روز دوشنبه جنت یلن، وزیر خزانه‌داری گفت وی حامی مالیات اندک برای شرکت‌های چندملیتی است و گفت برای او فرقی ندارد این شرکت‌ها در کجا واقع شده‌اند. او بر این باور است که چنین طرحی ممکن است این شرکت‌ها را راغب به فعالیت در نقاطی کند که به آنها پیشنهاد مالیات کمتر بدهند و آنها نیز منافع موجود را به آن کشورها سرازیر کنند. او تصریح می‌کند: «با هم می‌توانیم با حداقل مالیات جهانی برای اطمینان از رونق اقتصاد جهانی بر اساس شرایط بازی، بیشترین منفعت را از شرکت‌های چندملیتی ببریم.» او می‌افزاید: این تلاش‌ها با هدف اطمینان از اینکه دولت‌ها دارای سیستم مالیاتی پایدار هستند و این سیستم‌های باثبات موجب درآمد کافی برای سرمایه‌گذاری در خدمات عمومی می‌شود، باید صورت گیرد. این در حالی است که در همین زمان دموکرات‌های کنگره از طرح پیشنهادی خود از افزایش مالیات شرکت‌های چندملیتی رونمایی کردند. آنها می‌گویند برای آنها اهمیتی ندارد که سایر نقاط دنیا با این شرکت‌های چندملیتی چه می‌کنند و این طرح را ارائه داده‌اند. بر اساس تجزیه و تحلیل برنامه‌های مشابه، با این طرح ایالات‌متحده می‌تواند طی ۱۵ سال بیش از یک تریلیون دلار از شرکت‌های چندملیتی به‌دست آورد.

حمایت جنت یلن از حداقل مالیات جهانی می‌تواند به افزایش سرعت توافق‌نامه‌ای کمک کند که از طریق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در حال انجام است. در این طرح از حداقل مالیات برای شرکت‌های چندملیتی استفاده می‌شود تا عملکرد شرکت‌های مذکور از طریق مالیات بالاتر تحت تاثیر قرار نگیرد. این در حالی است که مذاکره‌کنندگان در حال بحث درباره طیف وسیعی از امکانات برای چنین طرحی هستند، اما آنها در مورد جزئیات مهم از جمله نرخ حداقل مالیات به توافق نرسیده‌اند.  

در مقابل دموکرات‌ها نیز طرح خود را پیش می‌برند. طرح افزایش مالیات در دولت بایدن پس از آن مطرح شد که این دولت قصد دارد برای نوسازی زیرساخت‌های ایالات‌متحده ۲ تریلیون دلار هزینه کند. طرح پیشنهادی جو بایدن شامل افزایش نرخ مالیات شرکت‌های آمریکایی از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد و در نظر گرفتن تغییرات منعطف در قانون مالیات بین‌المللی است که همه به این معنی است که شرکت‌ها را مجبور به پرداخت پول بیشتر به خزانه‌داری می‌کند. این طرح درست نقطه مقابل طرح دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ است که برای شرکت‌های آمریکایی حداقل مالیات را در نظر گرفته بود.

دموکرات‌ها و مقامات کاخ سفید می‌گویند هدف آنها این است که شرکت‌ها سهم عادلانه خود را پرداخت کنند و برای فرار از پرداخت مالیات، آنها مشاغل و مزایای حاصل از این شرکت را به خارج از کشور منتقل نکنند. اما برخی از کارشناسان مالیات و گروه‌های بزرگ لابی‌گران در دنیای تجارت می‌گویند این چنین طرح‌هایی می‌تواند شرکت‌های آمریکایی را در صحنه جهانی، تنها به دلیل افزایش مالیات تحت فشار قرار دهد و آنها توسط رقبای خارجی‌شان از صحنه خارج شوند. دانیل رولفز، یکی از کارشناسان حوزه مالیات می‌گوید اگر یلن با سایر کشورها بر سر حداقل مالیات جهانی به توافق برسد، این به سود شرکت‌های آمریکایی است و آنگاه آنها از یک سیستم بین‌المللی جهانی مالیات پیروی خواهند کرد. این کارشناس در ادامه می‌گوید: اما ترس من از این است که نرخ‌ها در آمریکا افزایش یابد و این می‌تواند رقابت‌پذیری شرکت‌های آمریکایی را تحت‌تاثیر قرار دهد. سناتور پاتریک تومی، جمهوری‌خواهی از پنسیلوانیا می‌گوید: درخواست جنت یلن برای حداقل مالیات جهانی اعتراف به این بوده است که برنامه جو بایدن برای افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها به ۲۸ درصد باعث می‌شود شرکت‌های آمریکایی از قدرت رقابت کمتری برخوردار شوند.