اعتراضات روز شنبه که توسط احزاب سیاسی جناح چپ، اتحادیه‌ها و انجمن‌های دانشجویی سازماندهی شده بودند، در شهرهای «برازیلیا»، پایتخت برزیل و ریودوژانیرو به صورت صلح‌آمیز برگزار شدند اما در شهر رسیفی، واقع در شمال کشور پلیس به طرف معترضان گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرد.

در سائو پائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل هزاران تن از مردم که ماسک به صورت داشتند، یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های این شهر را مسدود کردند و روی یک بالن بزرگ تصویر بولسونارو به‌عنوان یک خون‌آشام ترسیم شده بود. محبوبیت ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرای برزیل، به دلیل رویکرد و عملکردش در همه‌گیری کرونا به شدت کاهش یافته است. آمار رسمی در برزیل حاکی از مرگ ۴۶۰ هزار نفر بر اثر کروناست؛ دومین کشور جهان بعد از آمریکا. از نظر ابتلا، برزیل بعد از آمریکا و هند، در دنیا سوم است؛ با ۱۶ میلیون ابتلا. این اعتراض‌‌ها فشار بیشتری بر دولت بولسونارو خواهد آورد، درحالی‌که سنای برزیل تحقیق درباره عملکرد دولت در مقابله با کرونا و دلایل کندی واکسیناسیون را شروع کرده است. احزاب مخالف، اتحادیه‌ها و سندیکاها و فعالان اجتماعی بولسونارو را به کوتاهی و قصور در برنامه واکسیناسیون و نادیده گرفتن عواقب آن متهم می‌کنند.

ژائیر بولسونارو از ابتدای همه‌گیری کرونا، از مخالفان محدودیت و تعطیلی‌ها بود و زیان اقتصادی آن را بیش از خود بیماری می‌دانست. با وجود آمار بالا، او حتی از اقدام‌های شهرداری‌ها و دولت‌های محلی برای مقابله با همه‌گیری انتقاد می‌کرد و از برزیلی‌ها خواسته بود از «غر زدن و شکایت» در مورد کرونا خودداری کنند.

همزمان مدیر موسسه معتبر بوتانتان، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات دارویی و ایمونولوژی در آمریکای لاتین، به کمیته تحقیق و تفحص سنا گفت عملکرد بولسونارو سبب تاخیر در آغاز برنامه واکسیناسیون در برزیل بوده است. این موسسه تابستان پارسال پیشنهاد داده بود ۱۰۰ میلیون دُز واکسن کروناواک، در اختیار دولت برزیل قرار دهد. این واکسن را خود این موسسه تحت لیسانس شرکت سینوواک چین می‌سازد. طبق این پیشنهاد، پنج میلیون دُز اوایل دسامبر (اوایل آذر ۱۳۹۹) آماده تحویل بودند. به گفته دیماش کواش مدیر این موسسه، بولسونارو پاسخ داده بود هرگز با خریدن واکسن چینی موافقت نخواهد کرد. برزیل تاکنون فقط ۴۶ میلیون دُز واکسن تهیه کرده است و فقط ۱۰ درصد بزرگسالان دو نوبت واکسن را زده‌اند. یکی از مدیران شرکت فایزر هم به کمیته تحقیق سنا گفت دولت بولسونارو به پیشنهاد این کارخانه برای تحویل یک و نیم میلیون دُز واکسن کرونا در دسامبر، هیچ پاسخی نداده است. در این شرایط اعتراضات در برزیل در شرایطی صورت گرفت که خطر ابتلای این بیماری در تجمعات وجود دارد. مونیکا یاناکیو از الجزیره در گزارشی از ریو گفت که بسیاری از تظاهرات‌کنندگان به‌رغم نگرانی‌های قبلی در مورد برگزاری اعتراضات گسترده مردمی در دوران پاندمی، در تجمعات حضور پیدا کرده بودند. یاناکیو با بیان اینکه احزاب چپ و سازمان‌های جامعه مدنی نیز در آنجا حضور داشتند گفت: «شرایط وخیم کرونا در برزیل به جایی رسیده است که اکنون آنها می‌گویند ما واقعا باید بیرون بیاییم تا نشان دهیم مخالفت‌ها با دولت بولسونارو بالاست.»