به شدت مورد حمله‌های انتقادی قرار داد؛ به گفته او مطبوعات، دادگستری و پلیس همگی بخشی از برنامه برخورد با تفکرات مخالف هستند که هدفشان پایین کشیدن اوست.

اگر او در قدرت باقی بماند، جمعی از رای‌دهندگان وامانده و خسته را برای پنجمین بار از سال ۲۰۱۹ به پای صندوق‌های رای می‌کشاند و اگر برود، می‌تواند به ترمیم سیاست اسرائیل کمک کند. درست است، حزب لیکود هنوز در پارلمان اسرائیل بیشترین کرسی‌ها را در اختیار دارد و ریشه ملی‌گرایانه و مذهبی او همچنان یک قدرت انتخاباتی محسوب می‌شود، ولی نتانیاهو یک عوام‌فریب بااستعداد، سخنور و به همان اندازه بی‌رحم بوده است. گرچه او در صحنه باقی خواهد ماند، برکناری اش از پست کلیدی اندکی از سمی بودن روحیه سیاسی در اسرائیل خواهد کاست. به‌علاوه، تعقیب قضایی و توبیخ سیاسی او ثابت می‌کند که نهادهای اسرائیل در برابر حملات او محکم ایستادگی کرده‌اند.

گرچه نتانیاهو ضعف‌های اسرائیل را نمایان کرده است، دولت بعدی باید آنها را برطرف کند. ولی از آنجا که مسائل زیادی وجود دارد که احزاب حاضر در ائتلاف روی آنها اتفاق نظر ندارند، این کار آسانی نخواهد بود. بنت که احتمالا نخست‌وزیر خواهد شد، به طور خردمندانه‌ای انتظارات را پایین نگه داشته است؛ او می‌گوید «ما به جای بحث درباره چیزهای ناممکن، بر کارهایی که می‌توانند انجام شوند تمرکز خواهیم کرد.» از آنجا که اسرائیل در دو سال گذشته بودجه‌ای نداشته است این مساله در اولویت قرار دارد. تیم جدید باید روی حکمرانی نیز تمرکز کنند و روزنه‌هایی را که به فردی که تحت اتهام قرار دارد اجازه می‌دهند به عنوان نخست‌وزیر ایفای نقش کند را مسدود کنند.

قدم‌های دیگر می‌توانند شامل سیاست‌زدایی از پلیس باشد که تاکتیک‌های تهاجمی‌اش به ایجاد شورش‌ها در داخل اسرائیل دامن می‌زند و در نهایت به پرتاب موشک توسط فلسطینیان از غزه به سوی اسرائیل منجر شد. تقسیم کردن کار مدعی‌العموم نیز ایده خوبی است، به‌طوری‌که یک نفر در عین حال هم دادستان کل نباشد و هم بتواند به دولت مشاوره حقوقی بدهد. برخی مواقع نیز لازم است گفت‌وگوهایی درباره دیوان عالی صورت گیرد، که قدرت زیاد و در عین حال پاسخگویی اندکی دارد.  اصلاحات دشوار خواهند بود؛ ولی برخورد با هر کدام از این مشکلات در زمان نتانیاهو که از سیستم حقوق به عنوان نماد ترس و وحشت استفاده می‌کند، غیرممکن است. تکیه بیش از اندازه او به سنت به این معنی است که ازدواج مدنی (غیرمذهبی) همچنان غیرقانونی خواهد بود و خدمات عمومی در روزهای سبث (روزهای تعطیل مذهبی) ارائه نمی‌شوند، با وجودی که بیشتر اسرائیلی‌ها طرفدار آزادسازی چنین مواردی هستند. یک حزب عرب نیز در ائتلاف جدید حضور دارد، ولی احتمالا پیشرفت‌های اندکی با فلسطینی‌ها صورت خواهد گرفت. با این وجود، هنوز هم می‌توان قدم‌های کوچکی چون افزایش بودجه بخش‌های عربی اسرائیل و کاهش رنج و مشکلات در سرزمین‌های اشغالی و غزه برداشت. به گفته بنت «همه باید واقعیت پیدا کردن برخی از رویاهایشان را به تاخیر بیندازند.»